Just another WordPress.com weblog

Arkiv för december, 2011

Bra matval helt automatiskt

I dag var vi några stycken som skulle avtacka vår chef. Han går i smygpension vid 63. Det serverades lunchbuffé, och det mesta såg gott ut.

Helt automatiskt valde jag sallad, kycklingfilé, salami och lax. Jag la allt sida vid sida på tallriken, det vill säga jag rågade inte tallriken. Jag valde bort pastasallad, potatissallad, potatis i ugn, ris och bröd. Jag tog inte om. Bäst av allt – jag kände mig nöjd fyra timmar framåt innan jag blev lite hungrig igen.

Guldstjärna i boken till mig 🙂

Annonser

Anledningen till att jag inte soppar mer

Kära Cinderella bad mig utveckla de erfarenheter jag drog av att soppa med Xtravaganza i början av 2011. Självklart kan jag göra det 🙂

Det var vansinnigt enkelt och bra att gå ner i vikt med hjälp av Xtravaganzas soppor. Tre soppor om dagen, hungrig som f.. i början, frusen och trött – men jösses vad jag gick ner i vikt. Mellan januari och april gick jag ner 22 kg och jag var så vansinnigt  stolt 🙂

Visst, man tröttnade på sopporna, och alla soppor var inte goda. Men det var skönt och praktiskt att slippa tänka på att planera mat och laga mat. Jag lagade middag till familjen, och gick och la mig på sängen och vilade medan de åt. Jag fick mycket tid över för att träna, och jag funkade bra mentalt. Jag klarade av att sköta mitt arbete och jag hade inga större problem med humöret.

Hungern kom och gick hela tiden, men den gick alltid över. Jag lärde mig att hunger jämfört med sug är en väldigt fysisk känsla. Magen knorrar och beklagar sig. Suget däremot kryper ju innanför skinnet och det finns inget som kan hindra en till slut. Suget sitter mer i skallen.

En nackdel med att soppa var att jag blev väldigt frusen, och det beror på att ämnesomsättningen går ner. Det går åt mycket energi för att värma upp en kropp, och det snålar kroppen tydligen in på i kristider. En fördel var att jag sov väldigt gott och djupt. Jag sov som en klubbad säl hela natten. Jag trodde det var omöjligt att somna hungrig innan, men det är det inte.

En annan fördel var att viktminskningen boostade mitt självförtroende. Jag klarar det här 🙂 Och att ställa sig på vågen varje vecka var ren lycka!

Efter de första veckorna började dock problemen med att soppa. Alltid fanns det något kalas att gå på, och det var inte roligt att alltid avstå från att äta. Socialt är det nämligen öken att soppa. Till slut kunde jag inte ens få in en ”helt ren” vecka, och då jag försökte några dagar i stöten så fick jag aldrig samma stora effekt som jag fick den första perioden. Det blev en halvmesyr av alltihop. Sen är sopporna väldigt dyra också.

Det allra största problemet med soppor är att man ignorerar sin hunger. Efter ett tag slutar man att vara hungrig, även om hungern kommer i skov då och då under dagen. Kroppen ger liksom upp, den ställer in sig på svält i stället. Då sparar den på fettreserverna så mycket den kan helt enkelt. Visst går man ner i vikt, men så fort man börjar äta igen så går man upp i vikt.

Enligt Xtravaganza är det viktigt att man börjar äta väldigt försiktigt, och sen bör man i princip hålla sig till grönsaker och protein resten av livet. Fast livet ser ju inte riktigt ut så, tyvärr. Ett annat problem är att kroppen snabbt vill återställa vikten till ursprungsvikten. Det tar upp till två år innan kroppen vänjer sig vid den nya vikten, och under hela den tiden måste man vara väldigt försiktig.

Så försiktig har jag tyvärr inte varit, så +10 kg visar vågen nu. Därför väljer jag i stället att lyssna på kroppens hunger och mättnadssignaler, för det är ett kvitto på att ämnesomsättningen fungerar som den ska. När kroppen signalerar hunger ska man äta – och så fort man känner sig mätt ska man sluta äta.

MEN man ska aldrig äta mer än man behöver just för tillfället. Äter man lite ungefär var tredje timme så blir man aldrig vrålhungrig och ”äter med ögat” och lassar på världens portion. Och äter man på samma tider hela tiden så vänjer sig kroppen vid att bli hungrig just på de tiderna. Och till dess får man helt enkelt hålla koll på klockan.

Arbetsdagar äter jag kl 07.00, 09.30, 12.30, 16.00, 18.00. På helgerna äter jag kl 11.00, 14.00, 17.00, 21.00. (Mer hinner jag inte eftersom jag ofta sover länge på helgerna.)

Det finns många som säger att de inte kan äta frukost tidigt på morgonen. Struntprat säger jag. Det är bara att äta – och efter ett tag blir man hungrig när man vaknar. Gå upp tidigare i stället och ät frukost det allra sista du gör innan du går till jobbet, då hinner skallen vakna till lite.

För dig som ändå vill soppa kan jag säga att det är en kanonstart på en viktminskning – men det egentliga jobbet börjar när du slutar soppa.

Sanningens minut är svår

I dag vägde jag in mig inför Rivstarten 2012 som startar på måndag 2 januari. Jag har vägdag på fredagar så mitt första resultat redovisar jag nästa fredag.

