Just another WordPress.com weblog

Arkiv för januari, 2012

Hård konkurrens på viktmarknaden

På min Hitta flytet-blogg skriver jag om alla företag på viktmarknaden som tjänar pengar på oss. Finns det någon statistik över hur framgångsrika deras kunder är på lång sikt? En och annan lyckas hålla vikten efteråt, men är de inte minoritet egentligen?

http://www.bltsydostran.se/blogg/hittaflytet/2012/01/31/hard-konkurrens-pa-viktmarknaden/

Tre fördelar med Viktväktarna

Propoints är ett bra sätt att enkelt se om man fördelar sitt intag av energi jämt över dagen. Propoints tar hänsyn till protein, kolhydrater, fett och fibrer. I tidningen Må Bra finns många redan propoints-uträknade recept.

VV-appen, där man kan uppdatera sin checklista är suverän. Precis som att jag bloggar oftare när jag kan göra det i mobilen, så kommer jag att uppdatera checklistan oftare. Och fyller man i checklistan I N N A N man äter kan man göra andra val. I dag blev det skinka i stället för ost till frukost, enbart frukt som mellanmål, och till och med mjölken i kaffet är noterat (fast 1 msk grön mjölk kostade inga propoints).

Kalkylatorn i appen, som räknar om till propoints är smidig. Mata in värdet för protein, fett, kolhydrater och fibrer, justera portionsstorleken och voila fick jag veta att en mellanmålsbar innehåller 6 propoints. Som en måltid med andra ord, och inget man ska äta mycket av. Sen har jag sparat den som favorit och kan snabbt välja in den varje dag, eller helst mer sällan.

Nu är jag medlem på Viktväktarna Online

Äntligen tog jag mig lite tid att fixa med en användare hos Viktväktarna Online. Som en ”bloggpanel” är vi ett antal bloggare som erbjudits gratis medlemskap i sex månader. Vi förbinds inte att skriva om VV alls, men alla som känner mig vet ju att det kommer jag ju förstås att göra. Däremot tänker jag skriva precis vad jag tycker, det gör jag alltid. Jag vill inte känna mig köpt.

Om ni är medlemmar hos Viktväktarna Online får ni gärna bli min vän där – sök på 006Pernilla så hittar ni mig. Hur flitig jag blir vet jag dock inte, men jag ska i alla fall fylla i vad jag äter i min checklista varje kväll. Så mycket som 31 propoints får jag äta varje dag. När jag var med hos Viktväktarna år 2000 fick jag bara äta 22 points, men de förnyar sig ju hela tiden förstås.

Hittills har jag inte lyckats ladda ner en bild till min profil, och appen kan jag inte ladda ner utan att koppla upp mig på ett nätverk. Men annars verkar sajten intuitiv och bra!

Planerad träning vecka 5

Måndag 30/1: Lunchpromenad, kvällspromenad
Tisdag 31/1: Lunchpromenad, kvällspromenad
Onsdag 1/2: Lunchpromenad, längdskidor
Torsdag 2/2: Lunchpromenad, kvällspromenad
Fredag 3/2: Lunchpromenad, kvällspromenad
Lördag 4/2: VILA
Söndag 5/2: Löpning/långpromenad

Med en förkylning liggande på lut i kroppen blir det mest promenader kommande vecka. Längdskidor på onsdag kan jag dock inte missa. Det är sista onsdagen med BLT:s skidskola och snön ligger kvar i spåren 🙂 På lördag blir det kanske lite löpning – om hälsan och underlaget tillåter det. Jag vill inte riskera att halka och bryta benen, det har jag inte tid med.

Genomförd träning vecka 4

Måndag 24/1: 30 min lunchpromenad, 60 min tantgympa
Tisdag 25/1: 30 min lunchpromenad, 60 min cirkelfys
Onsdag 26/1: 30 min lunchpromenad, 30 min längdskidor
Torsdag 27/1: 30 min lunchpromenad, 60 min flex
Söndag 29/1: 80 min rask promenad

En mycket aktiv träningsvecka, men inte f.. märks det på vågen 😦

En annorlunda träningsvecka

Jag känner att jag har en förkylning som inte riktigt bryter loss. Det blir varken bättre eller sämre. Jag känner ett tryck över panna och tinningar, är snuvig och lite rosslig.

Så kommande vecka blir det lite lugnare för mig. I stället för att träna som jag brukar göra ska jag koncentrera mig på lunchpromenader och kvällspromenader. Fast på onsdag ska jag åka skidor, den chansen kan jag inte missa 🙂

Ingen skidåkning för mig

Det blev ingen skidåkning för mig i helgen. Jag insåg att det skulle vara knökfullt i Karlsnäs med inför-Vasaloppsåkare. Plus att det inte fanns tid, det vill säga jag prioriterade inte skidåkningen helt enkelt.

Nä, det blev tvätt, städa, sortera sopor, laga mat, gå på bio, restaurang och nattklubb med en kompis, och en 80 minutersrunda med svärmor och min viktkompis L efter frukost i dag.

L har haft en svacka men nu är hon tillbaka i gammal god form 🙂 Jag fick ett recept på müslibars av henne, som jag ska göra någon dag. Jag fick också provsmaka och det var en energibomb som kan ersätta vilken kaka som helst 🙂 Hon har tidigare fått receptet på mitt yoghurtbröd med äpple, och hon äter inget annat bröd längre.

Det är härligt med vikt- och träningskompisar 🙂 Man kan inte få för många!

Etikettmoln