Just another WordPress.com weblog

Klimakteriekärring 

Jag fyller 47 år i höst och just nu stormar klimakteriet som värst i min kropp. Svettningar både dagtid och nattetid har jag haft sen jag fyllde 40 år, men nu har mensen börjat spöka också 😞

Det senaste året har mensen kommit tätare. Från en punktlig menscykel på 26 dagar till 20-22 dagar. Urjobbigt! I slutet av juni kom mensen först dag 30, och sen har det inte riktigt slutat. Enstaka dagar utan mens, däremellan enorma mängder.

Jag har ringt gyn för konsultation, och det är ”helt normalt”. Hur kan det vara normalt att blöda nonstop vecka efter vecka när mensen snart ska ta slut? Jo, ”det är helt normalt, och övergående”.

Tydligen är det brist på gulkroppshormon som gör detta. Livmodern får liksom inte veta att den kan sluta blöda efter några dagar, så den bara fortsätter. Exakt hur det går till kan jag inte förklara, även om jag googlat massor så är det något i logiken som haltar grovt.

Svettningarna beror på östrogenbrist, och de rikliga blödningarna som aldrig tar slut beror på gulkroppshormonbrist. Så är det, och det är tydligen bara att gilla läget.

Och ingen vet hur lång tid det kan ta innan mensen packar ihop för gott och drar. Det kan ske imorgon, eller om ett år. Trippelsuck.

Jag tiger och lider ett tag till, men blir det inte bättre snart ska jag tigga och be till mig en hormonspiral. De ska tydligen funka bra i övergången.

Jag är oerhört tacksam över att jag använder menskopp, annars hade jag blivit typ ruinerad på mensskydd. Blodgivning har jag dock fått avboka tre gånger i sommar. Jag har fått ny tid i slutet av september, hoppas jag kan gå då.

Kommentarer till: "Klimakteriekärring " (3)

  1. Hej!

    Har precis hittat din blogg som jag tycker är fantastisk! Det finns en stor igenkänningsfaktor:-) Jag jobbar med liknande som du och jag har samma historia/problematik med vikten/kroppen som du:-) Vill bara säga att du absolut inte ska finna dig i att ha det som du har det med dina hormonella bekymmer. Jag har haft/har liknande/är idag 51 år och jag tycker att du ska be din gynekolog att skriva ut bioidentiskt östrogen/plåster som heter Estradot samt bioidentiskt progesteron (gulkroppshormon) som heter Utrogest. Detta progesteron är licensbelagt men stå på dig och säg att du verkligen behöver det. Du är välkommen att höra av dig till mig, lämnar gärna ut mina ”privata” kontaktuppgifter. /Kram/Anne

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: