Just another WordPress.com weblog

Arkiv för april, 2014

En helg med mycket rörelseglädje

Jag känner en Ronnebybo som brukar cykelpendla till och från jobbet i Karlskrona någon-några dagar per vecka. Cirka tre mil enkel resa. Det skulle jag inte klara av – i alla fall inte om jag ska jobba åtta timmar mellan cykelpassen. Men att cykla till Karlskrona ena dagen och tillbaka andra dagen känns hanterbart.

Jag gillar att cykla, det är liksom bara att cykla på. Ont i rumpan får man förvisso, men med vadderad cykelbyxa och gelésadelskydd hoppas jag minimera det onda. Och rumpan vänjer sig efterhand, även om den känns som ett enda stort blåmärke i början på säsongen.

En av mina drömmar är att cykla Tjejvättern (100 km) och något år ska det bli av. Tills dess gäller det dock att samla på sig så många mil i benen som möjligt.

I lördags skulle Hitta Flytet ha en löparaktivitet i Västra Mark. Samma dag skulle Tjejplanet få rabatt på Intersport, och jag behövde nya löparskor. Ett perfekt tillfälle att cykla tur och retur till Karlskrona 🙂

cykelutflykt

Cykelväskorna är ca 25 år gamla, inköpta till en cykelsemester från Göteborg till Halmstad, med stopp i Kungsbacka, Varberg och Falkenberg.

Det tog nästan exakt två timmar att cykla från Blasius i Ronneby till Amiralens köpcenter i Vedeby. Bra cykelvägar hela vägen, och inte speciellt många backar. Värsta backarna fanns vid Bruket i Nättraby, men annars var det lättcyklat hela vägen. Jag blev lite vilse vid Lindesnäs, och förstod inte hur jag skulle ta mig över till Gullberna, men det löste sig. Jag tog bilvägen 🙂

På Intersport provade jag ut nya löparskor och formgjutna inlägg. Det var mycket folk i butiken, löningslördag och allt. Därefter cyklade jag vidare till en kompis på Hästö, där jag skulle få övernatta i deras båthus. Femstjärnig lyx på BB Porsheds! Vågornas kluckande mot bryggan och den friska vinden gav verkligen luft åt livsandarna!

båthuset

Underbar miljö, där man kan somna till vågornas kluckande mot bryggan.

löparskorna

De nyinköpta löparskorna vilar en stund inför eftermiddagens Löparfest med Wellivate-Anna.

löparskola

Hitta Flytets Löparfest i Västra Mark blev precis lika lyckad som vi hade hoppats.

Många kända ansikten, men också helt nya bekantskaper, kom till Hitta Flytets Löparfest som vi arrangerade ihop med Wellivate-Anna på Västra Mark. Efter uppvärmning tränade vi olika typer av löpteknik på B-gräsplanen och sen delades vi upp i tre grupper. En grupp sprang stolpintervall med Anna, den andra gruppen sprang cirkelintervaller med Bosse, och den tredje gruppen fick leka tärningsleken ihop med mig. Sen roterade grupperna, och totalt höll vi på i 1,5 timme.

Tärningsleken går ut på att man måttar ut en lagom stor fyrkant med en ”station” i varje hörna. I lördags hade vi dessa fyra övningar:

  • Stålmannen (Stå på ett ben, nudda höger lillfinger mot vänster lilltå, sträck ut höger arm och vänster ben som om du vore Stålmannen. Gör 5 rep på varje ben.)
  • Utfallssteg (Kliv fram med ena benet så det hamnar i 90 graders vinkel vid knät, nudda marken med det andra knät, behåll balansen hela tiden, kliv tillbaka, och kliv ut med andra benet . Växelvis totalt 10 gg).
  • Upphopp med handklapp (Nudda marken med händerna, hoppa rakt uppåt och gör en handklapp, totalt 10 gg).
  • Benböj (Stå med benen brett isär och böj benen och få ner rumpan så långt det går, totalt 10 gg).

Man delar in sig i grupper med 2-4 personer i varje grupp. Man slår tärningen och får till exempel en 2:a, och då ska man springa två sträckor och sedan stanna och göra den hörnans övning. Sen slår man tärningen igen och så vidare. Får man en 5:a ska man vända håll och slå igen, och får man 6:a får man välja att springa till valfri station. Precis som med allt tärningsspel kan man ha tur eller otur 🙂

Efteråt hade några av oss AR (= After Run) hemma hos min kompis, och efter bastu blev det till och med bad för min del. Bada den 26/4 i 11 grader är absolut personbästa för min del! Sen somnade jag gott i båthuset, slocknade som ett ljus.

Dagen därpå var det väldigt lockande att ringa ex-sambon och be honom hämta mig och cykeln, men jag bestämde mig för att fullfölja. Och det gjorde jag. Hemresan, med lite medvind, gick till och med några minuter snabbare!

Men nu får cykeln vila några dagar, och jag också. Fast jag har börjat planera för några dagars cykelsemester i sommar. Jag tänker cykla västerut, genom Blekinge och neråt Österlen.

frukost

Rejäl frukost innan cykelresan hem till Ronneby igen.

Annonser

Planerad träning vecka 18

  • Måndag 28/4: Cirkelträning i Backaryd
  • Torsdag 1/5: Löpning
  • Lördag 3/5: Löpning

Blodomloppet närmar sig med sjumilakliv!

