Just another WordPress.com weblog

Mättande grötfrukost

grotfrukost

Jag har börjat med grötfrukost igen. Jag står mig mycket längre på det jämfört med mackor på morgonen. Jag brukar göra en egen blandning med havregryn, solroskärnor, hela linfrön och pumpakärnor. Då får man lite tuggmotstånd, och magen får mer att jobba med så man håller sig mätt länge. Till det äter jag äppelmos och mjölk.

Rivet äpple funkar också bra att ha på gröt, och om man vill kan man toppa anrättningen med lite kanel – vilket är extra bra för matsmältningen. Även lingonsylt är jättegott till gröten om man vill variera sig.

I helgen ska jag nog åka hem till ex-sambon och plocka äpplen. Jag brukar bara skala, koka och mosa äpplen – helt utan andra tillsatser. Sen fryser jag in moset i små portioner, som räcker till tre-fyra frukostar. Snabbt, enkelt och betydligt nyttigare än köpeäppelmos.

Kommentera

Etikettmoln

