Just another WordPress.com weblog

Jag gjorde det!

elljussparet

Två varv blev det på elljusspåret i Brunnsskogen igår kväll. Totalt 5 km på 43 min. Plus en km promenad innan och efter så att hunden fick göra sina behov. Det är verkligen ingen tid att skryta med, men man måste börja någonstans och det går tyvärr inte att leva på gamla meriter.

Tiden är egentligen helt oväsentlig. Huvudsaken var att jag gjorde det!

Och det kändes så skönt 🙂 Inte bara efteråt utan faktiskt under tiden också. Kroppen hade längtat efter löpningen. Halva andra varvet gjorde det dock helt galet ont i trampdynorna, men det var det värt. Hoppas det ger med sig snabbt bara.

Min hund Lakrits hade jag i en tre meter lång löplina fastsatt i ett bälte i midjan. Då fick jag händerna fria. När jag gick drog han mig framåt, och när jag sprang drog jag honom med mig i linan. Några korta stunder hittade han mitt tempo i löpningen och sprang bredvid, och det kommer bara att bli bättre med tiden. Tre gånger mötte vi en matte med schäfer, men även det gick bra.

Nu gäller det bara att hia sig och inte göra som jag brukar, det vill säga gå all in. Jag är sugen på att springa både lördag och söndag också, men jag ska låta bli. Jag ska fortsätta med löpning en gång per vecka under några veckor, och sedan utöka till två löprundor per vecka.

Jag är en allt eller inget-människa. När jag väl fått för mig något ska det göras nu, nu, nu och hela tiden. Sen orkar jag förstås inte i längden, och då blir det ingenting istället. Jag fyller 47 år i år och ännu har jag inte lärt mig hantera detta på ett bra sätt. Det gäller ju att hitta balansen mellan aktivitet och vila – inte ösa för att att sen dö typ.

Men nu är i alla fall siktet inställt på Blodomloppet den 16 maj på Västra Mark i Karlskrona. Jag ska försöka få med mig ett gäng kollegor också. I fjol anmälde vi på BLT tre lag med fem personer i varje lag. Målsättningen är att få ihop fyra lag i år åtminstone.

Min personliga målsättning är att springa 5 km under 40 min. Tidigare gånger har jag landat någonstans mellan 32 och 35 min, men det vågar jag inte hoppas på i år. Men att springa i år är i alla fall ett snäpp bättre än i fjol då jag valde att promenera.

blodomloppet2011Så här såg det ut 20011, första året som vi sprang Blodomloppet ihop. Jag hoppas få med mig Åsa, Sylvia och Kerstin i år också 🙂

Kommentera

Etikettmoln

