Just another WordPress.com weblog

Arkiv för maj, 2011

En helt hysterisk dag

En kvarleva från min utmattningsrepression för några år sedan är att jag inte gillar att passa tider, jag blir stressad som f.. av det. Jag vill helst ha cirkatider i alla sammanhang. Komma till jobbet mellan 8 och 8.30, hämta på fritis mellan 16 och 16.30 och så vidare. Passa tid på jobbet och fritis är för övrigt lagom för en dag, max ytterligare en tid per dag är okej – ett inbokat möte till exempel.

Jag brukar planera efter det och sprida allt så mycket det går i min kalender. Känns det för späckat så avbokar jag hellre, jag vet ju att jag behöver så kallad ”ställ-tid” och ”dräll-tid” och ”bara-vara-tid” också för att må bra.

Jag är uppfostrad så att alla tider är lika viktiga som om du skulle med ett tåg. Jag känner mig försenad om jag kommer senare än 15 min INNAN avtalad tid. Jag vet, det är helt sjukt. Komma 5-10 min försent till fritis är katastrof för mig.

Nu i maj/juni mår man inte så bra om man har denna passa-tider-sårbarhet. Varje dag är kalendern fullklottrad med tider att passa och saker att göra. Samtidigt är jag på slutspurten inför sommaren på jobbet. I januari hade vi annons där vi sökte sommarvikarier och nästa vecka börjar de första vikarierna. Totalt 25 vikarier ska jobba hos oss i sommar. Tack och lov är inte alla nya, de flesta har jobbat hos oss innan. Av 25 vikarier är kanske 5 helt nya.

Men alla ska man komma överens med, skriva kontrakt, hålla lönesamtal, göra schema, skapa inloggningar, fixa e-post, låskort, svara på tusen frågor och slutligen få ihop ett fungerande schema som inte har några hål någonstans. Så det har jag ägnat våren åt, samtidigt som jag skött alla löpande ledigheter, sjukdomar, praktikanter, rehabiliteringar, ändrat schema pga utbildningar och så vidare.

Men nu är jag snart klar. I dag var det vissa saker som behövde fixas innan jag slutade vid tolv. Nu jobbar jag nämligen inte förrän tisdag 7/6. Det är nackdelen med kortvecka, man måste jobba så in i helvete mycket snabbare för att bli klar med det mest akuta, och ändå är man på efterkälke nästa vecka.

Det är därför jag jobbar heltid och inte deltid. Jag har ett tydligt ansvarsområde och även om jag slutar två timmar tidigare är det ingen annan som gör mitt jobb. Så jag jobbar hellre heltid och kan jobba lite långsammare än jag hade gjort om jag jobbade deltid.

På lunchrasten skulle jag byta mina trasiga korta löpartajts och köpa examenspresent till en kompis, handla mat och äta den. Efter lunch skulle jag åka på utvecklingssamtal med Lillasysters lärare. På väg dit köpte jag en blomma till en annan kompis, vilket gjorde att jag kom dit med andan i halsen. Direkt efter mötet skulle jag hämta ett paket på ett ställe, vidare och hämta Lillasyster på fritis, vidare till ett annat ställe och hämta ett annat paket. Därefter snabbt hem med dotter, alla väskor och paket och sen tillbaks till Storasysters högstadieskola där det var Öppet hus mellan kl 17 och 20, och jag var där hela tiden. Jag behövde ju ha med henne hem efteråt.

Tipsrunda, korvgrillning, fika och försäljning av loppis och hembakat, modevisning, musikuppvisning, teater och sen var A L L A elever närvarande, plus en del föräldrar och kommande elever som går ut sexan nu och deras föräldrar. Plus att det var årets varmaste dag, som mest 27 grader *pust*

Fy f… vad jag hoppas att jag somnar gott och vaknar utvilad imorgon, men risken är stor att jag är så upp i varv av alla intryck att jag inte somnar på flera timmar.

Styrketräningen på lunchrasten skippade jag i alla fall idag. En ren överlevnadsinstinkt. Ibland ser det så bra ut på pappret, men finns det ingen luft emellan får man syrebrist ändå.

Annonser

Har bakat knäckebröd

image

Jag fick tipset på Olgas blogg. Man skulle blanda 2 dl linfrö, 1 dl pumpakärnor och 1 dl sesamfrön med lite vatten och låta det stå tills det blev en geléig massa. Sen skulle man breda ut det på bakpapper i långpanna och sen grädda i 150 grader i 1,5 timme. Jag slängde på lite flingsalt också. Då och då skulle man öppna luckan och släppa ut fukten.

Det blev hårt men lite väl smuligt. Det blev också lite för salt, och jag är osäker på om jag gillar smaken av sesamfrön. Men med bregott och gouda-ost på var det rätt så gott till frukost.

Det är linfröna som blir geléiga när de kommer i kontakt med vatten. De reagerar likadant i magen så det är väldigt bra att äta hela linfrön om man är hård i magen.

