Just another WordPress.com weblog

Arkiv för september, 2011

Fläskfilé med bacon och nötter (LCHF)

  • Skiva en bit fläskytterfilé i en cm tjocka skivor och stek dessa.
  • Lägg köttet i en ugnsform.
  • Strimla två paket bacon, stek och lägg över köttet.
  • Strö över 2 dl cashewnötter.
  • Blanda 2 dl grädde med 2 dl chilisås, häll över kött, bacon och nötter.
  • Sätt in formen i ugnen i 225 grader cirka 20 minuter.

20110930-184615.jpg

Måste räkna lite

En fördel med att mata in allt jag äter och dricker i appen är att jag måste räkna på hur mycket jag faktiskt äter. Det är alltid bra med eftertanke. Sen tänker jag vara 100 procent ärlig, även när jag slarvar.

Idag blir det fläskfilé till middag. En bit vägde 667 g och jag delade den i 16 bitar. Fyra bitar blir nog lagom, vilket blir 170 g. Plus 50 g bacon (1/3 pkt). Jag orkar inte hålla på och väga allt.

Dagens middag, skivad fläskfilé i ugn med bacon, cashewnötter och sås gjord på grädde och chilisås, tillsammans med gräddstuvad vitkål är ingen smalmat precis. Den måltiden kostar cirka 900 kcal – nästan halva dagsbehovet.

Och 1,5 dl vin kostar 127 kcal, men det blir nog några glas ändå. Jag får ta igen det imorgon. På helgerna äter jag bara frukost och middag, plus två mellanmål. Mer hinner jag inte äta eftersom jag sover så länge.

Skål och trevlig helg!

Hoppade över gymmet i dag

Jag stod där med träningsväskan i handen och kände bara ”nej, jag har inte alls lust att träna i dag”. Den här veckan har varit stressig, och nästa blir om möjligt ännu värre. Jag får ju jobba mer effektivt om jag är borta några dagar, för det är ju ingen som gör mitt jobb när jag är borta.

På onsdag nästa vecka ska jag åka till Stockholm över dagen på kurs (flyger 6:45 och är hemma cirka 19:00). På fredag klockan 8 tar jag tåget till Kastrup och flyger sen vidare till Århus över helgen. Jag är hemma igen cirka klockan 23:00 på söndag kväll. Jag ska dit på en nordisk träff med systerföreningar till den hormonförening jag är ordförande i.

Jag har inte alls lust att göra något av det, men har man lovat så har man. Ibland ser det bra ut på pappret, men i verkligheten kan det bli för mycket. Fast tar man bara en dag i taget så brukar det gå bra, det vet jag ju om.

Så i stället för att träna på gymmet letade jag upp min kompis för att ta en göra-ärenden-på-stan-promenerad med henne i stället, för att sedan äta i lugn och ro tillsammans. Lite prat med henne behövde jag mer i dag kände jag 🙂

Jag köpte hösthallon på torget och det ska jag äta som fredagsmys 🙂

Min viktkurva so far

Katastrof utan katastrof

Idag visade vågen 89 kg. Pulverdieten var med andra ord helt lönlös. Jag har gått upp allt – och lite till.

Fast det visste jag, det känns i kroppen. Det känns dock inte som en katastrof, det känns bara som ytterligare ett kvitto på att pulverdieter är puckat, åtminstone kortare perioder.

Tänk att man lär sig något nytt hela tiden 🙂

2250 kcal har jag ätit i dag

Ingen svältkost precis. Jag har inte varit ett dugg hungrig, vilket förstås inte är så konstigt. Jag har till och med ätit prinsesstårta, en liten bit som ”kostade” 174 kcal. Det är mindre kcal än i en protein-bar, faktiskt. Så länge tårtan finns med i totalen är det okej tycker jag.

Appen Kaloriräknaren (Fatsecret) verkar väldigt smidig. Allt man matar in i appen finns sparat. Man kan klumpa ihop ingredienser till färdiga måltider, och det mesta finns att söka på. Jag kan också se fett, kolhydrater och protein angivet i gram, och procent av dagens RDI uppdateras hela tiden.

Jag har angett vikt, längd, att jag är aktiv, och att jag vill gå ner i vikt. Ta-da så fick jag ett RDI på 2200 kcal. (RDI = Rekommenderat DagsIntag.) Det låter lite högt, men kan det funka så klagar jag inte.

Att jag valt app till min iphone är av bekvämlighetsskäl. Datorn hemma startar jag inte alla kvällar (tro det eller ej), men min iphone är aldrig långt borta. Med den kan jag facebooka, blogga, läsa andras bloggar – och fylla i vad jag äter – när jag får några minuter över, i reklampauser på tv till exempel.

Jag har en tendens att gå ut hårt och slakna rätt så snabbt när det gäller sådana här ”måsten”, så det måste verkligen vara svinenkelt att fylla i vad jag äter, nästan så man kan göra det i sömnen. När jag fyller i vad jag äter hoppas jag tänka efter både en och två gånger, både när jag äter för lite och när jag är i full färd med att äta något onyttigt.

När jag gick hos VV för många år sedan så var checklistan ett jättebra sätt att hålla koll på sig själv. Appen är en modern version av en checklista kan man säga 🙂 Nu ikväll är jag lite småsugen, men dagens intag är förbrukat så det blir ingenting. Och det är inga större problem att låta bli faktiskt. Det är ändå dags att sova nu.

7 km på 48:20

”Om man gör som man alltid har gjort – så får man vad man alltid har fått.”

Med det menas att man ska tänja på sina gränser och se till att man tar sig utanför sin komfortzon – om man vill utvecklas.

Vill man springa 3 km på 30 min två gånger per vecka och är nöjd med det så ska man göra det. Vill man springa längre eller snabbare så måste man ha någon form av strategi.

En nyckelregel är att man antingen ska jobba medvetet med distans eller tid, inte båda samtidigt.

Det märks att jag inte återhämtat mig efter förkylningen riktigt än. Förra veckan sprang jag drygt 6 km både tisdag och torsdag, med ett snitt på runt 7 min/km.

Idag var planen att springa 7 km, och jag snittade på 6:52 min. På söndag blir det också 7 km, nästa vecka 8 km tisdag och torsdag, veckan därpå 9 km, och så vidare upp till 10 km.

Den 8 november springer jag en kvartsmara (10,5 km) och jag hoppas klara det på 60 min. Jag ska i alla fall göra mitt bästa – och det är huvudsaken.

Etikettmoln