Genomförd träning vecka 17

  • Måndag 21/4: 1:34:51 cykel (25,07 km)
  • Tisdag 22/4: 1:45:16 cykel (28,11 km)
  • Onsdag 23/4: 45 min Go Hard Or Go Home (crossfit)
  • Torsdag 24/4: 55:42 löpning (4,42 km)
  • Lördag 26/4: 2:18:73 cykel (36,01 km), ca 3 km löpning
  • Söndag 27/4: 1:56:51 cykel (33,96 km)

En galet bra träningsvecka! Jag får passa på när jag har ensamvecka 😀 Nu känner man mig väldigt trött och sliten i kroppen så kommande vecka blir betydligt lugnare.

Ny utmaning för mig i helgen

hojjen

Jag gillar verkligen att cykla. Man får se mycket i ett lagom tempo, benen orkar jobba länge, och man förbränner mycket. Min förra cykel var en svart, oväxlad damcykel som var både billig och lite skranglig. För två år sedan köpte jag cykeln ovan begagnad för 1500 kronor och jag är supernöjd med köpet. Fast 27 växlar behöver jag förvisso inte. Jag brukar alternera mellan 3-4 växlar.

Hojjen är tung och stabil och det är ingen racercykel precis, men vi trivs ihop 🙂 Jag struntar faktiskt i hur snabbt det går, det är ju motionen jag är ute efter i första hand. Om jag ligger mellan 3 och 4 min per km så är jag nöjd.

Naturupplevelsen är också viktig. Jag kan inte cykla så snabbt för då kan jag inte glo på allt jag vill. Jag spanar in hus och trädgårdar, djur och fåglar. Inget är för litet eller stort. Just nu njuter jag verkligen av folks trädgårdar eftersom jag inte har någon egen trädgård längre. Funkar alldeles utmärkt 🙂

Lärka, lom, rådjusbock, alpackor, grågäss med ungar, och strandskata är andra ”kryss” de senaste dagarna.

När jag bodde i Backaryd var cykelrundorna begränsade till bilvägar. Jag hade några olika cykelrundor på följande distanser: 1 mil, 1,5 mil, 3 mil och 4,5 mil. Nu när jag flyttat till Ronneby känns möjligheterna obegränsade. I närheten av centrum finns det massor av cykelbanor, och utanför tätorten finns det massor av fina små bilvägar utan tung trafik. Det är ju lastbilarna som är mest obehagliga. Vinddraget från dem kan få den bäste cyklist att svaja.

trolleboda

Annandag Påsk cyklade jag till Trolleboda, tur och retur 25 km. En underbar liten småbåtshamn. Jag låg på flytbryggan en stund och njöt. Doppade även fötterna i vattnet, och det var verkligen iskallt!

millegarne

I tisdags cyklade jag till Millegarne, tur och retur 30 km. Hit ska jag cykla ofta! Och jag ska ta med mig kvällsmaten 🙂

Till helgen stundar nästa utmaning. Tjejplanet, gänget som jag ska flyga ihop med till Tjejmilen, är bjudna till Intersport på lördag och vi ska få bra rabatt. Jag ska köpa nya löparskor och låta formgjuta nya inlägg. De inlägg jag har nu är fyra år gamla, men löparskor byter jag varje vår. Trots att jag knappast sprungit 100 mil med de skor jag har idag så har jag börjat få lite ont i skenbenen, och nya skor brukar hjälpa mot det.

På lördagseftermiddagen har BLT ordnat Löparfest för våra läsare i Västra Mark och vi hoppas att det kommer massor av folk. Då ska jag passa på och inviga de nya löparskorna. Efter löpningen blir det AR (= After Run) hemma hos en kompis, och det ska bli supertrevligt.

Den verkliga utmaningen för min del består i att jag ska cykla från Ronneby till Karlskrona (ca 3 mil) på lördagen, och sen ska jag cykla hem igen på söndagen. Jag ska övernatta i min kompis gästhus – och det kan nog behövas en natts sömn mellan cykelturerna. Och hur mycket jag faktiskt kommer att orka springa på lördag har jag ingen aning om. Men jag gör så gott jag kan, och det räcker långt 🙂

Planerad träning vecka 17

  • Måndag 21/4: Cykelträning
  • Tisdag 22/4: Cykelträning
  • Onsdag 23/4: Go Hard Or Go Home
  • Torsdag 24/4: Löpträning
  • Lördag 26/4: Cykelträning, löpträning
  • Söndag 27/4: Cykelträning

Den här veckan är desto tuffare! Och bara helgens aktiviteter återstår. Fast det är inte så bara, mer om det i ett annat inlägg.

Genomförd träning vecka 16

  • Måndag 14/4: 30 min mindfulness, 60 min löpning.
  • Tisdag 15/4: 30 min mindfulness, 40 min lunchpromenad, 60 min löpning.
  • Onsdag 16/4: 45 min Go Hard Or Go Home.

Påskveckan började riktigt bra, men dog lite på slutet. Jag hade barnen hemma, plus att jag hade bjudit hem folk på mat. Jag blev dessutom lite småförkyld framåt helgen, eller om det är en allergisk reaktion på allt pollen. Har köpt allergimedicin och ska se om jag blir bättre. Det är framför allt ögon som kliar, kladdar och är lite svullna.

Planerad träning vecka 16

  • Måndag 14/4: Löpträning med Tjejmilen-gänget på Rosenholm.
  • Tisdag 15/4: Löpträning i Brunnsparken med Wellivate-gänget.
  • Onsdag 16/4: ”Go hard or go home” (cross fit)
  • Lördag 19/4: Löpträning i backe/trappa.
  • Söndag 20/4: Cykelträning.

Etikettmoln