Just another WordPress.com weblog

Arkiv för februari, 2013

7,1 km på 56:59 min

Flyga fram var väl att ta i, men det gick undan rätt bra ändå. Tvåan i Västra Mark var plogad men isig. Fast med dubbar gick det bra att springa. Jag fick ta det lite lugnare i nedförsbackarna bara. Trots det var tiden endast en minut sämre än när jag sprang tre varv på tvåan i Västra Mark senast. Det var den 8 januari och då var det barmark.

Det känns faktiskt som om flåset har blivit bättre. Visst blir jag trött, men gåvilan efter backarna är inte lika lång längre. Benen var pigga, inte tillstymmelse till ”stockkänsla” alls.

Jag fattar faktiskt inte varför jag inte börjat med dubbar tidigare. Tänk så många härliga vinterrundor jag missat! Det finns inte en suck att ett löpband kan komma i närheten av att springa utomhus, trots kyla och mörker. Kylan är snabbt ett minne blott, och mörkret kan man tänka bort med lite bra musik i öronen.

Men den friska luften och den naturliga känslan i löpningen är ju nästan hela grejjen. När det går uppför är det jobbigt, och då sänker man tempot naturligt och gåvilar när man kommit uppför backen. Nedför och på raksträckor kan man sträcka ut så man känner sig som en gasell. När dagsformen är kass drar man ner på tempot helt naturligt, och vissa dagar känns allting toppen och då flyger man fram. Allt handlar om att lyssna på kroppen.

När hjärnan är trött behöver kroppen jobba. Jag ser fram emot att möta våren i Västra Mark 🙂

JAAAAAA! -2,1 kg

Minus 2,1 kg visade vågen hos Viktväktarna i dag efter första veckan. Galet glad och nöjd 😀 I kväll flyger jag fram på tvåan i Västra Mark 🙂

Lite lätt informationstrött

Vissa dagar avlöser det ena mötet det andra, och jag får ingen tid alls att ”göra mitt jobb”. Jag har svårt att acceptera att möten är en del av jobbet. Jag vill helst ha mätbar effekt på allt jag gör. Och just möten är ju sällan mätbart effektiva. Oftast handlar det ju om att utbyta information, och förhoppningsvis komma ett steg längre. Vissa möten är också viktiga för att bygga relationer, som i sin tur underlättar arbetet.

Men allt för många möten handlar mest om att informera, informera, informera, och ta emot information. Ibland blir jag S Å informationstrött. Inte så mycket på att få information, för den kan jag sålla vid behov, men det kan vara tröttsamt att ge information till allt och alla i exakt rätt läge. Man måste stå på tå för att inte råka missa någon – i värsta fall fackklubben, och då kan det bli dyrt dessutom.

Allt jag inte hinner göra, allt som ligger på hög ”på vänt”, jagar mig som bålgetingar. Mycket irriterande. Jag kan I N T E göra allt på en gång, och jag kan bara göra mitt bästa. Jag vet det, men ibland är tanken svår att ta till sig. Det är så enkelt att fokusera på allt man inte hunnit göra, i stället för att tänka på allt man faktiskt har gjort.

Just den här tiden är min värsta på jobbet. Jakten på duktiga sommarvikarier är i full gång, och alla vikarier jagar mig i jakt på att få sommarjobb. Samtidigt ska alla semesterönskemål sammanställas och det stora schemapusslet läggas. Vi har precis avslutat en segdragen schemaförhandling, samtidigt som vi har två tjänster som ska tillsättas asap.  Plus att jag nyligen fått utökat ansvar som rehabsamordnare för hela företaget, och samtidigt har varit tvungen att delegera annat ansvar. Och sen tillkommer förstås det löpande, ledigheter i påsk, planera för utbildningar etc. Allt detta pysslar jag med samtidigt, och allt ska helst göras samtidigt. Jag skulle behöva klona mig!

Så jag föser alla mina arbetsuppgifter framför mig som skock får och hoppas att det snart är sommar och semester 🙂

Hu, så pirrigt!

Om en timme är det dags. Hur har första VV-veckan gått? Jag har ingen aning. Vågar är så olika, och med eller utan kläder och dagsformen påverkar ju också.

Träningsvärk i dag

Vet faktiskt inte om det beror på skidåkningen eller grodövningen, men sjukt ont har jag på baksidan lår strax under rumpan. Det kändes på gympan ikväll. Stretchade för dåligt efter yogan igår också, inte alls närmare bestämt.

I dag var det väldigt snärjigt på jobbet. Så pass att jag hade svårt att varva ner. Allt jag inte hinner göra jagar mig som bålgetingar. Mycket irriterande. Jag kan bara göra mitt bästa. Jag vet det, men ibland är tanken svår att ta till sig.

En halvtimme på sängen hjälpte inte. Men en timmes gympa hjälpte 🙂 Inget får mig att koppla av som fysisk träning.

Dagen innebar en annan utmaning också. Vi skulle ha frukostmöte på ett hotell några timmar. Svårt att räkna på propoints då. Och frukost hemma vill jag inte skippa helt. Och lunchen då?

Jag löste det genom att äta ett kokt ägg till frukost, och ett kokt ägg och ett äpple till lunch. På frukostmötet åt jag äggröra, bacon, tre bitar sill, lite leverpastej, gurka, tomat och paprika. En tallrik. Fyra koppar kaffe.

Jag räknade propoints så gott det gick, och fick ihop det med hjälp av aktivitetspropoints och bonuspropoints. Man har 49 sådana per vecka. Nu är de slut, men imorgon får jag 49 nya.

Lite nervös är jag inför vägningen i morgon. Men jag är ändå nöjd med första veckan. Jag kan bara göra mitt bästa.

Planerad träning vecka 9

  • Måndag 25/2: Gympa.
  • Tisdag 26/2: Löpträning.
  • Onsdag 27/2: Fotbollsträning.
  • Torsdag 28/2: Löpträning.
  • Fredag 1/3: Löpband, styrka.
  • Söndag 3/3: Yoga.

På torsdag ska jag iväg efter jobbet med mina kollegor och det blir rätt sent. Så då ska jag prova något helt nytt. Jag ska byta om till löparkläder hemma, springa direkt när jag kommer fram till Karlskrona, och sedan duscha på jobbet innan jag börjar jobba. Ett problem kan vara frukosten i magen, men det återstår att se. Alla sätt är värda att prova.

Genomförd träning vecka 8

  • Måndag 18/2: 44:20 min löpträning (6,04 km).
  • Tisdag 19/2: 20 min löpband (3,14 km), 30 min styrka.
  • Lördag 23/2: 1:27:02 min längdskidor (6,33 km).
  • Söndag 24/2: 90 min yoga.

Min målsättning att springa tre gånger per vecka kom av sig innan den ens kom igång. Tyvärr var det mycket på jobbet förra veckan, och både onsdag och torsdag prioriterade jag jobbet före träningen. Men jag är nöjd med att helgen blev desto mer aktiv.

Etikettmoln