Just another WordPress.com weblog

Dåliga och bra dagar

daligdag

I helgen har vi varit i Göteborg och hälsat på dottern, som börjat plugga på universitet. Jätteroligt på alla sätt🙂 Eftersom vi skulle vara mycket i stan och gå på restaurang på kvällen lämnade jag Lakrits hos ex-svärföräldrarna över helgen.

I lördags kom jag nästan upp i 12.000 steg, men verkligen inte i söndags. Fem-sex timmars bilkörning ger inte många steg😦

Men igår måndag var jag på banan igen!

bradag

Några dåliga dagar

Trots bra väder, och inte allt för mycket annat att skylla på, så har jag haft några dåliga dagar. På fredagen och söndagen var jag på resande fot dessutom, vilket gav mindre tid för promenader. Men jag har skärpt till mig de senaste tre dagarna!

Det är ju det som är syftet med stegräknare. Att man ska få svart på vitt på att man inte rört på sig tillräckligt, och sedan ge sig sjutton på att göra något åt det!

Jag märker också direkt hur svårt det är att få ihop stegen om jag tar kortare hundrundor av lathet, parkerar närmare jobbet osv. Många bäckar små är viktigare än man tror.

Jag har fortfarande inte kommit igång med annan träning, men nästa vecka blir det nog squash på tisdag. Brukar spela med några kollegor på lunchrasten, och det är verkligen jättekul! Även skrattmusklerna får jobba 😊

Om inte dotterns förkylning drabbar mig som en våt filt framöver så kanske det blir gymmet på måndag också. Även det lunchträning – 30 min på gymmet är bättre än ingenting!

Det ska bli spännande att se hur många steg dessa två pass ger, mobilen får jag ju ha på mig i ett bälte förstås.


Det går fortsatt bra med målsättningen 12.000 steg/dag 😊👏🏻👍🏻 Endast låga siffror i lördags, men då flyttade och bar vi större delen av dagen medan mobilen fick vila. #Moves

Köttfärs med quinoa

kottfarsqinoua

(5 portioner)

• 1 gul lök delas och steks i olja eller matfett.
• 500 g blandfärs eller nötfärs steks och finfördelas.
• Krydda med salt, vitlök och chilipulver.
• 2 finrivna morötter blandas ner.
• 1 pkt tomatkross med chilismak blandas ner.
• 1 pkt kidneybönor (avsköljda) blandas ner.
• 4 dl röd quinoa kokas och blandas ner sist, eller på tallriken.

Quinoa är små frön som det spricker ut en svans på när man kokar dem. Örten quinoa är perfekt för att ersätta ris, pasta eller potatis, och den smakar i princip ingenting så det krävs att den andra maten är smakrik.

Fröna är proteinrika (vilket gör dig mätt länge), fettsnåla och innehåller både kalcium och järn. Örten innehåller dessutom kalium, som behövs för att reglera kroppens vätskebalans och för att musklerna ska fungera optimalt.

grotfrukost

Jag har börjat med grötfrukost igen. Jag står mig mycket längre på det jämfört med mackor på morgonen. Jag brukar göra en egen blandning med havregryn, solroskärnor, hela linfrön och pumpakärnor. Då får man lite tuggmotstånd, och magen får mer att jobba med så man håller sig mätt länge. Till det äter jag äppelmos och mjölk.

Rivet äpple funkar också bra att ha på gröt, och om man vill kan man toppa anrättningen med lite kanel – vilket är extra bra för matsmältningen. Även lingonsylt är jättegott till gröten om man vill variera sig.

I helgen ska jag nog åka hem till ex-sambon och plocka äpplen. Jag brukar bara skala, koka och mosa äpplen – helt utan andra tillsatser. Sen fryser jag in moset i små portioner, som räcker till tre-fyra frukostar. Snabbt, enkelt och betydligt nyttigare än köpeäppelmos.


Jag har en tendens att äta bra till frukost, sämre under dagen, och sedan väldigt mycket på kvällen. Inte dålig mat, men stora mängder.

Jag klarar mig på en yttepyttelunch, men utan frukost och middag klarar jag mig inte. Och mellanmål slarvar jag med. Nu är det dags att skärpa till sig på matfronten, och planera bättre.

Så nu har jag packat ner sötmandlar och banan till mellanmål, och köttfärs med qinoua till lunch. Jag lagade en stor sats igår som räcker till lunch och middag till och med lördag.


Klockan ringde 06.00. Dags att återgå till jobbet efter semestern. Jag älskar verkligen tidiga morgnar, men endast jobb kan få upp mig.

Jag älskar den höga, klara, kyliga luften på förhösten. Jag älskar lugnet efter sommaren. Jag älskar känslan av terminsstart, nya projekt som ska sättas igång.

Ända sen jag födde äldsta dottern i september för snart 19 år sen har jag älskat förhösten än mer. Jag förknippar den nog med känslorna jag hade då. Och nu ska hon flytta 😞 Kan knappt förstå det.

Efter många års övertalning har jag i sommar lyckats få min mamma att flytta till min hemstad. Jag är ensambarn och hon behöver mig i vardagen mycket mer nu när hon är äldre.

Ödets ironi gör att äldsta dottern nu flyttar till min barndomsstad, för att plugga i fem år. Jag hoppas innerligt att hon flyttar tillbaka sen. Tills dess ska jag kämpa för att vi ska fortsätta ha en vardagskontakt. Det finns ju Skype 😊

Etikettmoln