Just another WordPress.com weblog

Ett äpple innan läggdags

En av mina favoritböcker är ”Slut på sockersuget” med underrubriken ”Potatis – inte Prozac” av Kathleen DesMaisons. Jag har nog läst den fyra gånger och läser den gärna igen, så den gör jag mig inte av med. Kathleen förklarar i boken hur personer med ”missbrukarpersonlighet” fungerar rent kemiskt. Sen spelar det ingen roll om man missbrukar nikotin, alkohol, heroin eller socker. Belöningscentrum i hjärnan reagerar lika positivt på allt detta.

Hennes mest berömda teori är att man ska avsluta dagen med potatis. Protein innehåller tryptofan och det behöver ”hjälp” av kolhydrater att ta sig in i hjärnan. Genom att äta potatis precis innan läggdags så kommer tryptofanet in i hjärnan och omvandlas till serotonin.

Så här skriver hon exakt:

”Om du äter protein till varje mål höjer du nivån av aminosyror i blodet, även tryptofan. Tryptofanet bara väntar på sin chans. Om du äter en bakad potatis eller ett par kokta potatisar innan du går och lägger dig höjs insulinnivån och tryptofanet kan ta sig in i hjärnan. Serotoninet produceras under natten. Måste det vara potatis? Nej det kan vara vilken typ av sammansatt kolhydrat som helst som äts utan någon protein – ett äpple, havregryn (utan mjölk), en rostad brödskiva eller till och med ett glas apelsinjuice.”

Det viktigaste enligt henne är att det går minst två timmar mellan protein och kolhydrater.

Så här skriver hon om serotonin:

”Serotonin är en särskilt viktig kemikalie för personer som är överkänsliga mot socker. Den skapar en känsla av avslappning och harmoni. Serotonin påverkar också självkontrollen, impulskontrollen och förmågan att planera framåt.”

Prozac var ett av de första ”lyckopillren” som kom och syftet var att just höja serotoninhalten. Idag finns det en uppsjö av olika SSRI-mediciner som alla är serotoninhöjande. Jag äter själv en av dessa mediciner på grund av återkommande depressioner och panikångest. Jag vågar inte sluta med medicinen, men jag tar ett minimum sen några månader tillbaka. Kan jag ”toppa” effekten med ett äpple innan läggdags gör jag gärna det.

Min bok är tryckt 2003 och jag vet inte om den finns att köpa fortfarande. Boken innehåller en massa fallbeskrivningar och mycket fakta. Den är väldigt lättläst och jag kan verkligen rekommendera den. Kathleen DesMaisons är fil.dr och expert på beroenden av olika slag, såsom matmissbruk, depression och andra tillstånd som har att göra med en obalans i hjärnkemin.

Lämna en kommentar