Just another WordPress.com weblog

Vid den här tiden på året är kalendern rätt så knökfull, både på arbetstid och på fritiden. Allt ska hinnas med innan sommarsemestrarna tar vid. Vi stressar för att vara lediga.

Bodil Jönsson skrev sin bok ”Tio tankar om tid” år 1999. Då myntade hon begreppet ställtid. Den tid det tar att ställa in sig på olika saker, att ställa i ordning. Och lika mycket att ”ställa av” – att smälta intryck, reflektera och analysera.

Det handlar inte bara om att ställa om fysiskt och praktiskt, utan också mentalt. Ladda och ladda av helt enkelt.

I morse hade jag ett studiebesök, en grupp elever från en gymnasieskola. Det är inte en arbetsuppgift jag utför så ofta, det händer bara någon gång ibland. Oftast är jag inte speciellt förberedd – jag försöker ta emot bollen på studs, det blir lite som det blir. Och det känns inte så bra, det skaver lite av obehag.

Ibland är jag för långrandig inledningsvis, och då rinner tiden iväg. Ibland är gensvaret från eleverna inte så stort, och då får jag tugga på tomgång känns det som. Ibland är de väldigt aktiva och frågvisa, och jag får inte sagt vad jag egentligen vill säga alls.

Dessa studiebesök är förstås uppskrivna i min kalender, men ändå kommer det nästan som en överraskning när de står därute i receptionen och frågar efter mig. Det känns inte heller bra – att komma galopperande med andan i halsen.

Igår eftermiddag kom jag att tänka på just ställtid, hur viktigt det är att förbereda sig. Så jag ägnade ungefär två timmars arbetstid åt att göra en enkel powerpoint, som fungerade som en röd tråd för mitt berättande, för att få med alla bitar.

Jag förberedde även en del annat, fixade fram lite BLT-presenter bland annat, plus att jag provade tekniken i konferensrummet. Inget är så stressande som när en sladd fattas, och man har inte en aning om hur datorn ska kommunicera med storbildsskärmen så man måste ringa en tekniker det första man gör.

Sen ägnade jag bilresan hem igår och hit till jobbet i morse åt att tänka igenom vad och hur jag skulle berätta om arbetet på en tidning. Har man tänkt igenom några olika formuleringar några gånger så går det lättare att plocka fram dem i skarpt läge.

Så hur gick studiebesöket? Kanon! Jag var 100 procent närvarande där och då, hade stenkoll på klockan, och hann med allt jag ville berätta. Besökarna var också nöjda, inte minst med presenterna de fick. Och nu har jag ägnat en stund åt reflektion också.

Nästa gång som någon vill komma på studiebesök så vet jag ungefär hur mycket tid och engagemang som krävs. Då kan jag snabbt avgöra om jag har tid eller inte, och slipper stressa upp mig över det.

Nästa sak som jag verkligen vill skapa utrymme för är drälltid. Det är ett annat begrepp som Bodil Jönsson myntade i sin välkända bok om tid. Drälltid är tid då man bara dräller runt och inte gör någon nytta alls. Den typen av ”luft” i tillvaron behövs regelbundet, för hjärnan kan inte jobba på högvarv hela tiden.

Just nu är det dock väldigt ont om drälltid i mitt liv. Varenda dag, kväll och helg är uppbokad med större och mindre åtaganden. Men en stor del av min semester ska bestå av just drälltid. Det har jag skrivit in i min kalender nu🙂

Kommentera

Etikettmoln

