Just another WordPress.com weblog

Arkiv för februari, 2011

Veckans planerade träning

Planerad träning vecka 9:
  • Måndag 28/2: 5 km löpbandet  [x] Tid: 40:18
  • Tisdag 1/3: 2 x 3 km, Rosenholm [ ] Tid:
  • Onsdag 2/3: 45 min squash [ ]
  • Torsdag 3/3: 45 min lunchpromenad [ ]
  • Fredag 4/3: 60 min styrketräning [ ]
  • Lördag 5/3: V I L O D A G
  • Söndag 6/3: 90 min rask promenad [ ] + 60 min linedance [ ]

Härligt med lunchträning

  • Löpbandet 5 km: 40 min 18 sek

Ynkliga 22 sekunder snabbare än sist (18/2) men det var stor skillnad på insidan. Jag var inte alls död efteråt, utan det kändes bra hela tiden.

Jag börjar alltid med att gå raskt ca 2 minuter och sen springer jag så länge jag orkar. Det brukar bli 8-10 min, men i dag orkade jag 13 min. Målsättningen är att öka med 2-3 min för varje vecka.

Efter det varvar jag rask promenad och att springa, och det ska kännas okej hela tiden. Jag är mest vaksam på att det inte ska göra ont i benen för jag vill inte överbelasta mig. Det är viktigt att musklerna och skelettet får anpassa sig i den takt det behöver.

En kollega till mig har precis börjat jogga delar av sin raska promenad och hon berättade att hon får så ont i höfterna. Då mindes jag hur ont jag hade i höfterna i höstas när jag började gå/jogga. Jag hade så ont dagen efter att jag knappt kunde gå. Ett tag visste jag inte ens om jag vågade fortsätta gå/jogga.

Jag fick också jätteont i skenbenen (framsidan av benen under knät). Det skar som knivar när jag sprang.

Nu har jag inte ont varken i höfter eller skenben längre, och jag räknar inte ens med att få träningsvärk i morgon. Ibland måste man påminna sig själv för att faktiskt se framstegen.

Jag längtar till i morgon kväll då det blir säsongspremiär utomhus för 2 x 3 km på Rosenholm. Det ska bli så spännande att se vilken tid jag får där. Det är så himla annorlunda att springa utomhus i lite kuperad terräng jämfört med löpbandet.

Fördelen med att springa utomhus är att jag samtidigt njuter av skogens dofter, ljuset och frisk luft, och man känner liksom att man tar sig framåt 🙂

Å andra sidan är det bra teknikträning att springa på löpband. För ett halvår sedan hade jag hellre dött än att ens försöka springa på löpbandet på gymmet. Jag hade skämts ihjäl för mitt hoppande fläsk och flåsande.

Nu skäms jag inte alls, jag bryr mig inte ens om min omgivning. Jag tävlar mot mig själv och ingen annan.

Den oro och irritation jag hade inombords under förmiddagen är borta nu. Allt blir som det blir, jag kan bara göra sitt bästa. I morgon är det en ny dag.

Tänker springa skiten av mig

Jag känner mig V E R K L I G E N på dåligt humör i dag. Folk omkring mig är gnälliga och själv känner jag mig konstigt orolig och obekväm inombords, och helst skulle jag bara vilja gå och lägga mig och dra en gammal filt över mig.

Jag ska springa skiten av mig på löpbandet under lunchrasten. En dusch av endorfiner är nog precis vad jag behöver.

I morgon kväll blir det säsongspremiär för att springa utomhus. Nu jä…. börjar träningen inför Vårruset på allvar.

Försöker ladda om och växla upp

Även i går söndag sabbade jag mina planer och åt fisksoppa och drack vin. Vojne, vojne. Två dagars kalasande visade sig direkt på vågen som visade +2,5 kg i morse jämfört med i lördags morse. Det är ju förstås mest vätska, men det känns ändå supertrist.

I morse försov jag mig. Klockan var ställd på klockan 6 och klockan 6.30 kom äldsta dottern in i sovrummet och tände lampan. Jag hade inte ens hört väckarklockan. Sen var det fullt ös ett tag för klockan 7 kommer taxin och hämtar lillasyster.

Jag gillar inte när jag måste börja dagen med att stressa.

Fisksoppa och LCHF-bröd

I går kväll var vi hembjudna till min svärmor. Min viktkompis L och hennes man var där också. Svärmor bjöd på en underbart god fisksoppa, och jag hade bakat mitt LCHF-bröd gjort på fiberdinkelmjöl, solroskärnor, youghurt och rivet äpple. En hel del vin blev det också.

Nu har jag festat lite väl mycket den senaste tiden. Nu ska jag skärpa mig kommande vecka. Till helgen ska jag och äldsta dottern åka till Göteborg och hälsa på min mamma. Om jag har nått 89 kg till dess ska jag handla kläder på lördag. Har jag inte nått dit så blir det inga kläder.

För att kompensera för allt slarv den senaste tiden tänker jag förlänga helfarten med en vecka, så det blir ytterligare två veckor på helfart från och med idag. Fast på lördag gör jag ett undantag för då ska vi gå på restaurang och äta.

Jag bryr mig inte om ifall jag går in och ur ketos, och min mage verkar klara omställningen hit och dit bra också. Mina hungerkänslor förändras inte heller. Trots att jag åt i går kväll så har jag druckit choklad/kaffe till frukost och inget mer i dag och är ändå inte ett dugg hungrig, fast nu är det snart dags för lunch.

Lördagens vikt

Besök ViktPejl

Det går fortsatt neråt. Inte lika snabbt som under helfarten förra gången, men det har ju sina rutiga och randiga orsaker. Jag är ändå supernöjd.

Tog en paus ikväll

Resultatet imorgon blir nog inte så bra eftersom jag tog ännu en paus i kväll. Drack vin och till det åt jag valnötter och saltlakrits. Sen blev det två pizzabullar och en glass också. Det är dilemmat när man lever på pulver, när man väl släpper taget så släpper man rejält. (Fast saltlakrits måste väl vara hyfsat ok? Kan ju knappast innehålla socker i alla fall.)

Nåväl, gjort är gjort. Vågen får straffa mig med ett negativt resultat i morgon.

Jag väger mig varje morgon, men det är endast vikten fredag morgon som jag noterar. Synd att det inte blev någon vägning i morse med tanke på kvällens frosserier, men gjort är gjort som sagt. Godnatt och trevlig helg allihop!

Etikettmoln