Just another WordPress.com weblog

Arkiv för mars, 2012

Proteindagar gav snabbt resultat

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta i dag. Hur många gånger ska man gå ner samma kilon?

Den 1 januari vägde jag 93,4 kg. Efter åtta veckor med Rivstart, den 2 mars, vägde jag 90,4 kg. Sen tappade jag sugen. Jag fortsatte träna men jag skötte inte maten.

I måndags morse, den 26 mars vägde jag 93,7 kg. I dag, efter fyra proteindagar, vägde jag 90,6 kg. Så man kan säga att mars var en helt förlorad månad vad det gäller viktminskning.

Jag är givetvis jätteglad över -3 kg på fyra dagar, jag kan knappt tro att det är sant. Det är knappast fett som försvunnit utan bara vätska, vilket är ett bevis på att jag är extremt kolhydratkänslig. Så fort jag äter kolhydrater så sväller jag liksom upp, som man pumpar upp en boll.

Samtidigt är det extremt tröstlöst att det är så svårt att hålla vikten. Gång på gång är det samma förbannade kilon som man går ner i vikt. Men vi viktkämpar ger ju aldrig upp – eller hur? Så jag fortsätter med ytterligare tre proteindagar, och från och med måndag kompletterar jag proteinet med grönsaker. I helgen ska jag prova lite nya recept också, kycklingmuffins bland annat.

Träningsvärk är mitt kvitto

Efter löpning tisdag, torsdag och gymmet i onsdags är det dags att vila i dag. I går hade jag glömt mina löparskor hemma så jag fick springa i mina vanliga walkingskor, och det var I N T E samma sak. Ärligt talat var det svinjobbigt och motigt att springa i går, men så är det i bland.

Man inbillar sig att det ska kännas bättre och bättre för varje gång man springer, men så är det sällan. Ofta känns det motigt, och ibland känns det fantastiskt lätt – men nöjdhetskänslan efteråt är alltid densamma. Egentligen är jag nog mest nöjd när det har varit motigt att springa.

I dag har jag ont i hela kroppen. I armar, axlar och rygg efter gymmet i onsdags, och i benen efter löpningen i går kväll. Jag har ont i skenbenen och vaderna, låren och rumpan. Precis som det ska vara 🙂

För mig är träningsvärk ett kvitto på att jag ansträngt mig tillräckligt mycket. Ska jag träna så vill jag inte göra det halvdant. Men man behöver inte få träningsvärk för att utvecklas. Ökar man belastningen sakta vecka för vecka så kan man slippa träningsvärk och ändå utvecklas. När man tränat regelbundet en tid så får man sällan träningsvärk, men så fort man gör någon ny aktivitet eller utökar distans/tempo/tyngder så får man träningsvärk igen. Sådant kroppen är van vid att göra ger sällan träningsvärk.

Träningsvärk kan variera från lätt ömhet till att man knappt kan röra sig. (Värsta träningsvärken någonsin fick jag efter att jag spelat Laserdome och tagit mig fram hukande i en timme med adrenalinet pumpande i blodet. Jag kunde knappt komma ur sängen eller ta mig nedför trappan dagen därpå.) Värken brukar vara värst på andra dagen efter utförd aktivitet och avtar sedan därefter, men kan hålla i sig upp till en vecka.

Värken beror på mikrobristningar i muskelcellerna och strukturella förändringar i musklerna. Denna förändring sker för att muskeln skall förbereda sig på en kommande belastning av samma slag. Därför får man inte lika mycket träningsvärk efter nästa träningspass. Man brukar säga att musklerna först bryts ner och sen byggs upp igen – fast starkare.

Dagen efter ett hårt träningspass är det viktigt att vila, men det innebär inte att man ska ligga platt på rygg. En rask promenad på 30 min dagen efter ett hårt träningspass kan i stället påskynda återhämtningen. Då ökar blodgenomströmningen, vilket leder till att musklerna förses med näring och att slaggprodukter transporteras bort till lymfkörtlarna via blodet. När musklerna får näring sker muskelreparation och muskeluppbyggnad snabbare.

Så en lunchpromenad blir det givetvis i dag 🙂

Linda, Helene, Michael och Ralph är mina idoler

Jag har inga musikidoler. Jag har inga människor i min närhet med idolstatus heller. Jag klarar mig bra utan.

Men ikväll har jag fått fem nya idoler: Linda, Helene, Robban, Michael och Ralph i Biggest Loser. Jag gråter nästan av glädje för deras skull. Sjukt bra jobbat!

6,3 km på 55 min

Det är verkligen ingen tid att vara stolt över! Men jag är stolt över att vi faktiskt gjorde det, och nöjdhetskänslan efteråt är lika bra som alltid 🙂

Jag hade glömt mina löparskor och sprang i mina Reebok walkingskor med stenhårda hålfotsinlägg. Inte bra. Benen var tunga som f.. Kanske för att vi sprang i tisdags och styrketränade i går. Imorgon blir det vila.

Ibland känns det inte så bra, men det är helt okej. Huvudsaken är fortfarande att faktiskt göra det.

Tittar just nu på Biggest Loser. F.. vad duktiga de har varit! Jag har redan Biggest Loser-abstinens. Vad ska jag glo på nästa torsdag kl 21?

Lite träning är bättre än ingenting

Tvärs över gatan från vår arbetsplats ligger ett litet gym. De har inga flådiga pass, men man kan spela squash och de har löpband, cyklar, cross, fria tyngder och massor av maskiner. Två saker är kanonbra med detta ställe: 1) Det är mycket billigare än på andra gym, 2) Det är nära jobbet och då är chansen större att man verkligen går dit.

Om man ska inte gå på pass så har man inte heller några tider att passa. I går gick vi till gymmet på mindre än en minut, bytte om, sprang på löpbandet 5 min, styrketränade 20 min, duschade, gick tillbaka till vår arbetsplats och åt medhavd lunch lite kvickt. Totalt en timme. Nästa onsdag ska vi komma ombytta till jobbet på morgonen för då kan vi styrketräna i 25 minuter i stället.

Ofta tänker man att hinner man inte träna en timme så kvittar det. Så är det inte alls. 20 minuter styrka med fokus på armar, axlar och rygg en–två gånger per vecka gör S T O R skillnad. Precis som 15 min rask promenad på lunchen är bättre än ingenting.

Lite träning är A L L T I D bättre än ingenting. Framför allt ger det mig en välbehövlig paus från jobbet, och det är en stund som ger mig energi och lust att vara kreativ hela eftermiddagen.

I dag har jag ätit riktigt gott

Tredje proteindagen avklarad och jag fortsätter nog ett tag till. Spännande att se om det ger resultat på vågen också. Syftet med proteindagar är att tömma kolhydratdepåerna och minska suget, och det känns att det funkar.

Till lunch blev det 1/2 burk Philadelphia light med vitlök/örter, 100 g kalkon och ett kokt ägg. Till middag 125 g brieost och 120 g rostbiff.

Middagen var i överkant enligt mina dagliga propoints, men jag har faktiskt jobbat ihop några aktivitetspropoints på gymmet i dag också 🙂

20120328-205927.jpg

Så äter du med Dukan-dieten

Här finns information om Dukan-dieten, som jag lånat begreppet proteindagar från. Det är besläktat med LCHF men man förespråkar magert kött och mindre fett.

http://mabra.com/dukan-diets-alla-faser-sa-har-ater-du/

Ni måste tycka att jag är galen som fladdrar mellan olika dieter hit och dit, men jag måste verkligen få en nytändning då och då 🙂 Jag älskar att prova nya saker, jag tröttnar så snabbt på allting annars.

Och jag ska ”bara” komplettera mitt liv med några proteindagar då och då. Andra proteindagen har också gått bra, men jag åt en mellanmålsbar innan jag sprang och ett äpple efteråt. Lite kolhydrater behöver jag ha i samband med träning, annars orkar jag ingenting.

Och jag lägger in allt jag äter i VV-appen så man kan lugnt säga att jag tar till mig det som passar mig 🙂

Etikettmoln