Just another WordPress.com weblog

Igår var det ett år sedan Lakrits flyttade hem till oss. Ett av de bästa besluten som jag har tagit i hela mitt liv. Jag har ju aldrig haft hund innan, så visst var jag lite orolig för hur ”bunden” jag skulle känna mig. Men sen tänkte jag att det kan ju inte vara värre än att ha barn😉

leverpastej

Vi firade ettårsdagen i all stillhet med gräddig leverpastej på sked. Jag matade och han åt. Delad glädje = dubbel glädje❤

Mellanpudeln Lakrits var en omplaceringshund som fyllde 8 år i september. Jag tyckte att det var bäst att börja med en grunduppfostrad hund, att någon annan redan hade gjort grundjobbet så att säga. Men jag var orolig för att vi inte skulle ”klicka”, att han skulle sakna sin gamla matte och husse jättemycket.

Men som vi har klickat! När vi träffade hans förra matte i somras så var han väldigt glad att se henne, men sen vände han direkt tillbaka till mig. Hon sa då att det var så tydligt att vi bondat otroligt bra, och det gjorde mig så glad. Och henne också🙂

Visst är det lite logistik som ska funka – gå upp tidigare på morgonen för att promenera, ordna hundrastare mitt på dagen, åka hem direkt efter jobbet, ordna hundvakt när man reser bort, och så vidare. Men allt det där är kära bekymmer! Precis lika kära bekymmer som livet med barn innebär.

Livet med hund har berikat mitt liv både fysiskt och psykiskt:

  1. Den glädje och kärlek jag möts av när jag kommer hem från jobbet gör mig helt varm inombords, jag kan inte låta bli att le från öra till öra, och den värmen sprider sig i hela kroppen och gör mig tillfreds hela kvällen.
  2. Totalt promenerar vi tillsammans 7-10 km/dag, och det finns inga ursäkter. Perfekt vardagsmotion!
  3. Jag har blivit en i-ur-och-skur-människa som struntar i att det regnar, blåser och snöar. Jag klär mig efter väder och går ut. Det är en seger vid snart 46 års ålder att äntligen ha hamnat där.
  4. Även om barnen bor hos sin pappa varannan vecka så är jag aldrig ensam. Som ett gammalt strävsamt par sitter/ligger vi i varsin soffhörna och njuter bara av att vara tillsammans.
  5. Vi har otroligt roligt ihop när vi busar och leker, eller tränar agility.
  6. Ingen ser mig som han, alltid, vad jag än gör. Att bli sedd får verkligen en helt annan innebörd när man får hund. En del blir irriterade av att ha en skugga efter sig, men jag vande mig snabbt.
  7. Ibland väljer han att lägga sig i min säng, och med en varm hundkropp tryckt mot mitt ben så somnar jag extra gott.

Kommentera

Etikettmoln

