Just another WordPress.com weblog

Hälsan tiger still brukar det heta, men med vikt/hälsobloggar brukar det vara det motsatta. Inga inlägg är inte positivt, det betyder bara att man inte har så mycket att berätta. Man ligger där i ”diket” och vältrar sig i leran, och vet inte riktigt hur man ska ta sig upp på vägen igen.

Jag anser mig vara en tränande människa. Jag anser att jag tränar ”regelbundet”, men periodvis blir det verkligen inte mycket gjort. Så har det varit den här vintern. Det är så lätt att tappa flytet, mycket lättare än att hitta det igen. Och den här vintern har jag verkligen tappat motivationen att träna helt och hållet. Och det känns att bristen på träning påverkar mig jättemycket, både fysiskt och psykiskt.

Jag har fått ont i ryggen, men släng av falsk ischias från och till. Jag har också av oklar anledning fått ont i vänster axel, armbåge och handled. Båda delar hänger ihop med utebliven förebyggande styrketräning förstås. Mina onda trampdynor har också gjort det svårt för mig att springa, allra helst som jag väger för mycket.

Psykiskt har jag påverkats mest genom att jag är trött, trött, trött, och sen är jag trött och less på att jag är trött. Jag har ingen lust att göra någonting när jag kommer hem från jobbet. Samtidigt vet jag ju att träning gör mig piggare, men igångsättningsfasen är SÅ svår att ta sig igenom.

Jag har också sen oktober–november haft helt galet mycket att göra på jobbet, och det har verkligen dränerat mig på energi. Det har inte funnits någon tid alls för varken planering eller eftertanke, utan jag har bara köttat på.

Något positivt har denna vinter dock verkligen medfört. Jag har hittat en ny kärlek, eller han hittade mig snarare. Väldigt kärt är det i alla fall, även om vi tyvärr inte kan träffas oftare än varannan helg och knappt det ibland. Att få uppleva förälskelse så här i medelåldern är helt fantastiskt. Så jag har med andra ord haft en del annat att sysselsätta mig med på senaste tiden.

Men sen några veckor tillbaka har jag i alla fall börjat med cirkelträning på måndagskvällar och lunchyoga på tisdagar. På cirkelträningen tränas styrka och flås, och på yogan styrka, smidighet och mental träning.

Nu känner jag mig mogen för att införa ett tredje träningspass per vecka. Och eftersom jag inte har så ont i fötterna längre får det bli ett intervallpass gå/lunka, med hunden i släptåg i en löplina. När jag går springer han framför, och när jag springer lunkar han efter. Vi är inte riktigt synkade än🙂

Så på onsdag eller torsdag kväll är det dags. Bannemej.

Kommentarer till: "Jag håller ställningarna" (2)

  1. Heja dig! Du är på G igen! Så där kände jag efter jul och drog igång då och hade bra flyt, när jag fick göra uppehåll för operationen. Men nu är jag på G igen med promenader och snart kan gympa och simning får plats i schemat igen. Och så trädgårdsarbetet, som är min styrketräning🙂
    Ha det gott!
    Birgitta

Kommentera

Etikettmoln

