Just another WordPress.com weblog

Arkiv för mars, 2011

Vad är skillnaden?

Är det någon som fattar hur det kan vara skillnad på km/h och min/km? Borde inte det gå jämnt upp? Idag sprang jag 3,2 km på 26:00 min och FunBeat räknade ut att det blev:

  • 08:08 min/km
  • 7,38 km/h

Om jag själv skulle räknat ut det så skulle jag tagit 26/3,2 = 8,125 min/km. Det stämmer inte med någon av siffrorna.

Jag är en matteidiot och behöver lite hjälp.

Inga problem med flåset idag

På löpbandet satte jag hastigheten till 7,5 i stället för 8,3 som jag brukar ha. Jag sprang 3,2 km, det vill säga 200 meter mer än i tisdags, på exakt 26 min (8:08 min/km) och det var inga problem med flåset alls.

Jag svettades massor och det gjorde lite ont i benen, men inte så ont att jag avbröt.

Någon sa att det gör ont när musklerna växer, så jag väljer att tro att det är träningsvärk jag har i skenbenen och inget annat. Det gör bara ont när jag belastar, inte när jag håller benen stilla.

Efter löpbandet hann jag bara med lite magövningar innan lunchrasten var slut.

 

Träningsvärk idag :-)

Jag har träningsvärk i både skuldror, axlar och triceps i dag, så yoga-balansboll i går gjorde visst nytta ändå!

I dag blir det löpband och gymmet igen. Jag har lite ont i mina benhinnor så jag ska dra ner på tempot och känna efter hur det känns. Att det gör ont gör inte så mycket, men jag vill inte att det ska bli så illa att jag inte kan springa alls.

I kväll blir det XV-träff. Då ska jag visa upp mina nya byxor i st 44 🙂

Så jä…. sugen på att äta idag

Jag lagade ugnspannkaka med kassler till familjen i går och de äter rester av den i dag. Det luktar så gott att jag nästan svimmar. Ugnspannkaka är så gott att jag kan äta nästan hur mycket som helst, gärna kall också. Det är nog mjölet som lockar.

Och leverpastejen och osten i kylen hoppar nästan ut och biter mig i näsan känns det som. En polarknäck med bregott, leverpastej och gurka hade varit ljuvligt gott just nu. Men det räcker inte med en, minst tre vill jag ha.

Och på bänken bredvid brödet ligger en påse bullar och ett paket ballerina kladdkaka och ropar på mig. ”Ät mig nuuuuu”. Men jag vill ju I N T E komma ur ketosen nu – då tar det flera dagar innan viktminskningen tar fart igen.

Vissa dagar är det bara ren tjurskallighet som får mig att inte äta. Jag ska lägga mig på sängen en stund nu och läsa, och sen ska jag gå och lägga mig tidigt.

All den tid jag normalt brukar äta ägnar jag åt att vila och sova i stället 🙂

Yoga på balansboll var riktigt nice

I dag jobbar jag hemifrån så det fick bli hemmaträning i stället för squash på lunchrasten. Yoga på balansboll var riktigt nice. Jag köpte en tränings-dvd på Åhléns för 99 kr, och den kostar samma på cdon.com såg jag. Länken dit finns nedan.

http://cdon.se/film/yoga_gymball-544992?show-review-page=true

Jag har lite svårt för träning som jag inte blir svettig av, det känns liksom meningslöst. Å andra sidan märktes det tydligt i dag att jag behöver träna både balans och smidighet. Nu när jag springer så mycket så måste jag nog töja ut musklerna också.

Riktigt skönt var det i alla fall och balansbollen var en ny trevlig bekantskap för mig. Den kommer jag använda mer spontant framöver, sitta på framför tv:n kanske till och med. Jag ska köpa mig en yoga-matta också för det var lite hårt på parketten.

Jag har länge velat utöva yoga och jag har provat några gånger men inte riktigt fastnat just på grund av att det känns meningslöst när man inte svettas. En kompis sa till mig: ”Du måste gå dit fem gånger, minst, innan dess fattar man inte alls vitsen”.

Så det tänker jag göra nu. En gång per vecka under våren ska jag träna yoga med balansboll som komplement till den andra träningen. Den är ju inte jobbig på samma sätt så det kan jag göra en kväll eller på helgen.

Det jag tycker är svårast är andningen. Andas in, andas ut, andas in, andas ut – jag blir helt förvirrad om jag ska kontrollera min andning på det sättet. Till slut håller jag nästan andan, växelvis med att jag hyperventilerar.

Så jag låter andningen ligga lite på is ett tag. Jag fokuserar på rörelserna och andas som jag vill, så får jag koppla på andningen i ett senare skede när jag inte behöver tänka på rörelserna så mycket. Vem vet, andningen kommer kanske helt naturligt sen när jag slappnar av mer?

30) Glöm inte att…

… ha roligt! På jobbet, träningen, hemma, tillsammans med dina vänner, släktingar, sambo, barn.

Läs roliga böcker, se roliga filmer, delge dina kollegorna roliga historier.

Skratta åt dina egna och andras misstag på ett hjärtligt sätt. (American Funniest Home Video (AFV) är ett tv-program som ger mig träningsvärk i magen av skratt.)

Bjud dina medmänniskor på ett leende – och förhoppningsvis får du ett tillbaka.

Jag älskar tjockis-tv

Jag tycker inte att det är ett dugg förnedrande, tvärtom tycker jag att det är väldigt inspirerande.

Fick tips av Benita om programmet I used to be fat på MTV och tittade på det i går via MTV.play.

http://www.mtv.se/program/iusedtobefat/avsnitt/used-to-be-fat-gabriella_1/video/111-days-623808/

Vilken resa Gabriella gjorde – och f… vad snygg och stärkt i sin självkänsla hon blev! Det här programmet visar verkligen att den inre resan är minst lika viktig som den yttre resan.

Jag tycker att landstingen ska lägga pengar på att ge folk en PT i stället för att göra gastric-by-pass-operationer på dem. Det skule verkligen gagna folkhälsan.

Ut med dietisterna och in med PT på sjukhusen!

Det här programmet ska jag verkligen se igen.

Etikettmoln