Ett halvhjärtat försök

Jag vill ju verkligen gå ner de sista 8 kilona och nå målvikt 76 kg. Om inte annat behövs det för självkänslans skull känner jag. Men på något sätt kommer det alltid några festligheter emellan. Mors Dag, examensfest, studentskiva, födelsedagar – ja, det löper som ett pärlband med festligheter de närmaste veckorna.

Sen tänkte jag så här. Okej, så är det. Men det finns dagar varje vecka som inte innehåller några festligheter, så kan jag ligga på väldigt lite kalorier dessa dagar åtminstone så kanske vågen visar ett minus på fredag ändå.

Så idag har jag ätit följande: 1 grovt bröd, smör, leverpastej, 1/5 allevo-bar, 1 nutrilette-smoothie, 1/2 allevo-bar och sen tänker jag dricka XV-soppa till middag och lägga mig tidigt så jag slipper tänka på att jag är hungrig 🙂

Även imorgon kan jag nog ligga på ett minimum av kcal tror jag – men kommer det att göra någons helst skillnad egentligen?

Har sprungit en runda på lunchen

Eegentligen skulle vi sprungit i kväll på Rosenholm men min träningskompis Å kom på att hon behövde gå på ett föräldramöte. Fine, då springer vi på lunchrasten i stället tyckte jag.

Så det gjorde vi. Det blev 5,71 km på 40:32, ett snitt på 7:06 min/km. Nästan enbart asfalt och gassande sol, men det är bra att träna på det också. Det lär dock kännas i benen i morgon, och jag måste komma ihåg att lägga en flaska solskyddsfaktor i min träningsväska.

Lära sig springa med keps skulle man man kanske göra också? Jag gillar inte att ha keps, det blir så svettigt, men man skulle skydda ögonen lite från solen då åtminstone.

Planerad träning vecka 22

Kommande vecka är lite annorlunda. Grillkväll med skolan och Öppet hus i skolan på tisdag kväll, heldagskonferens och after work med övernattning på onsdag, ledig torsdag-fredag och examensfest hos min kompis på fredag. Då gäller det att verkligen tänka till för att planera in sin träning mellan allt annat.

Medvetet planerar jag inte in någon träning de dagar som jag vet blir intensivast. Jag vill inte att träningen känns som ett måste. Får jag in tre löparpass är jag nöjd, allt annat är bonus 🙂

  • Måndag 30/5: ca 5 km löpning i stan på lunchen.
  • Tisdag 31/5: Cykel och styrka på lunchen.
  • Onsdag 1/6: V I L O D A G
  • Torsdag 2/6: ca 5,5 km löpning runt Angsjön.
  • Fredag 3/6:  V I L O D A G
  • Lördag 4/6:  V I L O D A G
  • Söndag 5/6: ca 7 km löpning, Rosenholm.

Jä….. Stadium

Precis när jag skulle ut och springa i mina nya korta löpartajts upptäckte jag att det var ett hål på insidan av låret, i sömmen. Så nu får jag gå tillbaka med byxorna till Stadium i morgon. Jag köper gärna deras eget lågprismärke Soc. Tröja plus korta löpartajts fick jag till paketpris för 300 kronor. Då skulle tröjan kostat 199 och byxorna 249 kronor så det var ett riktigt bra pris. Men kvaliten verkar tyvärr inte vara den bästa.

Jag har köpt ett Soc-vattenbälte också. En av flaskorna läckte när jag sprang så endast halva innehållet fanns kvar efter ett tag och jag blev rejält blöt. Men jag fick en ny flaska. Min kompis köpte ett likadant bälte, och också hon hade en flaska som läckte. För att inte tala om hennes bekymmer med ett Nike-chip som man ska stoppa i skon och som sen ska kommunicera med en klocka på hennes arm. Hon har nog varit i affären 4-5 gg för att få det att funka.

Jag gillar Stadium för att de säljer sportkläder  och sportprylar som inte är så dyra, men kvaliten är verkligen sådär ibland. Fast jag har ett par 3/4 träningsbyxor från Soc som jag använt och tvättat en-två gg/vecka i flera år och de är fortfarande jättefina så ibland har man tur.

Jag är inte mycket för fina märken. Kan man få likvärdigt billigare är jag nöjd. Skor och vinterjackor kan jag lägga mer pengar på, men annars duger till exempel Soc bra för mig. Jag kan ju köpa desto mer för pengarna 🙂

Träning vecka 21

Jag är nöjd med veckan som gått. Jag inledde medvetet med två vilodagar för att vara extra sugen när det var dags för Blodomloppet i onsdags. Personligt rekord på 5 km känns också bra.

Det enda som fallerat är mina träningsrundor med Storasyster, men vi har ju hela sommaren på oss att få lite rutin på det. Jag tränar ju själv rätt så mycket och när det tillkommer andra kvällsaktiviteter så finns det inte timmar kvar på dygnet helt enkelt.

Etikettmoln