Just another WordPress.com weblog

Arkiv för juni, 2011

Julinumret av Runners World

image

Även om jag inte har vinnarskalle gillar jag att läsa om andra som har det. Och det finns en hel del matnyttigt för oss motionärer också 🙂

Bråkig mage och tunga ben

Ikväll sprang jag min tredje mil på två veckor och jag är sjukt stolt över det! Jag har bestämt mig för att inte springa längre distanser än 10-12 km. Jag känner att det sliter på kroppen tillräckligt, och jag har ingen vinnarskalle 🙂

Jag vill att löpningen ska ge mer än den tar, och jag vill inte riskera att bli överansträngd och skadad.

Precis som när jag gympade och tränade andra klasser så gör jag det här för att må bra. Kan jag ligga på en nivå där jag springer cirka 10 km två-tre gånger i veckan, året runt helst, så är jag nöjd. Då får jag den motion jag behöver, och hjälp att hålla vikten.

Det finns en massa mil-lopp man kan anmäla sig till om man vill pigga upp tillvaron, men annars är jag nöjd med att springa en mil med en kompis eller på egen hand. Jag vill komma dithän att det känns bekvämt, och jag vill landa runt timmen i tid. (Det fattas nog 10 min nu, det vill säga 1 min/km.)

Jag vill också känna att det är helt okej att gå om min träningskompis Å inte orkar. Idag fick hon sådan kramp i magen att hon var tvungen att gå en stund två-tre gånger och varje gång sa hon ”spring du, jag sinkar dig” men jag gick givetvis med henne. Vi gör det här ihop, hon och jag. Samvaron är viktigare än tiden, och jag får min motion ändå. (Springa 1:18 tim jämfört med 1:00 borde väl förbränna mer kcal 🙂 )

Min mage skötte sig bättre idag efter den lätta frukosten så jag fortsätter nog på den linjen. Väl hemma blev det tjurrusning till toaletten, men det kvittar. Så länge man klarar löparrundan utan att använda knipmuskeln mest av alla muskler är jag nöjd 🙂

Benen är ett kapitel för sig. Idag var det väldigt segt och motigt, kanske på grund av värmen. Flåset orkade hela tiden, men benen kändes tunga. Men nu när jag är hemma har jag inte ont alls i benen. De två tidigare gångerna jag sprungit över en mil har jag haft svinont hela kvällen, nu känner jag ingenting. Det är bra 🙂

Fast i morgon har jag garanterat träningsvärk, det tillhör.

Torsdag 30 juni

07.00: XV-choklad/kaffe.
09.30: 1/2 allevo-bar.
12.30: Köpesallad med ost och skinka bland annat.
14.30:  1/2 allevo-bar.
17.00: 1 banan.
19.30: 1 gainomax-shake/blåbär (jättegod).
20.30: Hamburgare, broccolimos, paprika, rödlök.
21.00: 2 glas rött vin, 2 rutor mörk choklad (70%). (Jag är ledig imorgon så jag firar fredag idag 🙂 )

Imorgon är det vägning. Spännande. Har ingen aning om resultatet, men det känns som jag haft en bra vecka.

10,25 på 1:18 tim

Även idag blev det över en mil i löparspåret 🙂 Vi valde skog och mjukare underlag men det var ändå tufft på grund av värmen. Min mage var bättre idag men för min kompis var det stundtals så illa att vi fick gå istället. Nu ska hon skriva ner vad hon äter för att se om hon hittar något samband.

Det blir ingen lunch idag :(

Min chef är sjuk så det blir ingen lunch på fiskerestaurang idag 😦 Men oj vad mycket tid jag fick ”över” att jobba på istället 🙂

Ser fram emot lunchen imorgon

Jag ska äta lunch med min närmaste chef imorgon. Han brukar bjuda mig på lunch på tu man hand innan semester och julledighet. Då kan vi under lättsamma former summera det senaste halvåret och blicka fram emot nästa. Det är en trevlig tradition.

Imorgon ska vi besöka en utpräglad fiskerestaurang och då ska jag njuta av olika sorters lax, färska räkor och kräftor, kanske även krabba och makrill. Mmm, vad gott det ska bli ihop med aioli. Men brödet skippar jag 🙂

Tack Elin för tipset

Det kallas tydligen löparmage och sura uppstötningar och nödighet under löpning är tydligen vanligt, framför allt om man är lite otränad.

Rörelsen skakar ner maten, samtidigt som tarmarna får lite syrebrist. Det frigörs också vissa hormoner som stimulerar tarmtömning. Det är maten i tjocktarmen som bråkar och det man äter till lunch om man springer på kvällen påverkar därför inte lika mycket som frukosten gör.

Nu vet jag det och nu ska jag prova att äta en lätt frukost de dagar som jag springer. Så imorgon blir det XV-choklad/kaffe till frukost.

Stort tack för tipset Elin!

http://blog.svd.se/maratonbloggen/2010/12/25/darfor-far-man-loparmage

Etikettmoln