Just another WordPress.com weblog

Arkiv för november, 2012

Jaaaa – under 90 kg igen!

Besök ViktPejl

Nu ska jag beställa mig en Withingsvåg som delmålsbelöning 🙂

Annonser

I brist på sol kan D-vitamintillskott hjälpa

Är det något vi har ont om just nu så är det sol och dagsljus. Det är svart när man åker till jobbet, och lika svart när man åker hem. Så länge jag kan minnas har jag känt mig nedstämd på hösten, från oktober till februari ungefär. Jag tror att väldigt många känner igen sig i detta.

Vi får ofta höra att det är viktigt att ”tanka” solenergi på sommaren, för då bildas det viktiga D-vitaminet. Tyvärr är solen endast tillräckligt stark mitt på dagen för att bilda D-vitamin. En dålig sommar är det inte många effektiva soltimmar man får sig till livs. Många vistas också inomhus på sommaren, och dessutom har larm om hudcancer gjort oss försiktiga med att sola.

Om man vistas i stark sol 15-30 minuter med mycket bar hud, utan solskydd, så bildas tillräckligt med D-vitamin för att täcka behovet flera dagar framåt. Men det som bildas räcker inte till nästa sommar om man inte åker utomlands flera gånger under vinterhalvåret.

Det finns forskning som visar att nivåerna av D-vitamin påverkar hur vi mår. Personer med högre halt av D-vitamin i blodet har mindre depressiva symtom. I en studie gav man tillskott av D-vitamin i en vecka och då minskade de depressiva symtomen ytterligare. Kontrollgruppen som fick placebo förbättrades inte alls.

Det finns andra studier som visat att tillskott av D-vitamin som engångsdos ger större effekt mot vinterdepression än ljusterapi. Många landsting erbjuder ljusterapi mot vinterdepression, och i större städer finns det också ”ljuskafé”. Det har även kommit ut ljusterapilampor på privatmarknaden.

Enligt forskning som gjorts misstänks brist på D-vitamin kunna leda till en mängd sjukdomar – infektioner, depression, cancer, hjärtsjukdom, benskörhet, autism, värk/fibromyalgi och övervikt. Mycket återstår att bevisa, men det kan inte skada någon att prova tillskott av D-vitamin.

Brist på D-vitamin är vanligt hos svenskarna. Nyare undersökningar visar att 82 procent av alla ungdomar i Norrbotten har D-vitaminbrist på vintern, och hela 62 procent av åttaåringar i Göteborgstrakten visade sig ha brist.

D-vitamin påverkar även skelettet, och det är därför bebisar får AD-droppar (A + D-vitamin). Tillskott kan därför vara bra för att motverka benskörhet på ålderns höst. Studier som gjorts visar dessutom att D-vitamintillskott minskar risken för cancer, och just nu pågår det större studier för att visa på sambandet ännu tydligare. Nyligen gjorda studier visar att D-vitamintillskott kan motverka övervikt, och andra studier som görs utreder sambandet mellan D-vitamin och astma, pollenallergi, eksem, MS, förkylningar och andra typiska infektioner som kommer under vinterhalvåret.

Livsmedelsverket rekommenderar 400 E  av D-vitamin per dag för att undvika brist, men rekommendationen är föråldrad och Livsmedelsverket planerar därför att höja den rekommenderade nivån till det dubbla.

Nyligen gjord forskning visar dock att den rekommenderade nivån av D-vitamintillskott snarare bör vara 2.000-5.000 E dagligen för vuxna, och 1.000 E per dag för barn under 10 år. På vissa tabletter skrivs mängden i mikrogram (µg). (1 µg = 40 E.) Så 2.000 E motsvarar 50 µg. Jag köpte en burk D-vitamin på apoteket och tabletterna innehöll 7,5 µg. Det behövs således 6–7 tabletter per dag för att uppnå 2.000 E per dag.

Andra sätt att få i sig D-vitamin:

  • Fet fisk. 350 gram per dag motsvarar dagsbehovet.
  • Ägg. 35 ägg per dag motsvarar dagsbehovet.

