Just another WordPress.com weblog

Arkiv för augusti, 2010

Ny motionsslinga ikväll

Sträcka: 3 km (Rosenholm)
Tid: 22 min
Maxpuls: 154

Ikväll blev det en ny motionsslinga. Jag fick tips av min frisör idag om att slingan i Rosenholm är bra, och den ligger också på vägen hem från jobbet. Så dit åkte jag ikväll.

Den här slingan var mycket bättre. Den var bredare, inte fullt lika backig upp och ner som Västra Mark, och framför allt var underlaget kanon för mina fötter och ben. Sågspån och bra sand därunder. Slingan i Västra Mark är hårt sliten av väder och vind och många flinka fötter så bitvis är den stenhård.

Jag hade lite ont om tid idag så det blev bara ett varv, dvs 3 km. Nästa vecka blir det nog två varv. Tiden blev hyfsad också med tanke på att jag stundtals hade både svid i halsen och kände mig helt slut i både skalle och ben. Pulsen låg lite lägre, omkring 175-182 (max 185 tidigare) och det berodde på att slingan var mer flack, även om det fanns en del backar också. Men jag joggar mer och mer och det går lättare och lättare och det är huvudsaken.

Korta stunder kunde jag sluta tänka på andning och värkande ben och istället njuta av frisk luft, skogens dofter och en vacker miljö. Jag trodde aldrig att jag skulle längta efter att jogga, och jag trodde aldrig att det skulle kännas så bra både under tiden och efteråt. Jag har liksom inte trott på jogging-idén alls innan.

En kompis till mig sa: ”De första veckorna går det på ren vilja, men sen längtar man.” Hon har nog rätt. Gode Gud låt mig nu vara fri från skador så jag får uppleva det här träningsflytet många veckor, helst månader framöver.

Stort minus idag

Idag visade vågen – 1,9 kg jämfört med igår. Vågen är ett minst sagt trubbigt mätverktyg. Jag måste börja mäta mig mer frekvent istället. Jag börjar med att mäta midja, byst, lår och armar på måndag. Om jag hittar måttbandet. Varför ligger det aldrig där man lagt det?

Igår när jag gick hem från jobbet fick jag en riktigt aha-upplevelse. Jag kånkade på en rätt så tung matkasse och det tar ca 10 min att gå från jobbet till bilen. Jag orkade bära kassen hela vägen utan att stanna och pausa, byta hand och pusta. Det kändes inte ett dugg jobbigt varken i armen eller handen.

Tidigare har jag fått jätteont i framför allt armbågen, det har känts som den går av eller nåt. Då fick jag tipset att träna biceps så att jag kunde spänna armen lite när jag bar och det hjälpte! Det känns så skönt att min kropp svarar positivt på mina ansträngningar.

Ikväll blir det gå/jogga i Västra Mark direkt efter jobbet. Har ingen träningsvärk alls efter gymmet igår så det ska nog gå bra.

Längtar lite faktiskt. Det trodde jag inte om mig själv 🙂

Lätt som en plätt

Det kändes lätt som en plätt på gymmet idag. Det kändes nästan som om jag fuskade, men det gjorde jag inte. Jag gjorde allt som jag ska på samma tid, men det var inte lika jobbigt. Blev knappt svettig.

Från och med nästa vecka lägger jag på lite mer vikter. Om jag ska duscha och tvätta håret på lunchrasten så vill jag bli ordentligt svettig.

Trött och frusen och svid i halsen

Vågen visade plus idag igen. Jag är så trött på eländet att jag nästan ger upp. Jag är skötsam mån-tors och fre-sön skiter jag i allt och då går det åt he…..

Försöker inte göra för stor sak av det, utan mer bara tänka ”Ja, så är det”. Jag fortsätter träna och försöker fokusera på att må bra istället.

Gymmet måndag, onsdag på lunchen och gå/jogga tisdag kväll planerar jag för den här veckan. Men idag är jag trött och frusen och det svider i halsen så vi får se hur det blir med det.

