Just another WordPress.com weblog

Arkiv för juni, 2010

Dag 1 med LCHFLC

  • 07.00: 2 bitar youghurtbröd, bregott, skinka och ost. 1 glas proviva.
  • 10.00: 1 äpple
  • 13.00: 1 nutrilette smoother nordic barries (209 kcal)
  • 16.00: 1 äpple
  • 18.00: Grillat kött, 2 msk bearnaisesås, grillade morötter, vattenmelon
  • 21.00: 1 äpple
  • Vatten: 2,5 liter
  • Motion: 2 x 15 min lunchpromenad

Äpplena mättar verkligen och jag var inte hungrig alls innan och strax efter lunch. Framåt eftermiddagen kom suget, men det var hanterbart.

På lunchen gick jag till en närliggande strand där jag la mig platt på rygg på en brygga i 30 min och njöt av solen. Den varma vinden smekte mina armar och ben. Så jag har fyllt på må-bra-kontot också 🙂

Det blev ingen motion ikväll eftersom jag känner mig lite trött. Ska krypa till sängs med en tidning snart istället för att slöglo på tv.

Ny egen metod: LCHFLC

Jag tror verkligen på LCHF (low carb, high fat) som viktminskningsmetod. Den funkar säkert kanon på folk som aldrig bantat förut, och på killar verkar den vara väldigt framgångsrik. På mig funkar den inte. Jag mår väldigt bra, håller mig mätt och nöjd och kan låta bli att äta onyttigt. Jag går inte upp i vikt så länge jag äter enligt LCHF, så som ”jämviktsmetod” funkar den bra på mig. Men jag vill ju gå N E R i vikt och det gör jag inte med LCHF.

Efter några dagars funderande har jag därför bestämt mig för att prova en ny metod som jag kallar LCHFLC (low carb, high fat, low cal). Jag får helt enkelt i mig för mycket kalorier per dag och jag måste minska kaloriintaget. Tre rejäla måltider per dag är för mycket mat för mig helt enkelt. Problemet är att om jag inte äter rejält till frukost, lunch och middag så kommer jag att bli hungrig och då kommer sötsuget som ett brev på posten. Därför måste jag införa frukt som mellanmål. I första hand äpple och päron som mättar bra.

LCHFLC i korthet:

  • Inga snabba (korta) kolhydrater, endast långsamma (frukt, grönsaker, grovt bröd)
  • Fullfeta produkter till frukost och middag (smör, grädde, majonäs, cremé fraiche etc)
  • Frukost och middag enligt LCHF eller GI varje dag.
  • Lätt lunch (proteinpulver, youghurt och frukt/bär etc).
  • Frukt som mellanmål fm, em, kväll.
  • Dricka minst 2 liter vatten per dag.
  • Lunchpromenad på ca 30 min varje dag.
  • Motionera så jag blir riktigt trött ca 60 min minst varannan dag (gymma, cykla, gå/springa, simma).

Anledningen till att jag väljer lätt lunch är att jag har lättare att hantera hungern på eftermiddagen än på kvällen. Jag kan gå med en kurrande mage på eftermiddagen utan problem, men jag har svårt att somna hungrig. Frukten kommer nog att underlätta en del också. Det jag saknat mest under tiden med LCHF är faktiskt frukt.

Jag tänker prova detta under tre veckor från och med idag och sen får vi se vilket resultat det ger på vågen. Håll tummarna för att jag får igång viktminskningen för jag är i desperat behov av resultat känner jag.

Bröd, simning och kaninpromenad

Åh, vad jag blev peppad av alla viktbloggar jag läste i eftermiddags! Tack för det allihop 🙂

I alla fall blev det 20 varv runt flytbryggan ikväll, vilket motsvarar ungefär 1 km. Det var jättevarmt och skönt, säkert 25-26 grader. Innan jag gick ner till sjön bakade jag mitt youghurtbröd (se recept i tidigare inlägg) så efter badet kunde jag äta nybakat bröd. Mums.

Istället för att sjunka ner i soffan gick jag en kvällspromenad med äldsta dotterns kanin Kiwi tills mygg och knott satte stopp för det. Mycket aktivare än i går kväll m.a.o och jag har fyllt på mitt må-bra-konto rejält. Hoppas inte förkylningen får ett bakslag nu bara.

