Just another WordPress.com weblog

Arkiv för april, 2013

Plus 0,3 kg på vågen idag

Det jag gick ner förra veckan hos VV gick jag upp den här veckan – exakt 0,3 kg. Slarv och stress sätter sina spår, så är det bara.

Men jag har bestämt mig för att gå hit och väga mig varje vecka oavsett hur det har gått. Någonstans i bakhuvudet finns ändå spärren, alltid är det något jag avstår från. Släpper jag taget nu visar vågen snabbt plus 3 kg.

Till nästa vecka vill coach Stina ha min checklista för att kunna ge mig konkreta råd om min viktminskning. Så nu MÅSTE jag fylla i allt jag äter och dricker. Det är kanske precis vad jag behöver. Tydligen går det att skriva ut checklistan i mobilen/datorn också.

Tack för böckerna Jenny!

En bloggkompis har skrivit en bok! Riktigt häftigt! Jag fick två ex på posten igår. Ett ex ska jag ha som vinst i en tävling 🙂 Först ska jag läsa boken, och ni kan läsa Jennys blogg så länge. Den är så inspirerande och full med humor och fakta 🙂

http://2xlblog.com/

20130430-072223.jpg

Planerad träning vecka 18

  • Måndag 29/4: Gympa.
  • Onsdag 1/5: Cykel.
  • Torsdag 2/5: Yoga.
  • Fredag 3/5: Löpband, styrka.

Valborgsfirande i morgon, helgledig på onsdag och bortrest i helgen gör träningsplaneringen lite annorlunda.

Genomförd träning vecka 16-17

  • Måndag 15/4: 20 min styrka, 20 min löpband (3,2 km), 60 min gympa.
  • Onsdag 17/4: 20 min löpning (2 km) tillsammans med dottern.
  • Tors 18/4: 90 min yoga.
  • Lördag 20/4: 1:01:45 min löpning (7,8 km)
  • Söndag 21/4: 1:50:26 min cykel (30 km)
  • Tisdag 23/4: 58:42 min löpning (7,74 km)
  • Torsdag 25/4: 90 min yoga.
  • Lördag 27/4: 58:42 min löpning (7,74 km)
  • Söndag 28/4: 1:33:35 min promenad (7,8 km)

Tio träningstillfällen på 14 dagar är jag nöjd med 🙂

Tredje säsongen som löparblåbär

I fredags handlade jag nya löparskor. Mitt tredje par. Även denna gång Asics. Första gången jag provade ut löparskor blev jag rekommenderad denna sko av försäljaren på Intersport och jag har inte vågat byta märke/modell. Varför chansa?

Jag har inte haft några problem alls, inte ens skoskav. Jag byter till nya i ungefär samma modell varje vår och sen springer jag vidare. Nu när det var dags att byta skor märkte jag framför allt att trampdynorna tog stryk, de ömmade i flera dagar efter varje löprunda.

Cirka 100 mil klarar en löparsko, men jag räknar inte mil utan byter varje vår för enkelhetens skull.

Första gången köpte jag modellen GT-2160 för 1600 kr, plus formpressade inlägg för 600 kr. I fjol köpte jag modellen Gel-1160 för cirka 800 kr från en sajt i England. Använde samma inlägg i dessa skor.

I fredags köpte jag modellen Gel-1170 för 799 kr på kampanj hos Intersport. Funderar på att köpa nya formgjutna inlägg, men tills vidare använder jag de gamla. De känns fortfarande stabila och bra.

Jag frågade säljaren om priset på löparskor har gått ner, och han sa att de gått ner i pris med några hundralappar det senaste året. De jag köpte i fredags kostar 1200 kr till fullpris, jämfört med 1600 kr för två år sedan för ungefär samma modell.

Vilken löparsko man behöver är väldigt olika. Jag är plattfot och behöver mycket stöd i hålfoten. Får jag inte det blir senorna i hålfoten fram till hälen inflammerade, och då får jag hälsporre. (Vilket jag hade innan jag köpte mina Asics och formgjutna inlägg.) Jag är också tung och behöver därför mycket dämpning i sulorna. Många kilo blir det på varje steg!

Jag kan verkligen rekommendera er att köpa löparskor på Intersport. Om man provspringer på löpband och låter dem ”spegla” fötterna för att se om man pronerar, supinerar eller har ett neutralt löpsteg så kan de rekommendera en sko, och väljer man dessa får man 30 dagars garanti. Det gjorde jag första gången. Då hittade jag ”min” sko och nu håller jag fast vid den. Är inte sugen alls på att experimentera med ”barfotaskor” och dyligt.