Vojne, vojne. Vågen stannade på 93,4 kg. Det är cirka +10 kg jämfört med mitt lägsta resultat i våras. Buuuääää. Som jag slet för de kilona – och nu är de tillbaks igen! Varför gör jag så här mot mig själv gång efter gång efter gång?

Min toppnotering för drygt ett år sedan var 106,6 kg – och där är jag inte än. Tresiffrigt är vidrigt på vågen – då vill man bara dra en sopsäck över huvudet.

Men jag är sjukt taggad att kämpa på bra kommande åtta veckor under Rivstarten. Nu ska jag bannemej gå ner i vikt utan att banta! Äta regelbundet, små portioner var tredje timme, och träna, träna, träna är det som gäller nu. Och allt som innehåller socker, mjöl, stärkelse och alkohol är no no!

Men först ska jag fira in det nya året med lite god mat och vin 🙂 Gott nytt år alla!

Frossat i kanelbullar och vin

Jag har jobbat till midnatt och kom hem vid ett så snarare är det i natt som jag frossat i kanelbullar och vin. Stinn är jag i alla fall, men jag känner mig mer yr i skallen än nöjd tyvärr. Sockerchock kanske?

Jag jobbar imorgon kväll också och sen är det nyårsafton och nyårsdagen. Sen kör vi! Noll socker, mjöl, alkohol på åtta veckor! Det blir tufft, men det ska gå bra!

Och imorgon blir min första vägning – med magen full av bullar 🙂 (Hade jag inte varit så snål hade jag slängt resten jag har i frysen.)

Rotfruktsgratäng

  • Strimla lika delar kålrot, morot och palsternacka, någon-några potatisar, och en-två klyftor vitlök. Strimla i matberedaren som du skulle göra till en Jansson.
  • Lägg rotfrukterna i en kastrull och häll 50/50 grädde/mjölk så det når upp till 3/4 ungefär. Koka på svag värme och rör hela tiden, precis som om du stuvar makaroner.
  • När rotfrukterna kokats mjuka till en krämig gegga lägger du över rotfrukterna i en gratängform. (Känns det fortfarande ”vattnigt” kan du tillsätta lite maizena för att få geggan krämigare.)
  • Toppa med lite riven ost och gratinera i ugn 225 grader i 20-30 min.
  • Paj med grönkål, bacon och valnötter

  • Blanda 2,5 dl dinkelmjöl fullkorn och 1 brk kesella i en matberedare till pajdeg. Tryck ut degen i en form och låt vila i kylen 30 min.
  • Strimla 250 g färsk grönkål och koka i saltat vatten några minuter.
  • Strimla 2 pkt bacon i småbitar och stek dessa. Lägg sedan i den avrunna grönkålen och stek ihop tills den mesta vätskan är borta. Salta och peppra rikligt.
  • Grädda pajskalet i 225 grader i cirka tio minuter.
  • Vispa ihop 2 dl grädde, 1 dl mjölk och 3 ägg. Hacka 1,5 dl valnötter lite grovt.
  • Häll grönkål/bacon i formen, därefter äggstanning och valnötter. Strö lite riven smakrik ost ovanpå, gärna västerbottenost.
  • Grädda pajen i 30-40 min i 200 grader eller lite lägre.
  • Var aldrig hungrig

    I min målsättning med Rivstart ingår att jag ska äta lite var tredje timme. Tänkte utveckla det resonemanget litegrann.

    Att dricka pulver är effektivt som f… I början är man sjukt hungrig, men det går över efter ett tag. Ignorerar man sina hungerkänslor slutar kroppen skrika efter mat efter ett tag. Den ställer in sig på svält helt enkelt. Problemet är att när man börjar äta igen så lagras allt i fettreserverna. Kroppen känner sig otrygg med tillgången på mat helt enkelt och sparar därför för kommande svältperioder.

    Om man istället äter regelbundet så vänjer sig kroppen vid det mönstret rätt så snabbt och då blir man hungrig lagom till att det är dags att äta igen. Då använder kroppen den maten som bränsle istället för att putta in det i fettreserverna. Hunger är en indikation på att kroppen behöver mer bränsle.

    Det viktiga är att inte äta för mycket. Det man äter/dricker ska motsvara ungefär din egen knytnäve i tuggat skick. Då blir magsäcken lagom full. Töjer man magsäcken med för stora portioner så krävs det mer för att bli mätt. Så fort man känner sig mätt ska man sluta äta. Man ska helst bara uppnå 75% mätt. Proppmätt ska man aldrig bli. Då hamnar bara överskottet i fettreserverna.

    Det är med andra viktigt att lära känna sin hunger- och mättnadskänsla. Och hunger är verkligen inte samma sak som sug. Hunger är fysisk och utgår från magen. Suget är psykiskt och utgår från hjärnan.

    För att känna äta mindre portioner till lunch och middag krävs lite större mellanmål. Är man vrålhungrig på kvällen har man ätit för lite dagtid. Det man äter på dagen förbrukas till största delen. Det man äter efter kl 18 lagras direkt i fettreserverna. 90 procent av det man äter bör man äta innan kl 18.

    Allt detta har jag lärt mig i boken Inga fler kilon efter 40 – min nya ”viktbibel”. Hoppas innerligt att det funkar också! Så pulver är inte helt no no, men nu tänker jag använda det som mellanmål istället när fantasin tryter.

    Etikettmoln