Just another WordPress.com weblog

Arkiv för november, 2011

Är ni duktiga på att vila?

I dag skriver jag om powernaps på min Hitta Flytet-blogg. Man måste vila ibland för att orka! När man tullar på nattsömnen kan en powernap göra underverk.

http://www.bltsydostran.se/blogg/hittaflytet/2011/11/29/jag-planerar-medvetet-in-vila-i-vardagen/

Annonser

Tre bra saker en måndag

  • Att jag medvetet planerade in en timmes vila på sängen innan jag skulle på möte i kväll. Jag är numer svinduktig på powernaps 🙂 Jag läser en halvtimme och blundar en halvtimme ”ska bara vila lite” och nio av tio gånger lyckas jag ”koppla ner” både kropp och skalle till ett halvsomnat tillstånd. Jag sover inte djupt alls, men jag är mycket piggare efteråt.
  • Att jag gick på mötet i kväll (föräldrarådet i storasysters skola) och gjorde min röst hörd flera gånger, trots att jag mest tycker att det är mycket snack och liten verkstad. Oftast tycker jag att det är bortkastad tid för allting går så lååååångsamt, men det är ju enda sättet att överhuvudtaget påverka.
  • Att jag på jobbet lyckades prioritera hårt när akuta saker dök upp och det blev ont om tid. Och att jag var nöjd med det jag faktiskt gjort i stället för att bli irriterad över det jag inte hann med. Klapp på axeln 🙂

En hyfsat bra matdag

I dag har jag ätit gröt med svartavinbärssylt och mjölk, ost- och skinkrullar med majonäs, grillad kycklingklubba och sockerärtor, en nutrilette-bar, hamburgare (utan bröd) med grönsaker, och en liten fralla på mötet jag var på ikväll.

Förutom frallan ger jag mig själv godkänt.

Jag har tränat på gymmet också, fast jag orkade bara en kvart på löpbandet. Men jag var desto flitigare med maskinerna. En ny maskin som tränar både insida och utsida lår är min favorit. Man vrider bara på benhållarna, mycket smidigt. En ny magmaskin, där man liksom twistar överkroppen gillar jag också.

I morgon blir det värre för då är det julbord med jobbet på kvällen. Julbord är skit av två anledningar: 1) det finns nästan inga grönsaker, 2) det är liksom meningen att man ska fylla tallriken 2-3 gånger.

Man blir proppmätt hur man än bär sig åt. Hur ska jag förbereda mig mentalt?

Jo, jag ska hålla mig till fisk i första hand. Jag ska gå runt hela julbordet och kolla vad som finns innan jag lägger upp på tallriken. Jag ska ta pyttelite av varje sak som jag verkligen vill ha. Jag ska äta långsamt och lägga ner besticken då och då. Jag ska äta grönsaker, även om det bara finns typ grönkål. Jag ska skippa efterrättsbordet helt. Får väl sätta mig på dass ett tag och facebooka eller blogga 🙂

Grönkål är för övrigt ruggigt nyttigt, och bra för matsmältningen. Men speciellt gott är det inte. Brysselkål hoppas jag dock att det finns, och rödkål.

Tillbaks till gröten

Den senaste tiden har det blivit väldigt mycket kolhydrater. Det har blivit mycket bröd, mest rostbröd, och det kulminerade i helgen med en massa kanelbullar – och igår kväll åt jag till och med pizza!

Men jag har inte ätit godis, och jag åt faktiskt inget snacks alls på personalfesten i lördags.

Måndag morgon och tillbaks till gröten med andra ord. Till lunch blir det grillad kyckling och sockerärtor.

20111128-071826.jpg

Min fina klänning

Jag kände mig både snygg och bekväm i min klänning, trots att den var svart 🙂

20111128-070351.jpg

Tre bra saker en söndag

  • Att jag var på en riktigt trevlig personalfest i lördags kväll. Show, mat och alldeles för mycket vin. Det känns i dag, men det var det värt.
  • Att det blev så fint med adventsljusstakar och stjärnor i fönstren. Jag känner att jag börjar hitta en bra nivå på julpimpandet. För varje år som går tar jag bort något ”måste” och jag njuter desto mer av det jag valt att behålla. Adventsljusstakarna skiner fint även om jag inte putsat fönstren.
  • Att jag har en mycket lugnare arbetsvecka framför mig än den förra var känns väldigt najs.

20111127-221443.jpg

Crawlade i lördags

I lördags var det avslutning i BLT:s crawlskola. Under fyra lördagar har ett 30-tal deltagare lärt sig crawla, fast jag var bara med sista gången.

Jag har ju lärt mig crawla i höst, så jag klarade mig bra – och det var som vanligt väldigt roligt.

Nu måste jag kolla upp om det finns en lämplig dag och tid i veckan när jag kan crawlträna på egen hand. Nu har jag lärt mig tekniken – nu gäller det att nöta in flytet också. Hastigheten struntar jag i, den kommer nog automatiskt med tiden.

Jag crawlar bäst när jag tar det extremt lugnt och försöker vila i rörelserna. Det flytet eftersträvar jag hela tiden. När man känner ”oj, är jag redan framme” istället för att snegla framåt hela tiden.

Crawl är lite tvärtemot löpning. I löpning andas man in med näsan och ut med munnen – i crawl är det tvärtom. Och i löpning använder man musklerna för att dra sig fram, i crawl är det motståndet i vattnet man vill åt.

Bensparkarna är jätteviktiga. Man ska göra små rörelser med hela benet, ända från höften. Man ska få till en snärt med foten, och man ska helst inte plaska ovanför vattenytan. Får man inte fart på benen ordentligt så sjunker de, och armarna får arbeta onödigt mycket.

Etikettmoln