Just another WordPress.com weblog

Arkiv för januari, 2013

Var och en har ansvar för sitt eget liv

Jag brukar alltid planera kommande veckas träning på söndag kväll eller måndag morgon. Jag vet att om träningen ska bli av så måste det finnas med i min kalender – precis som allt annat jag ska göra. Jag brukar planera in sex träningstillfällen på en vecka, men blir det av vid fyra–fem tillfällen så är jag nöjd. Och tre träningstillfällen är också bra.

Även om jag prioriterar träningen jättemycket, eftersom jag mår så bra av den, så vägrar jag att tvinga mig själv att träna när tiden är för knapp eller annat akut måste göras. (Dit hör inte hemmasysslor!) Och känner jag mig väldigt sliten i kroppen så avstår jag också. Träningen får inte bli ett måste. Det är min belöning, mitt andrum i en annars hektisk tillvaro.

Visst känns det inte toppen att träna jämt. Motståndet vissa gånger är monumentalt. Då gäller det att försöka hitta orsakerna bakom. Oftast är tankarna innan värre än det egentligen blir. Då brukar jag nöja mig med att tänka att bara-göra är tillräckligt, utan tankar alls om prestationen. De gånger jag kan tänka så kommer ofta prestationen på köpet. Och gör den inte det är det bra ändå.

Just nu pågår en ”motståndsrörelse” som vänder sig mot den träningshets som de anser pågår på alla håll och kanter. Vissa anser att de som av olika skäl inte kan eller vill träna blir behandlade nedlåtande, som om de är sämre människor. Vissa anser att politiker och arbetsgivare inte får bli ”motionspoliser” som tvingar folk att träna. Det vore lika fel som om din chef sa till dig ”Du ser lite trött ut, du ser väl till att få tillräckligt med sömn.”

Verkligen tankvärt. Jag funderar på om jag ingår i falangen träningshets eller inte. Jag vill inte tro det. Men det är ju alltid mottagaren som har mandat på hur ett budskap ska tolkas. Om det jag skriver, säger och förespråkar upplevs som träningshets av andra så är det så.

Min fasta övertygelse är dock att man aldrig kan förändra en annan människa. Man kan bara föregå med gott exempel. Och anledningen till att jag skriver, pratar om och förespråkar motion och träning är att jag mår så mycket bättre av det. Jag vill att andra ska få uppleva samma känsla. Men jag vill inte att någon ska känna sig tvingad. Var och en har ansvar för sitt eget liv.

Planerad träning vecka 5

  • Torsdag 31/1: Yoga.
  • Fredag 1/2: Löpband och styrka.
  • Söndag 3/2: Löpning.

Känner mig lite krasslig så jag tar det lite lugnare den här veckan. Sambon och Lillasyster har varit jättesjuka sen i torsdags. Återstår att se om jag och Storasyster klarar oss.

Genomförd träning vecka 4

  • Måndag 21/1: 60 min gympa.
  • Tisdag 22/1: 20 min löpband (3,2 km), 20 min styrka.
  • Onsdag 23/1: 60 min fotbollsträning.
  • Torsdag 24/1: 90 min yoga.

Om jag planerar för att träna sex gånger per vecka och lyckas med fyra gånger är jag nöjd 🙂

Yogan var inte plättlätt

I höstas gick jag en nybörjarkurs i yoga. Det var inte så svår fysisk utmaning om man säger så. Det jag påbörjade i går kallar de ”träningsgrupp” och där är det en blandad skara, med väldigt vana och halvvana deltagare. En och en halv timme totalt.

yoga2Och övningarna vi gjorde var verkligen inte plättlätta. Vad sägs om att sitta på den ena fotens undersida, hålla det andra benen rakt och lägga sig över det benet?

Eller att rulla upp på skuldrorna med ben och fötter upp mot taket och sen ska man staga upp sig genom att hålla händerna mot höfterna?

Eller att stå på knä, luta sig bakåt, sätta händerna mot hälarna och böja sig i en båge bakåt.

 

yoga3Jesus vad jag fick slita. Och sen ska man hålla övningen stilla en lååång stund. Som att göra plankan i hela kroppen liksom.

Tack och lov får vi lägga oss och vila efter varje övning 🙂 Och lite utmaning ska det ju vara också! Den här kroppen ska gå från smidig-som-ett-kassaskåp till smidig-som-ett-mycket-mindre-kassaskåp åtminstone. Till slut klarar jag kanske till och med nedan!

yoga4

 

 

Men i dag har jag ont överallt, efter boxningen och onsdags och yogan igår, så jag vilar från träningen. I morgon kväll blir det fest och då ska jag dansa! Det är också träning 🙂

Resultat vecka 3 i Rivstarten

Mitt resultat i Rivstarten 2013:

Vecka 1: -0,3 kg
Vecka 2: +0,4 kg
Vecka 3: -0,7 kg
Totalt: -0,6 kg

Jag räknade fel första veckan upptäckte jag. Totalen är nu minus i alla fall 🙂 Men det går långsaaaaamt tycker jag!

Fjärde dagen i rad med träning

I går blev det boxningsträning – igen – på fotbollsträningen, och i dag gör det ont i hela kroppen – igen. Dock långt ifrån den träningsvärk jag hade förra veckan. Sannolikt tog jag det lite lugnare i går, eller så anpassar sig kroppen snabbt.

Jag är i alla fall redo för att träna fjärde dagen i rad. I kväll blir det yoga 😀 Innan dess ska jag till frissan för första gången på evigheter, så när jag kommer hem i kväll är jag en ny människa på många sätt.

Jag gick en nybörjarkurs i yoga i höstas. Det är kundaliniyoga, så kallad medicinsk yoga. Alla utför rörelserna efter egen förmåga, och man kan till och med sitta på en stol om man vill. Man blundar och lyssnar på instruktören och utför rörelsen så som man tolkar den. Det finns inga ”fel” sätt att göra det på.

Att bara sitta med benen i kors och rak i ryggen var en fysisk utmaning för mig kan jag säga, men jag märkte att det gick bättre och bättre vecka för vecka. Fortsättningskursen blir nog än mer fysiskt krävande, och jag ser fram emot att stretcha ut mina muskler i olika rörelser. Mycket statisk träning blir det också. Sitta med armarna rakt upp mot taket en lång stund är jobbigare än man tror.

En del av kundaliniyoga är sångmantra. Man sjunger olika ord på indiska som ett mantra och sången ska liksom fortplantas in i kroppen så man känner vibrationerna. Jag som älskar att sjunga uppskattar verkligen sångmantra. I början kändes det fånigt, men nu går jag all in 🙂

Det bästa med yogan är dock den mentala dimensionen. Det är verkligen här och nu. Man går in i en yogabubbla. Ingen telefon, ingen tid att passa, och ingen som pockar på din uppmärksamhet. Vilan efteråt under en fleecefilt, liggande i död mans position, är otroligt skön. Jag sjunker ner i det som jag kallar mellanlandet, mellan vakenhet och sömn, nästan direkt.

Planerad träning vecka 4

  • Måndag 21/1: Gympa
  • Tisdag 22/1: Löpband + styrka
  • Onsdag 23/1: Fotbollsträning
  • Torsdag 24/1: Yoga
  • Fredag 25/1: Löpband
  • Lördag 26/1: V I L O D A G
  • Söndag 27/1: Löpning

På torsdag börjar jag en fortsättningskurs på yogan. Jag gick nybörjarkurs i höstas, i september-oktober, och jag har saknat yogan. Plus att jag behöver en lugn aktivitet där jag töjer ut mina muskler.

Etikettmoln