Just another WordPress.com weblog

Den viktiga sömnen

Att jag är konstant trött kan bero på tre saker: 1) dålig syreupptagning (= dålig kondition), 2) för lite dagsljus, 3) för lite sömn. Punkt 1 försöker jag göra något åt genom att komma igång med träningen igen. Punkt 2 löser sig automatiskt nu när det blir ljusare på dagarna igen. Punkt 3 däremot kräver ständigt arbete.

Jag tillhör dem som behöver mycket sömn. Jag skulle behöva åtta timmars sömn per natt, men får i bästa fall fem–sex timmar. Eftersom klockan ringer 06.00 så borde jag SOVA kl 22, och därmed lägga mig senast kl 21.00. Ni förstår ju att det är helt omöjligt!

Även om jag tvingade mig själv att gå och lägga mig kl 21.00 så skulle jag ändå inte somna till klockan 22. Jag är för pigg då, eller inte tillräckligt trött snarare. I BÄSTA fall kommer jag i säng kl 22, och somnar kl 23-23.30. I bästa fall. Och det är inte tillräckligt för mig.

Däremot sover jag gärna länge på helgerna. Och sömnforskare hävdar att det faktiskt går att sova ikapp förlorad sömn på helgen. Det är min räddningsplanka i sammanhanget.

Jag kommer aldrig ha dåligt samvete för att jag inte studsar ur sängen lördag och söndag morgon kl 7.00 för att dra igång allehanda projekt. För mig är vilan prioriterad på helgen. Sova, slappa, umgås. Några timmar per dag får man göra nytta också, men det är bara det absolut viktigaste som blir gjort.

Därför trivs jag bra i lägenhet. Ett hus hade inneburit renovering och trädgårdsarbete, och sådant tar mycket tid. Visst är det mysigt och kul, men det tar tid. Och tid är en bristvara i mitt liv, jag måste prioritera hårt.

Om jag inte är trött nog för att somna kl 22.00 så är jag alltid dödens trött mellan kl 16 och 19. Då somnar jag bara jag lägger huvudet på kudden, vilket jag ofta och gärna gör🙂 Sova middag efter jobbet är så skönt! Bara det inte blir för länge för då blir nattsömnen störd.

I min familj får jag ofta höra att jag ”alltid sover”. Och det känns ju sådär, men jag måste faktiskt lyssna till mina egna behov. När jag var sjukskriven för några år sedan var svåra sömnstörningar droppen som fick bägaren att rinna över. Utan sömn checkar hjärnan ut. Utan den värdefulla återhämtning som sömnen ger kan man snart inte göra den enklaste sak, och ångesten kommer som ett brev på posten. (Missvisande liknelse nu för tiden kanske…)

Enligt sömnforskare har faktiskt kvinnor större sömnbehov än män, av tre anledningar: 1) kvinnliga hormoner, 2) känslighet för stress, 3) använder hjärnan mer.

Kvinnors hormoner förändras under menstruationscykelns gång. När progesteronet ökar så ökar även kroppstemperaturen. Samtidigt ökar utsöndringen av sömnhormonet melatonin, och resultatet blir dålig sömn.

Alla kvinnor kan nog skriva under på att vissa nätter i månaden är blötare än blötast av svett. Jag brukar vända på täcket mitt i natten för att få den torra sidan in. Problemet uppstår när jag behöver vända täcket en gång till, men ovansidan har inte torkat än. Sover jag bra då? Näppeligen.

Kvinnor tycks också vara känsligare för stress, vilket i sin tur leder till ökad utsöndring av stresshormonet kortisol, och resultatet blir dålig sömn. Är kortisolet för högt är det i princip helt omöjligt att gå ner i varv och somna ens.

Den tredje anledningen gillar jag verkligen! Det argumentet ska jag använda varenda gång någon säger att jag ”alltid sover”. Generellt har kvinnor ”fler bollar i luften” än män. De använder mer av sin hjärna helt enkelt. Och därför har kvinnors hjärnor större behov av djup sömn och återhämtning.

Dessutom har sömnforskarna funnit ett tydligt samband mellan dålig sömn hos kvinnor och besvär som kan leda till depression. Det sambandet är inte lika tydligt mellan män och sömnbrist.

Så jag tänker fortsätta sova så fort jag får chansen, helt utan dåligt samvete.

Källor: http://iform.se/halsa/somn/forskning-visar-kvinnor-behover-mer-somn-an-manhttp://www.mabra.com/darfor-behover-kvinnor-mer-somn-an-man/

 

Kommentera

Etikettmoln

