Just another WordPress.com weblog

Arkiv för oktober, 2011

I dag är jag nöjd med lite

I dag har det varit en hyfsad måndag. Inget som sticker ut åt ena eller andra hållet, men även sådana dagar måste det finnas tre saker att vara nöjd med.

Så i dag är jag nöjd med:

  • Att jag gjort bra matval, lagom portioner, varierat, och att jag ätit sex små måltider och inget mer. Inga snabba kolhydrater alls.
  • Att jag kom ikapp med en arbetsuppgift som jag länge prioriterat bort.
  • Att jag inte, trots att jag var väldigt sugen, började soppa i dag igen. (Min viktkompis L har gjort det med stor framgång i tre veckor på fredag. Hon tyckte jag skulle börja igen också.) Jag är ju så beroende av resultat – och när jag soppar får jag snabbt resultat, fast tyvärr inte så långvariga resultat. Jag vill inte pajja min ämnesomsättning igen. Jag vill bara ha yttepytte lite minusresultat på vågen så jag vet att jag är på rätt väg. Det är så lätt att ge upp annars.
Annonser

Lite c-vitaminboost

I kväll åt jag apelsin, 2 msk keso och 1 msk koncentrerad havtornssaft till kvällsmål.

Värsta c-vitaminboosten, mättande och gott 🙂

Jag behöver all hjälp jag kan få för att mörkret utomhus inte ska ta sig in i mig.

20111031-213313.jpg

Hmm, kan den vara god?

Precis som Elins man David är jag stort fan av måltids-bar. Den här har jag aldrig provat innan. Choklad med lakritssmak. Hmm, jag är skeptisk.

Perfekt mellanmål att äta i bilen är det i alla fall. Jag har alltid ett gäng i handskfacket.

20111031-155008.jpg

Planerad träning vecka 44

  • Tisdag 1/11: Crawl-skola.
  • Onsdag 2/11: Squash.
  • Torsdag 3/11: Löpning 10 km.
  • Söndag 6/11: Löpning 10 km.

Genomförd träning vecka 43

  • Tisdag 25/10: BLT:s löparskola 7 km.
  • Torsdag 27/10: Squash + löpning 8 km.
  • Söndag 30/10: Stavpromenad 7,6 km + löpning 3 km.

Ingen styrketräning den här veckan heller…

Tre saker jag är nöjd med

Den här helgen är jag nöjd med:

  • Att jag stavpromenerat 7,6 km med min viktkompis L och min svärmor i dag.
  • Att jag efter det sprang 3 km, trots att jag inte alls kände för det. Jobbigt och svettigt, men oj så nöjd jag var efteråt.
  • Att jag anammade Storasyster initiativ i går och hjälpte henne att städa ur klädkammaren. Resultatet blev en sopsäck med skräp, lite mer i säcken med loppisprylar, och resten åkte ut på förrådet. Den 18/11 ska jag sälja på loppis, och jag hoppas att jag får lite sålt då.

 

Tre styrkeövningar för benen

När man springer så sliter man på muskler och leder. För att man ska slippa få ont i fotleder och knän är det viktigt att man tränar musklerna. Det räcker inte att enbart springa – det bryter ner musklerna mer än det bygger upp dem.

Komplettera med enkla styrkeövningar så kan du märka stor skillnad på hur det känns i benen under och efter löpning.

 

Tåhävningar. Ta stöd med händerna mot ett räcke eller liknande. Lyft dig långsamt upp på tårna och ner igen.Gör totalt 3 x 12 repetitioner. Detta är en bra övning att göra samtidigt som man borstar tänderna eller skalar potatis. Det är viktigt att man har starka vader när man springer för att avlasta fotleder och knän.

Tålyft. Ha hälen i marken och lyft tårna så högt upp du kan. Lyft växelvis 3 x 12 rep på varje fot. Den här övningen känns även i skenbenet.

Knäböj. Böj det ena knät medan du håller det andra benet i luften framåt 12 rep, åt sidan 12 rep, och snett bakåt 12 rep. Byt sedan ben. Den här övningen är bra för att stärka de muskler som stabiliserar knät.

 

Etikettmoln