Just another WordPress.com weblog


Det går fortsatt bra med målsättningen 12.000 steg/dag 😊👏🏻👍🏻 Endast låga siffror i lördags, men då flyttade och bar vi större delen av dagen medan mobilen fick vila. #Moves

Köttfärs med quinoa

kottfarsqinoua

(5 portioner)

• 1 gul lök delas och steks i olja eller matfett.
• 500 g blandfärs eller nötfärs steks och finfördelas.
• Krydda med salt, vitlök och chilipulver.
• 2 finrivna morötter blandas ner.
• 1 pkt tomatkross med chilismak blandas ner.
• 1 pkt kidneybönor (avsköljda) blandas ner.
• 4 dl röd quinoa kokas och blandas ner sist, eller på tallriken.

Quinoa är små frön som det spricker ut en svans på när man kokar dem. Örten quinoa är perfekt för att ersätta ris, pasta eller potatis, och den smakar i princip ingenting så det krävs att den andra maten är smakrik.

Fröna är proteinrika (vilket gör dig mätt länge), fettsnåla och innehåller både kalcium och järn. Örten innehåller dessutom kalium, som behövs för att reglera kroppens vätskebalans och för att musklerna ska fungera optimalt.

grotfrukost

Jag har börjat med grötfrukost igen. Jag står mig mycket längre på det jämfört med mackor på morgonen. Jag brukar göra en egen blandning med havregryn, solroskärnor, hela linfrön och pumpakärnor. Då får man lite tuggmotstånd, och magen får mer att jobba med så man håller sig mätt länge. Till det äter jag äppelmos och mjölk.

Rivet äpple funkar också bra att ha på gröt, och om man vill kan man toppa anrättningen med lite kanel – vilket är extra bra för matsmältningen. Även lingonsylt är jättegott till gröten om man vill variera sig.

I helgen ska jag nog åka hem till ex-sambon och plocka äpplen. Jag brukar bara skala, koka och mosa äpplen – helt utan andra tillsatser. Sen fryser jag in moset i små portioner, som räcker till tre-fyra frukostar. Snabbt, enkelt och betydligt nyttigare än köpeäppelmos.


Jag har en tendens att äta bra till frukost, sämre under dagen, och sedan väldigt mycket på kvällen. Inte dålig mat, men stora mängder.

Jag klarar mig på en yttepyttelunch, men utan frukost och middag klarar jag mig inte. Och mellanmål slarvar jag med. Nu är det dags att skärpa till sig på matfronten, och planera bättre.

Så nu har jag packat ner sötmandlar och banan till mellanmål, och köttfärs med qinoua till lunch. Jag lagade en stor sats igår som räcker till lunch och middag till och med lördag.


Klockan ringde 06.00. Dags att återgå till jobbet efter semestern. Jag älskar verkligen tidiga morgnar, men endast jobb kan få upp mig.

Jag älskar den höga, klara, kyliga luften på förhösten. Jag älskar lugnet efter sommaren. Jag älskar känslan av terminsstart, nya projekt som ska sättas igång.

Ända sen jag födde äldsta dottern i september för snart 19 år sen har jag älskat förhösten än mer. Jag förknippar den nog med känslorna jag hade då. Och nu ska hon flytta 😞 Kan knappt förstå det.

Efter många års övertalning har jag i sommar lyckats få min mamma att flytta till min hemstad. Jag är ensambarn och hon behöver mig i vardagen mycket mer nu när hon är äldre.

Ödets ironi gör att äldsta dottern nu flyttar till min barndomsstad, för att plugga i fem år. Jag hoppas innerligt att hon flyttar tillbaka sen. Tills dess ska jag kämpa för att vi ska fortsätta ha en vardagskontakt. Det finns ju Skype 😊

Tre sista semesterdagarna

Mina tre sista semesterdagar har jag bland annat ägnat åt att lägga ribban: Minst 12.000 steg per dag. Det har inte varit speciellt svårt, och det lär inte bli svårt när jag börjar jobba imorgon heller.

Men det är bra att hålla lite koll på stegen, det är lätt hänt att hundrundorna blir kortare och kortare. Fredag-söndag ska jag dock säga att jag var genomförkyld, så då blev det medvetet väldigt korta hundrundor.

Tusen steg motsvarar ungefär tio minuters promenad för mig, och 120 min promenad per dag är fullt rimligt!

Klimakteriekärring 

Jag fyller 47 år i höst och just nu stormar klimakteriet som värst i min kropp. Svettningar både dagtid och nattetid har jag haft sen jag fyllde 40 år, men nu har mensen börjat spöka också 😞

Det senaste året har mensen kommit tätare. Från en punktlig menscykel på 26 dagar till 20-22 dagar. Urjobbigt! I slutet av juni kom mensen först dag 30, och sen har det inte riktigt slutat. Enstaka dagar utan mens, däremellan enorma mängder.

Jag har ringt gyn för konsultation, och det är ”helt normalt”. Hur kan det vara normalt att blöda nonstop vecka efter vecka när mensen snart ska ta slut? Jo, ”det är helt normalt, och övergående”.

Tydligen är det brist på gulkroppshormon som gör detta. Livmodern får liksom inte veta att den kan sluta blöda efter några dagar, så den bara fortsätter. Exakt hur det går till kan jag inte förklara, även om jag googlat massor så är det något i logiken som haltar grovt.

Svettningarna beror på östrogenbrist, och de rikliga blödningarna som aldrig tar slut beror på gulkroppshormonbrist. Så är det, och det är tydligen bara att gilla läget.

Och ingen vet hur lång tid det kan ta innan mensen packar ihop för gott och drar. Det kan ske imorgon, eller om ett år. Trippelsuck.

Jag tiger och lider ett tag till, men blir det inte bättre snart ska jag tigga och be till mig en hormonspiral. De ska tydligen funka bra i övergången.

Jag är oerhört tacksam över att jag använder menskopp, annars hade jag blivit typ ruinerad på mensskydd. Blodgivning har jag dock fått avboka tre gånger i sommar. Jag har fått ny tid i slutet av september, hoppas jag kan gå då.

Etikettmoln

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.