Just another WordPress.com weblog

Arkiv för december, 2012

6,76 km på 46:35

Visst ingår väl nyår i begreppet ”julhelgen”? Jag lovade att springa utomhus två gånger innan julhelgen var slut. I dag blev första gången och på nyårsdagen andra gången.

Tanken var ju att springa i full vintermundering med broddar och allt, men här är det barmark och plusgrader nu.

Sist jag sprang utomhus (20/11) blev det 7,21 km på 57 min. I dag sprang jag 6,76 km på 46 min. En hel minut bättre per km! Tjohoo! Rundorna är absolut inte jämförbara – men jag har i alla fall inte tappat formen i vinter 🙂

Nu är det bara att köra så det ryker!

4,54 km på 30 min

Även i dag blev det tajt med tid innan jobbet. Sover för länge 🙂 Men jag prioriterade löpningen för jag vill ju verkligen bli kompis med löpbandet!

Efter 3 x 10 min, totalt 4,54 km var jag helt slut och nöjd 🙂 Mycket valuta för ”pengarna”! Sen blev det stretch, dusch och jobb fram till midnatt. Rätt så intensivt eftersom vi var en kort på grund av vab.

Det är häftigt att kompetensen sitter i ryggmärgen. Jag redigerade i tio år på heltid, men sen 2006 jobbar jag med helt andra saker. Några gånger om året redigerar jag, och det finns liksom kvar. Alla kortkommandon är väck, men det viktiga ”tänket” är intakt 🙂

I kväll var det extra tufft. Två vikarier, en praktikant, och jag. Men vi klarade det i god tid 🙂

Har fortsatt klura på målsättningar och motivationsfaktorer inför Rivstarten, och snart ska jag delge er allt 🙂

”Innan julhelgen är slut” inkluderar väl också nyårshelgen? Innan onsdag 2/1 ska jag ha sprungit utomhus två gånger! Men inte i snö för den har regnat bort. Hoppas på sol i helgen i stället!

Nu har jag julat färdigt

Först och främst vill jag tacka för alla God jul-hälsningar 😀 Ni är underbara!

Jag tog lite timeout från det mesta under julen. Jag gick på ledighet onsdagen den 19/12 och fram till dess var det ett galet chickenrace på jobbet. Det är helt galet att nästan jobba ihjäl sig för att få vara ledig! Sen dess har jag mest sovit känns det som. Vi har firat julen hemma hos oss så en del matlagande och pyntande har det förstås också blivit. Allt har varit till belåtenhet!

julgranjulmat

toveotomten

Jag har ätit alldeles för ofta och alldeles för mycket. Vörtbröd, ris a´la malta, skumtomtar, knäck, sillar, ägghalvor, revben, skinka…

Men nu är julen slut och i dag har jag ätit havregrynsgröt till sen frukost och sallad till middag. Inget mer. Magen är lite missnöjd. Planen var också att gå till gymmet innan jag började jobba kl 15.30 i dag. Tiden rann iväg och jag hittade tusen anledningar att låta bli att träna. Men jag packade väskan och tänkte ”Allt är bättre än ingenting”. Jag hann precis med att springa på löpbandet 2 x 10 min – och det var viktiga minuter just därför att jag kände mig så oinspirerad att göra det.

Jag ska göra detsamma i morgon, men då ska jag hinna med några styrkeövningar också. Och till helgen ska jag springa utomhus. Nu kan jag inte ens skylla på snön längre för den har helt regnat bort. Jag är så glad att jag kom iväg och åkte skidor två gånger i vinter, för risken är stor att det inte blir någon mer snö den här säsongen. De senaste åren tycker jag att årstiderna kommer tidigare och tidigare. Så snart är det vår 😀

Fredagen innan jul fick jag köpa nya jeans eftersom de gamla hade hål på insidan av låren. Det är mina tredje jeans i st 42. (Som mest hade jag st 50 i jeans, och st 46 hade jag i många år.) Under 2013 tänker jag köpa jeans i st 40!

Nästa fredag, den 4 januari, inleder jag åtta veckors Rivstart 2013. Mitt viktmål är att gå ner 4 kg, men innan dess vill jag ha blivit av med julkilona. Det är så deprimerande att gå ner samma jä… kilon hela tiden! Jag ska klura lite på vilka målsättningar jag ska ha med kost och träning under Rivstarten.

Ingen lust att träna alls

I morse när jag gick upp hade jag tydliga känningar av ischiasnerven. Det nyper till inuti högra skinkan och sen kan benen liksom vika sig helt plötsligt. Värst är det när jag suttit eller legat ett tag.

Hade problem med det när jag var gravid minns jag. Men nu måste det bero på att jag stretchat rumpan för dåligt, eller hur? Kan påminna mig om något som kallas falsk ischias och att det beror på att man stretchat för lite. Skärpning!

Pga olycksfall och sjuka barn har dagen gått i ett hujj på jobbet utan att jag hade gjort det jag hade tänkt. Jag hann inte träna på lunchen, jag hann knappt äta.

Efter jobbet tränade jag lite halvdant. Orkade inte med sista 10 min på löpbandet alls, ville bara hem.

Men i morgon är en ny dag, min sista arbetsdag innan jag är julledig 🙂 För att fira det ska jag springa 30 min på löpbandet tänkte jag.

Nu klarar jag backen!

I dag var det tredje gången i vuxen ålder som jag åkte skidor. Duggregn ute gjorde att jag inte var så sugen, men jag hade ordnat barnvakt till Lillasyster så det var bara att hålla sig till planen.

Det var halt i skidspåren, och det kändes som jag gled lika mycket bakåt som framåt så fort det lutade det minsta uppför. Stavarna kom verkligen till nytta av den anledningen.