Pronera betyder att man avslutar löpsteget på insidan av foten. Supinerar att man avslutar steget på utsidan, och neutralt att man gör ingendera. Olika skor är bra för olika löpsteg.

Den nya skon Adidas Boost var jag dock lite sugen på, men jag fegade och valde Asics igen. Boost ska annars ha en helt ny sviktande sula, som om man studsar fram. Det pågår hela tiden forskning på detta område och varje år kommer nya skor ut på marknaden. I fjol var det många barfotaskor som lanserades, men de är inte lika exploaterade i år.

Eftersom jag har stora fötter behöver jag st 43,5 i löparskor så jag får ta en herrmodell. En typisk ”gubbsko” i vitt med blå och svarta ränder blev det i år. Mina första Asics var röda, mycket roligare 🙂 Men jag väljer inte sko efter utseende, jag väljer det mina fötter behöver. Kanske piggar jag upp dem med gröna skosnören 🙂

Det är också viktigt att man har gott om plats för tårna. I vanliga skor har jag st 42, men i löparskor väljer jag 43,5. När man springer plattas foten ut och sväller av värmen. Då kan det bli trångt framtill i skorna och ”blåtår” är ett faktum. Så 1,5 cm ”luft” framtill är bra. Och sen håller man fast foten i skon med att snöra ordentligt, då glider den inte framåt.

Och dagens runda på 7,8 km gick tre minuter snabbare än samma runda för en vecka sedan 🙂 Bäst är dock att jag inte har ont i trampdynorna!

Här kan ni läsa mer om hur man ska tänka när man väljer skor: http://www.sportamore.se/blog/?p=99

20130427-224854.jpg

Tillbaka online igen

En vecka offline är över. Inget Facebook, Twitter, instagram, eller läsa/skriva bloggar. Det gick lättare än jag trott, det var lite ovant i början bara.

Orsaken till att jag gjorde det var att jag anser att allt detta, och även spel som ruzzle, wordfeud etc kan vara beroendeframkallande. På samma sätt som datorspel, tv-spel, poker, spel på hästar. Enda skillnaden är att du inte förlorar några pengar, men tid är faktiskt också pengar.

Vissa av oss är sårbara för missbruk i alla former. Mat, godis, alkohol och spel. Allt kan leda oss in i missbruk, som gör att vi gör eller inte gör vissa saker, att vi överutnyttjar, och/eller undviker. Detta leder till ångest.

Online händer alltid någonting. Det finns alltid någon som bekräftar dig, eller någon kunskap/underhållning att ta del av. En timme blir lätt två eller tre, och toleransen ökar hela tiden.

Det är ett tidsfördriv som lätt drar iväg, och i värsta fall leder det till att andra relationer tar stryk. Familjen blir lidande.

Enda sättet att veta om man missbrukar är att avstå. Så det gjorde jag en vecka. Få av mina online-vänner var beredda att göra detsamma. De förstod inte vitsen, men vitsen var just att avstå för att se hur kraftig abstinensen blev.

Och den blev inte så stark, det kändes mest bara ovant i början. Jag plockade bort alla appar i mobilen för att inte frestas, och jag fick massor av tid till annat. Framför allt för att göra en sak i taget. Prata med barnen, titta på tv, läsa en bok eller tidning, gå och lägga mig tidigt etc.

I korthet lärde jag mig detta:

1) Det var inga problem att avstå. Skönt.
2) Jag fick mycket tid över till annat.
3) Jag saknade mina online-vänner. Ni är en viktig del av mitt liv. Relationer som jag inte vill avstå från. Relationer som känns lika viktiga och äkta som många IRL-relationer.
4) Vissa restriktioner är nog viktigt, så att online-livet inte tar över. Så jag kommer nog inte vara lika aktiv online framöver. Nu vet jag att det går alldeles utmärkt!

Bloggpaus en vecka

Jag ska göra ett socialt experiment. Lördag-lördag ska jag inte facebooka, eller använda Twitter eller Instagram. Och inte skriva/läsa bloggar.

Sannolikt blir jag rastlös och får sjukt mycket tid över, men det vill jag prova är hur starkt beroendet är. Tyvärr tror jag att det är som vilket spelberoende som helst, förutom att man inte blir ruinerad.

Återkommer med rapport nästa helg.

Etikettmoln