Just another WordPress.com weblog

Tid för reflektion

Nu har det gått en vecka, och det har gått bra. Det visar sig nog inte så mycket på vågen, men syftet med att hoppa på den här utmaningen var att hitta tillbaka till träningen i vardagen. Hundpromenader är okej, men inte tillräckligt för mig. Jag har ett stillasittande jobb.

De 7 motionspoängen per vecka ska enligt programmet bestå av minst 1 p styrka, minst 1 p kondition, och minst 5 p vardagsmotion. 

Jag kan lätt säga att jag nått det målet med råge. Hundpromenader varje dag är min kropp van vid, likaså promenad till/från bilen och lunchpromenader. Det är så jag får ihop 12.000 steg per dag, nästan varje dag.

Det som är nytt senaste veckan är att jag har lagt till lite styrka och kondition. Lyktstolpsintervaller har det blivit tre gg senaste veckan, och två gg styrka. (Plus styrka senare ikväll!)

Jag tänker ligga kvar på tre pass med lyktstolpsintervaller, och tre pass styrka kommande vecka. Och jag ska plussa på antalet styrkeövningar så att jag håller på i 30 min. Sen är jag värd en ”vilodag” med ”bara” hundpromenader.

Vad det gäller maten har jag skött mig hyfsat, inte gjort några större satsningar utan bara små korrigeringar. Jag vet ju hur jag ska äta för att må bra.

  • Äta två-tre frukter som mellanmål.
  • Äta grönsaker till middagen.
  • Äta lätt lunch, i kombination med frukt fm och em.
  • Dricka minst 2 liter vatten per dag.
  • Undvika snabba kolhydrater i form av bröd, pasta, ris, potatis.

Jag fortsätter med den målsättningen helt enkelt, jag vill inte hoppa på någon ”svältdiet” eller pulver. Det ger snabbt resultat, men håller inte i längden.

En sak som är jätteviktig för mig är att dricka mycket vatten. Om kroppen inte tillförs vatten släpper den inte ifrån sig vatten. Snabba kolhydrater binder dessutom vätska. Och snabba kolhydrater ökar suget efter mer snabba kolhydrater.

Att äta två-tre frukter per dag är nästan svårast att komma ihåg. Men jag försöker köpa 4 x 3 sorter i taget, komma ihåg att ta med mig till jobbet, och sen får det bli mellanmålet framför tv:n om suget sätter in. Oftast gör det inte det om jag ätit bra till middag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: