Just another WordPress.com weblog

Arkiv för mars, 2010

Styrketräning

I måndags och idag onsdag gick jag och styrketränade på gymmet för första gången på flera veckor. Jag började på gymmet i höstas och tack vare träningen och allmänt håll-igen-med-maten så har jag gått ner 10 kg sen dess.

I mitten av februari tappade jag liksom lusten för att träna på gymmet. Det var inte kul längre, jag kände inte att jag utvecklades. Jag var trött på kvällarna efter jobbet och ofta behövdes jag hemma så jag skippade träningen och kom liksom ifrån det.

I mars började jag samla steg som en galning eftersom vi var några tjejer som startade en stegtävling på Facebook. Då prioriterade jag promenader framför styrketräning. 

Men nu när jag börjat med LCHF-kost så känns det viktigt att inte tappa muskelmassa så då vill jag börja styrketräna igen. Jag behöver det också för att stärka nacke och axlar eftersom jag har ett stillasittande arbete.

Istället för kvällstid tänker jag träna på lunchen och istället jobba lite längre på kvällen. På lunchen är jag fortfarande pigg, och resten av eftermiddagen känns som en ny dag efter träningen.

Så här tränar jag just nu:

10 min löpband, 2 min gång, 5 min jogga, 3 min gång.

Bröst/lyft, 12 rep, vikt 5
Undersida lår, 12 rep, vikt 7
Skuldror, 12 rep, vikt 5
Översida lår, 12 rep, vikt 7
Axlar utsida, 12 rep, vikt 4
Rygg, 12 rep, 70 kg
Axlar översida, 12 rep, vikt 4 
Triceps, 12 rep, vikt 5
Bröst/sidan, 12 rep, vikt 4

Sen gör jag samma sak ett varv till.

Biceps, hantlar 4 kg, 3 x 10 rep (hela vägen, övre halvan, undre halvan)
Handleder, hantlar 2 kg, 3 x 10 rep (över, under, sidled)

200 sit-ups i olika kombinationer

10 min löpband, 2 min gång, 5 min jogga, 3 min gång.

Ca 10 min strech.

Det tar en timme och det är precis lagom. Och nu känns det kul igen. Jag har fått backa en tyngd på det mesta, men det tar jag nog snart igen. Träningsvärken jag haft sen i måndags har varit enorm, så det behövdes verkligen.

Jag avstod tårtan

Jag tog ingen tårta och det var inte alls svårt att låta bli. Jag lät bara bli och blev inte ett dugg läskad när de andra åt. Jag sparar mig till laxen med grönsaker ikväll istället.

Till frukost åt jag bacon, äggröra och ost. Till lunch blev det fisk med äggsås och stuvad spenat. Lika gott idag som igår. Och till middag blir det som sagt grillad lax med extra mycket grönsaker. Förhoppningsvis med någon god sås till.

Det ska bli spännande att se vad vågen visar på fredag, som är min vägdag. Sen kollar jag vågen på måndagar också för att se hur jag skött mig i helgen. I mitt tidigare liv var det väldigt mycket onyttigt just på helgerna. En helg har jag varit duktig hittills, hoppas det håller i sig.

Men jag syndar nog genom att äta sill ändå, det är ju så gott. Bara jag kan låta bli godiset så är jag supernöjd faktiskt. Påsken är ju en typisk godishelg. Sammanlagt beräknas svenskarna proppa i sig 6.000 ton godis i påskhelgen. Det är nästan snuskigt äckligt.

Motstå frestelser

I eftermiddag blir det tårta på jobbet eftersom två glada pensionärer ska sluta. Hur ska jag kunna låta bli att ta en bit? Är det så farligt egentligen?

Ja, själva tårtan är nog ingen direkt fara men suget den kan väcka kan vara mycket farligt. Det är inte värt att chansa.

Ikväll blir det middag med några arbetskamrater för att fortsätta fira en av pensionärerna. Vi har fått förbeställa vår mat och jag har valt grillad lax utan potatis med extra sallad. Helt okej.

Träningsvärk

Det finns ingen bättre känsla än träningsvärk. I söndags dansade jag linedance (glömde att stretcha) och i går tränade jag styrketräning. Idag är träningsvärken enorm i låren och i armar/bål.

Det var länge sedan jag styrketränade sist så jag fick gå ner en tyngd på alla maskiner. Träning är verkligen färskvara. Men jag behöver styrketräna för att inte få problem med nacke och axlar eftersom jag har ett stillasittande arbete. Åtta timmar bakom datorn brukar det bli. Men jag försöker gå en runda på 20-40 minuter på lunchen i alla fall.

Två Före-bilder

Bilderna är visserligen tagna sommaren 2007 men jag ser ut ungefär så här fortfarande. Jag vägde mer i höstas men har lyckats gå från fetma till övervikt sen dess. Snubblande nära tresiffrigt fick jag panik och sen dess har jag verkligen försökt att äta bra och röra mig mycket. Ca 10 kg har jag gått ner sen dess. Ytterligare 10-15 kg hoppas jag kunna gå ner med LCHF-kost. Jag är så trött på att inte ha kläder som passar. Antingen är de för små eller så är de för stora. Jag har byxor i st 40 till 50 i min garderob. Hoppas någon gång kunna ha st 40 igen. Då mår jag bäst.

Tar längre tid

En sak som jag har märkt är att det tar längre tid innan LCHF-maten påverkar humöret. När jag kommer hem från jobbet och ska laga middag är jag trött i skallen och vill ha lugn och ro omkring mig. Det förstår inte mina barn. Lillasyster säger ”titta mamma” eller ”kom mamma” 200 gg på en halvtimme och storasyster är pratsugen efter flera timmar ensam i hemmets lugna vrå. Jag biter ihop och försöker att inte explodera medan jag lagar middagen.

Ca 15 minuter efter maten brukade tidigare mitt humör bli uppåt igen, i alla fall lite bättre än innan maten. Nu tar det ca 45 minuter innan den känslan infinner sig. Bra att tänka på om man brukar vara matilsk, vänta inte för länge med att äta.

Fisk i ugn med äggsås var supergott. Jag skivade ett fiskblock och la i en form. Hackade två kokta ägg och la ovanpå. Blandade 4 msk créme fraiche med ca 2 dl grädde och hällde över fisken. Lite salt och peppar och sen stod fisken i ugnen (225 grader) ca 40 minuter. Till det åt jag stuvad spenat. När spenaten var tinad och varm i kastrullen tillsatte jag 1 brk philadelphia-ost och lät detta koka ett tag. Salt och peppar på det, kanske även muskot (fast det hade jag inte hemma). Supergott! Det ska jag verkligen äta ofta till fisk.

Resten av familjen fick potatis men barnen gillade inte fisken. De är endast vana vid sprödbakad torsk både i skolan och hemma tyvärr. Men nu får de bannemej vänja sig. Nästa gång blir det räkor ovanpå fisken och hummerfond i grädden.

Mindre lunchburkar

Jag har bytt lunchburkar. Mina gamla rymde ca 5 dl och de nya bara 4 dl. Jag har köpt dem på Ica i tre-pack för 30 kr. En dl kan tyckas som lite, men äter man en dl mindre på lunchen varje dag så ger det resultat efter ett tag tror jag. Jag lagar alltid mer mat till middag än som går åt så det brukar bli 2-3 lunchburkar att frysa in. Perfekt att ha om man inte orkar laga middag heller.

Jag brukar laga middag 3-4 gg/vecka. Min sambo lagar middag 1-2 gg/vecka och en gång under helgen brukar vi hämta mat från pizzerian. När jag lagar mat är det inga problem, då fixar jag alternativ till mig. När sambon lagar mat brukar jag äta det jag kan och komplettera med grönsaker, eller ta något ur frysen. Hämtmat är inte heller något problem. De har kyckling-, tonfisk-, gyros-, ost & skink- och räksallad att välja på. Skippar man bara brödet som följer med så är det okej.

I morse blev det som vanligt bacon och äggröra till frukost. Jag har minskat från 3 till 2 ägg i äggröran sen förra veckan men står mig bra ändå fram till lunch. Kl 12.30 blev det rester från gårdagens middag. Ikväll ska jag laga fisk i ugn med äggsås och till det ska jag ha stuvad spenat (spenat+philadelphiaost). Resten av familjen får potatis till.

Jag saknar inte potatis, pasta, ris ett dugg faktiskt. Det känns väldigt ovant att äta köttgryta med bara grönsaker till, men gott är det och jag blir mätt ändå. Länge.

Etikettmoln