Just another WordPress.com weblog

Arkiv för september, 2013

Lite förkylt just nu

Jag har en förkylning som ligger på lurpass. Det svider i hals och näsa och värker lite lätt i öronen och skallen. Jag avstår därför från träning just nu och kurerar mig med enchinacea i brustablett och hoppas att det ska hjälpa. Det brukar hjälpa.

Enchinacea framställs av blomblad från röd solhatt och används som verksam ingrediens i många naturläkemedel mot förkylning. Den medicinska effekten är lite omstridd – en del studier visar på effekt, medan andra visar ett den troligen saknar medicinsk effekt.

Enligt en artikel på doktorn.com visar kliniska studier att flera mätvärden i immunsystemet förbättras när man äter eller dricker enchinacea. Det finns en svensk studie med 120 patienter som antingen fick enchinacea eller placebo.

Resultatet av studien blev följande:

  • 40 procent av de som fick enchinacea utvecklade en ”full förkylning” medan 60 procent av placebogruppen gjorde detsamma.
  • De som fick ”full förkylning” och tog enchinacea återhämtade sig på fyra dagar, men för placebogruppen tog det åtta dagar.
  • De som fick en ”lätt förkylning” och tog enchinacea återhämtade sig samma dag, medan det för placebogruppen tog fyra dagar.

En annan studie, som var så kallad ”dubbelblind” med 108 personer under åtta veckor, visade att enchinacea i förebyggande syfte hade effekt. I enchinaceagruppen höll sig 35 procent friska, jämfört med 26 procent i placebogruppen. De som hade sämst immunförsvar hade störst nytta av enchinacea enligt studien. Enligt artikeln (se nedan) kan det vara bra att tänka på det när man har sänkt immunförsvar av faktorer som stress och sömnbrist, eller har andra pågående infektioner.

Läs hela artikeln: http://www.doktorn.com/artikel/undvik-förkylning-med-echinacea-röd-solhatt

Min personliga erfarenhet är att ”lätta förkylningar” kan komma av sig med hjälp av enchinacea, och ”svårare förkylningar” går över snabbare. OBS: Om man är allergisk mot korgblommiga växter (prästkrage, gråbo, röd solhatt eller maskros) så ska man undvika att använda echinacea.

Löträning i grupp får mig ut

Det var många veckor sedan jag sprang senast. Jag är ingen ur-och-skur-löpare. Jag vill inte att det regnar, blåser för mycket, snöar, eller är för kallt. Den senaste sommaren har jag insett att även värme får mig att avstå från löpningen. För halt får det absolut inte heller vara. Förra året sprang jag E N enda gång med dubbar. Helst ska det vara 16-17 grader varmt, uppehåll och inga myggor.

Ni inser väl att antalet tillfällen inte blir så många? Det ska ju dessutom passa med min kalender. Förvisso springer jag även när förutsättningarna inte är optimala – men mer än en gång per vecka max har det inte blivit det senaste halvåret. Många veckor har det inte blivit en enda löprunda – och det är långt ifrån min målsättning att springa två-tre gånger i veckan.

Ett bra sätt är därför att springa i grupp. Sig själv kan man svika utan ett dugg dåligt samvete, men att svika andra är desto svårare.  Det krävs liksom riktigt viktiga anledningar för att göra det – som övertid på jobbet, inbokat möte, feber och magsjuka typ. ”Att man inte känner för det” är ingen viktig anledning att avstå.

Dessutom vet jag – och ni också – ”att man inte känner för det” är en kass anledning för att avstå. För när man väl kommer igång är det S Å skönt, och efteråt är det dubbelskönt. När man känner för träna som minst, så behöver man det som mest.

Det enklaste sättet att springa i grupp är givetvis att bestämma träff med en kompis. Spring ihop och umgås. Prattempo är nämligen ett perfekt löpartempo. Sen kan man lägga till lite styrkeövningar för ben och bål, och lite intensiva intervaller på slutet. Springa ikapp eller springa i backe upp och ner. Skriv in era löparträffar i kalendern – och se till att träffas oavsett hur dagsformen känns!

Ett annat sätt att springa i grupp är att göra det lite mer organiserat. Jag har börjat springa med ett gäng tjejer i Brunnsparken på tisdagar. I går var det sjätte eller sjunde gången som jag sprang tillsammans med dem. I går förmiddag, efter att tre koppar kaffe kickat igång min hjärna, skickade jag ett sms till Wellivate-Anna ”jag kommer i kväll” och jag fick direkt till svar ”kul, du är så välkommen”.

Efterhand som dagen gick och övergick i eftermiddag så tappade jag sugen mer och mer. Trött, hängig, ”har jag inte lite ont i halsen?” Men träningsväskan var packad och medtagen till jobbet, och jag hade lovat Anna att komma – så givetvis åkte jag dit. Och givetvis ångrade jag mig inte – tvärtom! Man ångrar aldrig ett träningspass!

Wellivate-Anna, som leder tisdagsgänget, är en ekorrpigg tjej som bokstavligt talat studsar fram i spåret, samtidigt som hon pratar och pratar och pratar. Bra, för då kan vi andra koncentrera oss på att flåsa 🙂 Hon är så noga med att alla ska hänga med och utvecklas utifrån sin egen nivå. Hon ger oss cred när vi är duktiga, och hon ger oss hela tiden tips om hur vi kan utveckla vår löparteknik.

Så med hjälp av tisdagsgänget i Brunnsparken hoppas jag kunna övervintra löpningen på ett bra sätt i år. Är det någon som kan få mig att lufsa fram i snö så är det nog peppmästaren Anna 🙂

lopning_130917_1Sist jag sprang med tisdagsgänget i Brunnsparken var vi tolv, och igår var vi sex deltagare (plus Wellivate-Anna som tagit bilden). Så storleken på gruppen varierar, och utifrån det anpassar Anna träningen.

lopning_130917_2Efter uppvärmning och lite backar blev det lite styrkeövningar för lår och vader bland annat. Wellivate-Anna och Anna på bilden sprang Tjejmilen tillsammans med 98 andra tjejer från sydöstra Sverige. Nästa år springer jag också. Jag har redan anmält mig till nästa års Tjejplanet.

lopning_130917_3Efter löpträningen smakade det jättegott med banankaka och mjölk. Tack älskade Storasyster ❤

 

 

 

Äntligen tillbaka på squashbanan igen

squashDet var flera månader sedan sist, men i dag blev det äntligen av att spela squash på lunchen 🙂 Sylvia och jag lär känna av träningsvärken i rumpan i morgon! Det som är så bra med att spela squash är att det är så roligt att man inte ens märker att det är jobbigt!

Trots det långa uppehållet hade vi behållit formen riktigt bra. Vi är rätt så ”jämnduktiga”, vilket gör att vi får ihop ett bra spel. I alla fall stundtals. Sylvia slog mig med 4-2 i matcher – men jag tog mig mot slutet. Jag missade överlag alldeles för många servar, och då går poängen till motspelaren.

Förra veckan blev det bara gympa måndag kväll för mig.Tisdag och torsdag kväll hade jag möten inplanerade. Någon lunchträning blev det inte heller eftersom även dagarna var tajt fullbokade.

Men nu är det en ny vecka och i kalendern har jag planerat in squash och gympa (mån), löpning (tis), styrka (ons), och yoga (tors). Allt eller inget – eller snarare sikta högt och komma halvvägs 😉

Etikettmoln