Just another WordPress.com weblog

Arkiv för september, 2014

Kunskapsdagarna – Micke Darmell

Kunskapsdagarna i Ronneby tisdag 9/9, summerat av Pernilla Berghé. Föreläsare: Micke Darmell, författare till boken Uppkopplad eller avkopplad. Kontakt: darmell@gr8meetings.se, www.gr8meetings.se, 070-642 54 00.

Micke Darmell inleder med att berätta om hur han betedde sig när han fick sin första mobil med möjlighet att ta emot/skicka e-post. På tåget från Gävle till Stockholm, för att träffa en viktig kund, var täckningen bristfällig. Han försökte gång på gång ladda ner sina mail, och han blev mer och mer frustrerad. Väl i Stockholm rusade han in på hotellet, där han skulle träffa kunden, skickade iväg ett sms till kunden om att han vara några minuter sen, rusade in i hissen, och fortsatte försöka ladda ner sina mail. Han ville hinna svara på några åtminstone.

När han kom ut ur hissen med andan i halsen la någon en hand på hans axel. ”Är det stressigt nu Micke”. Det var den viktiga kunden. De hade stått sida vid sida både i hotellets lobby och i hissen, utan att Micke ens sett honom. Det blev ingen affär. Efter det bytte Micke tillbaka till en mobiltelefon utan möjlighet att kolla mailen.

Hur påverkas våra relationer när så många saker konkurrerar om vår uppmärksamhet? Färska undersökningar visar att föräldrar ägnar 70 min per dag åt sociala medier och 7 min åt sina barn.

Och hur blir det på arbetsplatsen när vi aldrig kommer ner i det ”flow” där vi presterar på topp, eftersom vi hela tiden blir avbrutna av telefon, sms och e-post? Micke berättar om ett företag där de har hade köpt in partyhattar till alla i personalen. När en person verkligen vill grotta ner sig i en arbetsuppgift utan att blir störd, så tar han/hon på sig partyhatten.

Micke rekommenderar rutiner för att kolla e-posten, som är en riktig tidstjuv. Alltid händer det någonting, och de flesta mail kräver ju också någon form av åtgärd. Man kan lätt sysselsätta sig en hel arbetsdag med e-posten. Mickes råd är att kolla e-posten på morgonen, efter lunch och innan hemgång – och stänga av den däremellan.

På hemmaplan kan man införa digitala frizoner, till exempel köket så att man kan prata med varandra utan distraktion när man äter, och tillsammans med barnen kan man införa speciella kvällar då man spelar sällskapsspel eller på annat sätt umgås.

Annonser

Kunskapsdagarna – Åsa Lindell

Kunskapsdagarna i Ronneby tisdag 9/9, summerat av Pernilla Berghé. Föreläsare: Åsa Lindell, författare till boken ”En fot i golvet”.
Kontakt: kontakt@enfotigolvet.se, enfotigolvet, 070-146 33 63.

Åsa Lindell i författare till boken ”En fot i golvet”. Hon har också ett förflutet som kommunikationschef på flera företag. För några år sedan dog hennes livskamrat helt utan förvarning, och alldeles för tidigt i livet. Livskrisen slog bokstavligt talat undan fötterna på henne.

Bokens titel kommer från att hon direkt efter dödsfallet fick stålsätta sig för att ens komma ur sängen och låta livet fortgå. Allt kändes så meningslöst. Men satte hon bara en fot i golvet så skulle den här dagen också påbörjas, och till slut ta slut. Efter ett tag började hon skriva boken, för att beskriva hur hon kände, och senare för att hjälpa andra att ”göra rätt” när någon befinner sig i en livskris.

Det finns egentligen inget sätt att ”göra rätt”, det viktigaste är att man gör något. Det sämsta man kan göra är att låtsas som ingenting, att tro att vederbörande vill vara ifred.

Åsa berättade om en mamma till dotterns kompis som ringde och erbjöd sig att skjutsa hennes dotter till fotbollsträningen varje vecka. En praktisk handling som dessutom innehöll så mycket värme och omtanke.

Som kollega kan man hjälpas åt att lyssna, avlasta eller bara finnas till hands. Gå och fika, bjud på middag, ta med dig hämtmat eller fikabröd hem till vederbörande, ring, skicka ett mail eller sms. Visa att du bryr dig.

Som chef har du ansvaret för att förmedla vilket stöd och support som företaget kan erbjuda. Inledningvis handlar det om att aktivt lyssna in vilka behov medarbetaren har, och våga vara närvarande i mötet.

Om du själv är i kris är det viktigt att du vågar ta plats, ber om hjälp och sällskap. Det gör dig mindre ensam och bidrar till läkandet. Var snäll mot dig själv. Se på dig själv som ett litet barn, och acceptera att det får vara så.

Kunskapsdagarna – Christina Åkerberg

Kunskapsdagarna i Ronneby tisdag 9/9, summerat av Pernilla Berghé. Föreläsare: Christina Åkerberg, socionom som arbetat i snart 30 år med relationer. Kontakt: christina@relationsutveckling.com, relationsutveckling.com, 070-672 72 49

Christina började med att ställa oss i publiken några frågor. Om jag går in på Facebook eller andra sociala medier och bildar mig en uppfattning om hur du är – stämmer den bilden med hur du är? Ger du en sann bild av dig själv? Hur uppfattar du dina kollegor på jobbet? Och hur uppfattar andra dig? Ställ de frågorna till dig själv, dina kollegor, och dina vänner.

Egen reflektion: För några år sedan kände jag mig gnällig och motvalls på jobbet, jag kände oinspirerad och trött på allt och alla. En dag kom en kollega och sa ”Du är alltid så positiv, det är liksom inga problem med någonting för dig.” Jag har funderat mycket på det, hur jag upplevs och hur jag känner mig. Vilka signaler jag skickar och vilka signaler jag VILL skicka.

Hitta tid att prata på djupet – både hemma i familjen, med vänner och kollegor. Utgå från frågorna Vem är du? Vad tycker du är viktigt? När brinner du? Vad ger dig energi?

Våga mötas och berätta vad, hur och varför du vill göra en viss sak, eller inte vill göra det. Stå upp för det du faktiskt vill göra, annars dissar du dig själv. Det finns bara två alternativ – stanna kvar och gilla läget, eller göra någonting åt det.

Prata om det som är svårt. Vad man gått igenom i livet, och hur man kom ut på andra sidan. Dela med dig av dina tankar, och ta del av andras erfarenheter. Kan man prata om det svåra så funkar de lätta frågorna i princip automatiskt, och övning ger färdighet.

Svåra frågor kräver att man tar itu med dem direkt. Tänk inte ”det problemet tar vi tag i till hösten/efter jul/nästa år” för svåra frågor kan inte vänta, då blir de bara värre. Vänta inte heller tills du har bevis och vittnen, utan initiera ett samtal och helst också en åtgärdsplan redan på orosstadiet. Lita på din magkänsla, men var också beredd att backa om du helt missuppfattat situationen.

Sanningens minut

I fredags ställde jag mig på vågen för första gången på evigheter. Det var precis så illa som jag hade befarat. Precis så illa som jag känner att kläderna sitter. Precis så illa som det känns när jag ska knyta skorna. Precis så illa som det känns när jag springer och inte får luft eftersom lungorna inte har den plats de brukar ha på grund av bukfetma. Precis så illa som det känns i mina stackars plågade fötter för varje steg jag går/springer.

Pepp eller motiverad? En sak är säker. Vi viktkämpar ger aldrig upp!

Jag har haft ont om tid sista tiden, och vem har inte det? Men jag skriva ytterligare tre inlägg om Kunskapsdagarna den 9/9 (om Christina Åkerberg, Åsa Lindell och Micke Darmells föreläsningar) och jag ska skriva om Olof Röhlanders föreläsning. Den här veckan hoppas jag!

Träning vecka 40

  • Måndag 29/9: Cirkelträning  [ x ]
  • Tisdag 30/9: Yoga [ x ]
  • Torsdag 2/10: Promenad [ – ]
  • Lördag 4/10: Promenad  [ – ]
  • Söndag 5/10: Promenad  [ x ]

Trots barnfritt förra veckan blev det bara två promenader. Jag var fruktansvärt trött och oinspirerad, och vädret var inte det bästa på kvällarna heller. Men sikta högt och komma halvvägs är bra nog 🙂 Inte ha dåligt samvete, utan nöja sig med det som blev. #klapppåaxeln

Olof Röhlander till Karlskrona

I morgon kväll ska jag på Statt Hotel i Karlskrona se en föreläsning med Olof Röhlander som talar under rubriken ”Det blir alltid som man tänkt sig”. Själv visualiserade han hur han blev utsedd till Årets talare i Sverige, vilket han också blev år 2011. Snacka om att leva som man lär!

Olof Röhlander kallar sig mental styrketränare och han utlovar ”…ett upplyftande pass för dig som inte gillar att gå i flock, som är beredd att ta en chans för att kunna uppnå något annat.” Låter lovande 🙂

Youtube-klipp om Olof Röhlander nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=p1ENU_be0bM

8 av 50 pass genomförda

50passAll träning räknas – bara man är ombytt. Hittills har det blivit 8 av 50 träningspass genomförda (tom 21/9). Mest har det blivit promenader, men också några pass yoga och löpning. Min målsättning är att hinna med 50 träningspass innan jul, så jag får ligga i lite känner jag. Och jag får hoppas på att resten av hösten inte blir lika krasslig för min del som september har varit.

Etikettmoln