Men det bästa sättet är förstås att kombinera stark sol, fet fisk, ägg och D-vitamintillskott. Man kan testa sin nivå av D-vitamin på vårdcentralen. Provet heter 25-OH-D. Risken är stor att läkaren inte vet vad du pratar om, även om vikten av att äta D-vitamintillskott har blivit mer känd de senaste åren.

Optimal nivå av D-vitamin i blodet är 50-80 ng/ml (125-200 nmol/l). Svår brist har man vid <20 ng/ml (<50 nmol/l), och lättare brist vid 20-29 ng/ml (50-72,5 nmol/l). Om du nekas att göra ett 25-OH-D-prov kan du säga att du tar D-vitamintillskott och att du vill kontrollera att du inte får i dig för mycket D-vitamin.

Fast det är i princip omöjligt att få i sig för mycket D-vitamin. Kända rapporterade fall av D-vitaminförgiftning har tagit minst 30.000 E dagligen, vilket motsvarar 100 tabletter dagligen av de tabletter jag köpte på apoteket. Hela burken på en gång alltså.

Källa: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/

Naturdiet smoothie VS drinkmix

Det funkar bra att äta en måltid per dag och dricka resten. Vågen fortsätter neråt 🙂

I går läste jag en artikel i tidningen Hälsa om nyttig mat som inte är så nyttig pga högt sockerinnehåll. En av produkterna var Naturdiet smoothie, en färdig tetra som jag brukar dricka som nödproviant. Jättegod – och söt!

En Naturdiet smoothie innehåller socker motsvarande 10 sockerbitar enligt artikeln. Den är dyr också, 25-30 kr styck. Men de är bra som nödproviant, i stället för att köpa en chokladbit på macken. Antalet kcal är 220 per färdig smoothie.

Antalet kcal i en påse Naturdiet drinkmix är 110 kcal, och sockret i en påse motsvarar 2,5 sockerbitar. Priset är också mycket bättre. Jag köpte på ÖB i går 12 portioner för 109 kr, vilket blir 9 kr per påse.

Men eftersom kcal är lägre behövs 5 påsar drinkmix per dag i stället för 3 färdiga smoothies. Eller 2-3 påsar och en måltid per dag, det vill säga den variant jag kör just nu. Med den dieten ligger jag nog på 700-1000 kcal per dag, så det är snarare LCD (low calorie diet) än VLCD (very low calorie diet).

Alla sätt är bra – bara man gör något!

20121128-072015.jpg

Dagens utmaning 2

Eller rättare sagt varje arbetsdag fram till jul. På varje bord i lunchrummet står det en burk med pepparkakor. Jag kan inte ta en enda – för då kan jag inte sluta. Då är det lättare att avstå helt. Två pepparkakor = 1 sockerbit, men hur ofta äter man bara två pepparkakor?

 

Vilken fighter!

Vilket kanonresultat! Vilken beslutsamhet! Jag blir helt tårögd 🙂

Dagens utmaning

Dagens utmaning är att komma ut på lunchpromenad och kvällspromenad trots att det regnar. I ur och skur.

Måste rota fram en keps. Med keps på skallen och kapuschong över den sen så slipper man regnet i ansiktet. Paraply är bökigt när det blåser, och jag vill ha händerna fria.

20121127-065833.jpg

Kvällspromenad med dottern

Jag kände inte alls för gympa ikväll. Jag kände för att gå ut och få frisk luft, och jag fick sällskap av dottern så det blev mycket prat. Cirka en timme och 6 km senare känner jag mig lagom nöjd.

Jag har fortsatt slarva med den flytande dieten i helgen. För att inte känna det som ett misslyckande har jag korrigerat dieten lite. En måltid per dag får jag äta, och jag får själv välja vilken som passar bäst beroende på vad jag ska göra.

Till frukost och lunch i dag blev det påsar med naturdiet choklad-kaffe, och till middag åt jag kycklingsallad som jag gjorde lite snabbt av överblivna tacogrönsaker och en grillad kycklingklubba, dvs rester från helgen. Precis lagom med mat var det också.

Det är trevligt att äta tillsammans åtminstone några gånger per vecka.

Etikettmoln