Fransk potatissallad

Fransk potatissallad

  • Blanda 0,5 dl olivolja med några msk vinäger och kryddor med en gaffel  i botten av skålen. Man kan använda valfri kryddmix i påse, salladskrydda, färska valfria kryddor, fryst dill, persilja, franska örter eller vad man vill. (Namnet har den fått efter franska örter, som är originalet.)
  • Skiva kall nypotatis (det blir ju alltid en massa över) och varva med rödlök.
  • Blanda alltihop noga. Tillsätt eventuellt mer olivolja.

Den här potatissalladen är inte okej enligt LCHF men enligt GI är den okej eftersom kall potatis får en annan sammansättning på stärkelsen än nylagad potatis. Det påverkar m.a.o inte blodsockret på samma sätt.

Youghurtbröd med äpple (LCHF)

Youghurtbröd med äpple (LCHF)

  • Blanda 4 dl havregryn, 10 dl fullkornsdinkelmjöl, 2 dl hela linfrön, 2 dl solrosfrön, 2 dl kruskakli och 4 tsk bikarbonat.
  • Tillsätt 2 rivna äpplen, 1 liter ekologisk youghurt och 0,5 dl mörk brödsirap. Blanda N O G A.
  • Använd helst en ugnsform med teflonyta, smörj och ”bröa” med kruskakli.
  • Häll den kladdiga degen i formen och platta till så gott det går. Baka i 175 grader ca 80 min.
  • Stjälp upp brödet på en skärbräda och skär i rutor. Låt svalna och frys in. Ta upp och tina i mikron, då smakar bröden bäst. Dela rutorna på mitten som du gör med en fralla.

Det här brödet är inte godkänt enligt LCHF, men ur GI-synpunkt är det helt okej. Det är superenkelt att göra och smakar supergott, godare än något köpebröd faktiskt. Och det är garanterat nyttigare.

Att ha för lite att göra = stress

Det är sommarstiltje på jobbet. Jag behöver dead-lines för att jobba effektivt. Jag har en del att göra innan jag går på semester om snart åtta arbetsdagar, men det är inte så mycket så jag sparar liksom arbetsuppgifter för att ha något vettigt att göra varje dag. Däremellan blir det mycket dötid (och bloggläsande) och det får jag alltid dåligt samvete över. Jag har svårt att finna ro i vilan om man säger så, i alla fall på jobbet.

Jag har medvetet planerat för semester så sent för att just hinna gå ner i varv innan semestern. I mina arbetsuppgifter ingår bland annat att rekrytera sommarvikarier, ca 25 personer varje sommar. Det är en arbetsuppgift som jag påbörjar när vi annonserar ut tjänsterna i januari ända fram tills de börjat jobba. Nu har de börjat jobba efter hand och på måndag börjar de två sista vikarierna. Jag vill gärna vara på plats så att jag kan göra sista-minuten-korrigeringar. När alla vikarier är igång och jobbar kan jag med gott samvete gå på semester.

I mitt arbete ingår också att göra schema för ca 50 personer vecka för vecka. Det mesta är ju rullande men varje vecka görs det 10-15 korrigeringar, folk är lediga, sjuka etc. Det tar mycket tid att ringa in vikarier och planera sånt. Sen ca två veckor tillbaka har jag gjort schemat för hela sommaren, fram till vecka 35, så det kan jag inte heller sätta tänderna i. Och att börja med hösten redan är varken speciellt nödvändigt eller klokt. Mycket kan hända innan dess, och jag ska ju ha att göra efter semestern också. September ska jag dock lösa innan jag går på semester, då får jag lite andrum när jag kommer tillbaka den 9/8.

Nu till saken. Att ha för lite att göra är nästan mer stressande än att ha för mycket att göra. I alla fall är det mycket T R Å K I G A R E. När jag känner mig uttråkad, eller stressad för den delen, så tycker jag synd om mig själv. Och när jag tycker synd om mig själv brukar jag försöka pigga upp mig själv genom att 1) äta något gott, 2) köpa något fint.

Men äta ska jag inte göra. Däremot gick jag till Åhléns och köpte en ugnsform i teflon som jag ska baka youghurtbröd i. (Då slipper jag det jobbiga bakplåtspappret som fastnade i brödet häromdagen.) Ikväll ska jag baka youghurtbrödet igen för det var så G O T T. Lovar att lägga ut receptet snart.

Ha det så skönt i värmen! Nu är det snart bara åtta arbetsdagar kvar till semestern!

Följ min blogg på bloglovin

Följ min blogg med bloglovin

Jag skulle tycka att det var roligt om folk läste min blogg så jag får marknadsföra mig lite :-) 

Men konkurrensen är stenhård märkte jag. Det finns många snygga och innehållsrika bloggar på vikt-temat märkte jag.

Etikettmoln