Just another WordPress.com weblog

Arkiv för juni, 2012

Nöjd med 5 km på 31:52

Asfalt, helt plant, vändbana och galet varmt. Men jag kom i mål på 31:52 och det kändes okej nästan hela tiden. Sista 50 m spurtade jag rejält så precis när jag kom i mål kändes det lite jobbigt, men jag repade mig snabbt. Kaffe och mackor med stekt ägg gjorde susen.

20120630-144909.jpg

Det blir inget Midnattslopp

Jag och min kompis Å har väntat alldeles för länge med att anmäla oss till Midnattsloppet. I måndags, då vi skulle anmäla oss, stod det att loppet är fullsatt i Göteborg den 25/8. Snopet.

Men i Göteborg ska vi springa. Min mamma bor nämligen där och hon ser redan fram emot att vi ska komma upp 🙂 Billigt och bra blir det också. Och eftersom jag är lösningsorienterad till min läggning kom jag genast på att Iform-loppet går i Göteborg den 22/9. Vi anmälde oss bums.

Nu så här i efterhand är det bara fördelar jämfört med Midnattsloppet:
1) Springa på dagtid är bättre än sent på kvällen, 2) Slottsskogen är nog mycket trevligare än centrum att springa i, 3) Vi hinner löpträna ytterligare en månad innan vi springer. Och i år är Iform-loppet öppet för både män och kvinnor, och det gillar jag. Jag bojkottar könsdiskriminerande lopp nämligen.

Den allra största fördelen med att boka in ett lopp i slutet av sommaren är att man inte kan slappa hela sommaren då. Den 1/8 ska jag också påbörja en månad med Run4fun. Så här står det på deras hemsida:

”Run 4 Fun innebär att du tränar 30 dagar, en timma per dag, med fokus på att återställa kroppens funktion. Genom att Run 4 Fun tar bort dina begränsningar kommer du att utveckla din löpning. Run 4 Fun fokuserar på:

  • Funktionell rörlighet som hjälper dig att hålla en god hållning även i farten.
  • Förbättrad hållning som hjälper dig till ett effektivare löpsteg.
  • Funktionell styrka och muskelbalans som hjälper dig till en bättre kraftproduktion och lägre skaderisk.
  • Förbättrad bålstabilitet som hjälper dig till ett stabilare rörelsecentrum.”

Det låter som ett perfekt semesterprojekt! Det kostar 495 kr och jag tror att det är värt varenda krona.

5,42 km på 39:52 min

När jag gick från jobbet i dag var jag kräktrött. Det enda jag ville göra var att köpa en skvallerblaska, åka hem, äta och sen slänga mig på sängen.

Sen kom jag på att det jag mår allra bäst av när jag är just kräktrött, det vill säga mentalt trött, är att springa. Att det var 17 grader varmt och sol i kväll gjorde valet ännu lättare.

Jag pressade mig inte alls speciellt mycket. Jag hade egentligen bara följande målsättningar: Svettas, flåsa, rensa skallen, och kicka igång endorfinerna.

Och det funkade – det gör det alltid 🙂

Och jag hinner ligga på sängen och läsa skvallerblaska också.

Hmm, det regnar ute

Det regnar ute. Sambon är bortrest hela veckan så jag måste hämta Lillasyster varje dag. Barnen måste ha mat. Hmm, regnar det inte mer nu?

Men jag hade bestämt mig. Och jag gjorde det. Jag gav barnen rester från gårdagen, bytte om, och sprang 6 km på landsvägen utanför vårt hus. Först 3 km åt ena hållet och sen tillbaka, på 39 min. Snittade på 6:30 min cirka och det är jag supernöjd med efter tre veckors ofrivillig träningsvila.

Det var inte speciellt roligt, och visst blev jag våt. Alla pass är inte glädjepass, en del är hundpass. Men de behövs – kanske mer mentalt än fysiskt faktiskt. Och känslan efteråt är som alltid ljuvlig!

Jag behövde bevisa för mig själv att vårens träning inte är bortkastad bara för att jag varit sjuk några veckor och missat mycket träning och två inplanerade lopp. Jag behövde bevisa för mig själv att jag klarar av att springa 5 km på lördag utan problem.

Jag behövde bevisa för mig själv att jag gör det här för att må bra, allt annat är egentligen oviktigt. Det tog 39 min och det känns som viktiga minuter i mitt liv just nu.

Och det är inte så hemskt att springa i regn, tvärtom är det rätt så uppfriskande – om det inte ösregnar förstås. Och sen är det bara av med kläderna och ner i badet 🙂

Lite nya kläder gör alltid susen

Mintgrön hood, svarta mjukisbyxor, en mintgrön och en neongul t-shirt. Himmel vad jag blev sugen på att springa plötsligt 🙂 Jag trivs bäst att springa i långa löpartajts och t-shirt i funktionsmaterial. Då behöver man några stycken av varje så man slipper tvätta hela tiden.

Inför lopp har jag lovat mig själv att handla nya löparkläder, så nu finns det ingen återvändo på lördag – nu måste jag springa!

Planerad träning vecka 26

  • Måndag 25/6: Löpning
  • Tisdag 26/6: Cykling
  • Onsdag 27/6: Löpning
  • Torsdag 28/6: Cykling
  • Lördag 30/6: Kustmaran (5 km)

Genomförd träning vecka 25

Nada. Zip. Zero.

Fortsatt halsont och hosta satte stopp för det.

Etikettmoln