Jag åkte fem varv, totalt drygt 6 km, på lite över en timme. Jag snittade på drygt 11 min/km. Jag springer i tempot 7 min/km och G Å R en km på 9 min – så det gick inte snabbt!

Förra vintern, på BLT Hitta Flytets skidskola, var nedförsbacken den stora utmaningen. Innan jag ens kom ner första gången ramlade jag nog 7-8 gg. Är man stor och tung ramlar man tungt och hårt. Jag kände mig helt mörbultad, och jag blev nästan rädd för backen.

Sen sa jag till mig själv på skarpen: ”Nu tränar du på detta tills du fixar backen utan problem, för annars kommer du aldrig att våga åka skidor igen.” Så jag tränade några gånger till, och ramlade några gånger varje gång. Baktung och dålig balans är en kass kombo.

I dag åkte jag i backen fem gånger och ramlade inte en enda gång! Allt man tränar på blir man bättre på – och tempot blir nog också bättre så småningom. Sjukt nöjd är jag i alla fall 🙂

Efter skidåkningen blev det 1,5 tim snöskottning, tung slasksnö/is, så jag har tränat tillräckligt i dag känner jag. Nu ligger jag i badet och njuter med ett glas vin 🙂

15 + 7 + 8 min på löpbandet

I dag sprang jag bara på löpbandet, först 15 min, kort paus, sen 7 min, kort paus, och till slut 8 min. Totalt 4,50 km.

Det är inte speciellt kul, men det är inte kul att tvätta eller dammsuga heller. Vissa saker måste bara göras för att uppnå det man vill.

Tredje och sista gästblogg-inlägget av Super-Sara

Ni bara måste läsa det sista inlägget! Jag blev helt tårögd när jag redigerade text och bilder. Vilken kvinna! Hon är min idol 🙂 Och hon är inte bara svinduktig på att cykla, springa, simma och åka skidor – hon brinner för att inspirera andra att motionera, hon är peppande, pedagogisk och sanslöst ödmjuk.

http://www.bltsydostran.se/blogg/hittaflytet/2012/12/12/gastbloggare-sara-elfving-del-3-3/

http://www.bltsydostran.se/blogg/hittaflytet/2012/12/07/gastbloggare-sara-elfving-del-1-3/

http://www.bltsydostran.se/blogg/hittaflytet/2012/12/10/gastbloggare-sara-elfving-del-2-3/

Huvudmål och två delmål

  • Under julhelgen: Springa utomhus i snön minst två gånger.
  • Innan den 28/2: Springa 30 min i sträck på löpband, helst i tempot 10 km/h.
  • Tjejmilen 2013: Springa milen under 60 min.

Fler delmål får tillkomma efterhand. Dessa två räcker bra just nu.

Mitt andra delmål är klart

Om jag känner mig själv rätt så blir det inte så många löparrundor i snömodd. Får jag till en runda varannan helg är jag nöjd. Men jag börjar med två rundor under julhelgen, så får jag se hur det känns sen.

Men en runda varannan vecka är inte tillräckligt. Möjligen för att bibehålla formen, men inte för att utveckla formen. Det krävs minst två rundor per vecka för att utvecklas, helst tre.

Så därför blir mitt andra delmål att bli kompis med löpbandet på gymmet. Jag tycker att det är aptråkigt, och svinjobbigt. Men det tyckte jag om löpning ute också i början.

2 x 10 min sprang jag på löpbandet i måndags. I morgon ska jag springa igen, och då utökar jag med några minuter.

Innan den siste februari ska jag klara av att springa 30 min i sträck på löpbandet. Gärna i tempot 10 km/h 🙂 Sen ska jag göra det en gång per vecka så länge busvädret består, och komplettera med styrkeövningar.

De övningar jag gjorde igår på totalt 20 min gav mig i alla fall massiv träningsvärk!

Jag har bestämt mitt första delmål

  • Hur vill du att 2013 ska bli?
  • Vad behöver du göra för att du ska bli den du vill vara?
  • Vad har du för mål för resan?

Det var inga lätta frågor vi fick av Tjejplanet-Anna på första träffen med Tjejmilentjejerna i går kväll. Man kan förstås säga som en kollega till mig: ”Räcker det inte bara med att springa? Det har jag gjort de senaste nio åren. Men nu vet jag inte längre. Jag undrar varför allt plötsligt har blivit så allvarligt.”

Jo, självklart räcker det att springa! Så länge man trivs med det och gör det regelbundet så räcker det alldeles utmärkt. En del har inte alls lust att springa i grupp, springa lopp eller pressa sina tider – de trivs bäst med att springa i skogen ensamma. När jag har hållit på i nio år så tänker jag kanske likadant. Men jag är fortfarande löparblåbär och det räcker med några veckors löparvila för att jag ska tappa formen kolossalt mycket.

Min stora utmaning just nu är att övervintra löpningen. I fjol sprang jag inte en enda gång mellan mitten av november och början av mars, och det kändes nästan som jag fick börja om från början med löpningen i våras.

Jag har precis vant mig vid tanken på att springa i höstregn med keps på skallen som skydd för regnet – och sen kom snöeländet huxflux som en mindre rolig överraskning. När jag klätt på mig underställ, vinterlöpartajts, långärmad tröja, väst, vindtät jacka, handskar, mössa och reflexväst så är jag genomsvett. Och så fort jag har slutat springa blir jag iskall.

Jag är rädd för att halka i snömodden, och dubbarna har jag inte provat än så jag vet inte alls hur det känns att springa med sådana. Så mitt första delmål blir därför att springa utomhus i snön i full mundering minst två gånger under julhelgen.

Etikettmoln