Ikväll blir det kräftskiva

Ikväll ska vi på kräftskiva. Det blir knyte så jag bestämma maten själv, på kräfttema förstås. Jag tänker göra ett litet undantag ikväll och äta pasta, hellre det än bröd känner jag. Man måste blanda upp skaldjuren med något känner jag.

Det här tar jag med mig till familjen:

  • Svenska signalkräftor (3 st/pers)
  • Kinesiska jättekräftor (3 st/pers)
  • Krabbklor (2 st/pers)
  • Vitlöksmarinerade scampispett (1 st/pers)
  • Sallad med pasta, isbergssallad, gurka, paprika, rödlök, majs, räkor och kräftstjärtar. (Barnen får en egen variant med kyckling istället för räkor och kräftstjärtar.)

Till det blir det vitt, torrt vin. Nubben hoppar jag över, liksom chips och godis och kakor till kaffet. Basta.

Glömde träningskläderna

Idag skulle jag gymmat på lunchrasten men jag glömde träningskläderna hemma. Fredag är ju normalt inte min träningsdag så jag glömde helt bort det.

Shit happens, det får blir en runda på stan för att leta efter lämpliga 13-årspresenter istället. En är inhandlad, två återstår.

Äggröra och bacon till frukost

Idag blev det äggröra och bacon till frukost. Det var ett tag sedan, men det är alltid lika gott. Jag ska nog äta det ett tag framöver nu när jag börjat bli lite mer restriktiv med kolhydrater i jakten på en viktminskning.

En sak är säker, man kan inte ha bråttom i yantra-tofflor. Man kan knappt gå. Så på det sättet är det väldigt avstressande, eller inte kanske. Ont som f.. gör det i alla fall. Mantrat ”Ju mer ont det gör desto mer behöver man det” ringer i mina öron hela tiden.

I morse kändes det lite bättre i fötterna. Men det kan ju vara placebo-effekt 🙂

För er som inte har hälsporre kan jag berätta att när fötterna är uppvärmda så gör det sällan ont. Jag har därför inga större problem att gå/jogga tex. Problemet uppstår dagen efter. När man kliver ur sängen så skär det som knivar i fötterna för varje steg man tar. Då inser man att man använt fötterna mycket under gårdagen. Det går över när fötterna blivit varma, men det kan komma och gå under dagen. Värst är det när man vilat fötterna en stund och sedan ska gå igen.

Det är senorna i hålfoten, som går fram till ett fäste i hälarna, som blir inflammerade. Det lär hjälpa att massera hålfoten och det är av den anledningen som jag hoppas att yantra-tofflor kan hjälpa eftersom de verkligen masserar fötterna undertill. Om man har inflammationen länge så bildas till slut brosk i fästet på hälen. Det brosket liknar en sporre, därav namnet.

I mitt fall har det nog inte kommit så långt som till broskbildning ännu, jag är nog bara på inflammerade-senor-stadiet. Men jag vill ju inte bli sämre förstås. Det enda som kan hjälpa i övrigt är kortisonsprutor (smärtsamt) och operation (i mkt svåra fall). Och köerna till ortopeden är förstås gigantiska så jag har inte ens blivit undersökt av någon ortoped. Jag försöker istället kurera mig själv.

Ett äpple innan läggdags

En av mina favoritböcker är ”Slut på sockersuget” med underrubriken ”Potatis – inte Prozac” av Kathleen DesMaisons. Jag har nog läst den fyra gånger och läser den gärna igen, så den gör jag mig inte av med. Kathleen förklarar i boken hur personer med ”missbrukarpersonlighet” fungerar rent kemiskt. Sen spelar det ingen roll om man missbrukar nikotin, alkohol, heroin eller socker. Belöningscentrum i hjärnan reagerar lika positivt på allt detta.

Hennes mest berömda teori är att man ska avsluta dagen med potatis. Protein innehåller tryptofan och det behöver ”hjälp” av kolhydrater att ta sig in i hjärnan. Genom att äta potatis precis innan läggdags så kommer tryptofanet in i hjärnan och omvandlas till serotonin.

Så här skriver hon exakt:

”Om du äter protein till varje mål höjer du nivån av aminosyror i blodet, även tryptofan. Tryptofanet bara väntar på sin chans. Om du äter en bakad potatis eller ett par kokta potatisar innan du går och lägger dig höjs insulinnivån och tryptofanet kan ta sig in i hjärnan. Serotoninet produceras under natten. Måste det vara potatis? Nej det kan vara vilken typ av sammansatt kolhydrat som helst som äts utan någon protein – ett äpple, havregryn (utan mjölk), en rostad brödskiva eller till och med ett glas apelsinjuice.”

Det viktigaste enligt henne är att det går minst två timmar mellan protein och kolhydrater.

Så här skriver hon om serotonin:

”Serotonin är en särskilt viktig kemikalie för personer som är överkänsliga mot socker. Den skapar en känsla av avslappning och harmoni. Serotonin påverkar också självkontrollen, impulskontrollen och förmågan att planera framåt.”

Prozac var ett av de första ”lyckopillren” som kom och syftet var att just höja serotoninhalten. Idag finns det en uppsjö av olika SSRI-mediciner som alla är serotoninhöjande. Jag äter själv en av dessa mediciner på grund av återkommande depressioner och panikångest. Jag vågar inte sluta med medicinen, men jag tar ett minimum sen några månader tillbaka. Kan jag ”toppa” effekten med ett äpple innan läggdags gör jag gärna det.

Min bok är tryckt 2003 och jag vet inte om den finns att köpa fortfarande. Boken innehåller en massa fallbeskrivningar och mycket fakta. Den är väldigt lättläst och jag kan verkligen rekommendera den. Kathleen DesMaisons är fil.dr och expert på beroenden av olika slag, såsom matmissbruk, depression och andra tillstånd som har att göra med en obalans i hjärnkemin.

Citron i vattnet istället för lättdryck

Den här fina bilden hittade jag på http://www.macrofoto.se/

Det jag egentligen skulle skriva är att jag ibland inte gillar att dricka rent vatten. På jobbet har vi en vattenmaskin med kolsyra men hemma är det vanligt kranvatten som gäller. Eftersom vi har egen brunn så kan det ibland både lukta och smaka lite unket, allra helst om det regnat mycket. Då brukar jag ta en skvätt lättdryck i vattnet för att det ska smaka bättre.

Det är givetvis inte bra. Den här veckan har jag i mitt försök för att få en viktminskning verkligen rannsakat mig själv i jakten på kolhydrater, och då måste lättdrycken bort (jag dricker mycket vatten). Så nu tar jag en skvätt citron i vattnet istället. Det är faktiskt lika gott.

En annan positiv sak är att citronen sänker GI-talet på allt man äter samtidigt som man dricker citronvattnet. Förresten ska man inte dricka så mycket i början av en måltid. Man ska istället äta det fetaste först för då blir man snabbare mätt. Och samtidigt ska man undvika att dricka för då blir fettet utspätt. Fettet väcker ”mättnadshormonerna” har jag läst någonstans.

Minns inte var, jag läser så mycket 🙂

Tips på gratis clipart?

Jag letar efter bra sajter med gratis clipart. Några tips? Jag vill gärna pigga upp bloggen ytterligare med grafik och bilder, det är inte alltid man kan fotografera själv.

Det här hittade jag på http://office.microsoft.com/sv-se/images/?CTT=97

Rockring är garanterat bra motion, men jag fixar inte tekniken längre tyvärr. Den snurrar inte ens ett helt varv när jag försöker, den åker ner direkt.

Rödvin är gott, och nyttigt i måttliga mängder.

Etikettmoln