Just another WordPress.com weblog

Min metod

Jag har provat det mesta. Viktväktarna, LCHF, GI, Viktklubben, Xtravaganza, Nutrilette, Herbalife, brickmetoden, och diverse andra olika konstiga dieter – kålsoppa, bananer, grapefrukt etc.

Jag har från och till bantat sen jag var 14 år, och i höst fyllde jag 47 år. Jag har framgångsrikt gått ner i vikt flera gånger, men jag har alltid ökat i vikt igen så fort jag tappat motivationen.

Det funkar helt enkelt inte att banta, för så fort man börjar ”äta normalt” igen går man upp i vikt. 

Ett bättre sätt måste vara att motionera i princip dagligen och på så sätt tömma glykogenreserverna, och sen se till att de inte blir överfyllda igen eftersom överskottet omvandlas till fett.

Min ”metod” består därför av följande:

  • Äta små måltider var tredje timme. Jag ska äta mig ohungrig – aldrig mätt, och absolut inte proppmätt. Då töjs magsäcken ut och det krävs mer mat för att man ska bli mätt.
  • Undvika snabba kolhydrater, äta fullfeta produkter, och mycket protein. Då blir jag nöjd längre och suget efter kolhydrater minimeras.
  • Promenader, löpträna och styrketräna. Lågintensiv träning varvat med mer intensiv träning är det enda sättet att få fettcellerna att röra på sig. Mer muskler ökar också förbränningen.

Kommentarer till: "Min metod" (13)

  1. Hur lågt ligger du på kalorierna då?

  2. Jag är också ganska ny på LCHF, men du skriver: ”Jag ska äta ett absolut minimum av kolhydrater, i princip bara grönsaker, frukt, fullkornspasta och hembakat bröd på fullkornsdinkel, kruskakli och solrosfrön.” Enkligt strikt lchf ska du väl utesluta ALLT bröd, pasta, potatis osv? Det är ju där kolisarna gömmer sig. Men i din diet ska du äta detta? Funkar det? Eller missförstår jag ditt inlägg?

    Peppar och lycka till!

  3. Hej! Jag äter enl LCHF men är noga med att aldrig äta någon form av pasta eller bröd och bara blomkål eller broccoli i form av grönsak. Aldrig frukt. Följer jag det går jag ner i vikt. Det blir alltså kött, fisk eller ägg och majonäs eller creme fraiche/gräddsås, ev med broccoli eller blomkål. Jag tror inte på att ersätta måltider med nutrilette eller liknande. Har du läst LCHF-tidningen? Jag prenumererar och det hjälper mig att fortsätta. Lycka till!

  4. hej

    jag tror du ska ge det hela med LCHF en chans till. Uteslut kolhydrater i socker helt. Ät tills du är Lagom mätt och ät när du är hungrig. Försök undvik alkohol och småfällor. Träna mycket kondition, det är syretopparna man vill åt. Låt dig inte luras för mkt av vågen eftersom du styrketränat går du ju upp i vikt för att musklerna bygger på sig. Lycka till

    • När jag gått ner i vikt ska jag äta enligt LCHF. Tills dess aktar jag mig lite för fettet, det är så svårt att dosera och det är så lätt att få i sig för mycket kalorier.

  5. och socker ska det naturligtvis stå i det förra inlägget=)

  6. Hej, tack för en kul och inspirerande blogg. Jag har information som kan vara intressant för dig. Har du någon mailadress som man kan skicka information till dig på? Hör i så fall av dig till mig på josefin@tactiqpr.com.

  7. Det finns verkligen hur många bantningsmetoder som helst o jag har testat det mesta från nutrilette, GI o Viktväktarna. Jag har dock hittat Viktklubb nu som funkar super för mig… enkel matematik och det finns inga förbud (vilket inte funkar för mig). Jag får äta vad jag vill bara jag rör mig därefter liksom, perfekt för mig🙂 Jag har hållt på från och till i några år men kommit massa skit i mitt privatliv emellan men nu är jag på det igen och mår bra med mig själv så någon gång ska man väl lyckas😛

    Intressant att läsa om andra som ”kämpar” med vikten, man blir liksom lite mer peppad då. Kör på, jag tror på dig🙂

    /Anna

  8. Verkligen vettigt det du säger. Många av oss bantar sönder kropparna och undrar sen varför det aldrig blir som vi vill. Jag har också slutat banta och då började det gå bra:)
    Lycka till med din fortsatta resa.
    P.S såg bilderna på dig i september. Jösses vilken skillnad på en månad:) Otroligt!!

  9. jag har oxå gått upp och ner massor av gånger, och liksom dig så har jag testat de flesta ”bantmingsmetoderna”
    men faller alltid tillbaka i småätandet så fort motivationen försvinner..
    nu har jag slutat röka ( ca två månader sedan) och det har inte gjort att vikten har gått ner precis… har gått upp en massa bara på dessa två månaderna..
    har aldrig vägt såhär mkt i hela mitt liv (förutom när jag var gravid, men det räknas inte)
    men nu denna helgen går åt att planera och planera.. så på måndag så startar jag min viktresa neråt..😀
    kommer att skriva om det i min blogg.. du är välkommen att kika in…

    väldigt inspirerande blogg..
    jag sitter och letar efter tips och ännu mera motivation…
    så nu ska jag fortsätta att kika runt på din blogg…
    ha de så bra…
    jag har lagt till dig på bloglovin så de kommer säkerligen en och annan komentar från mig i framiden oxå…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: