Just another WordPress.com weblog

Det blir inte så mycket skrivet här på bloggen periodvis. Jag har ju hållit på ett tag, och jag vet att lusten att skriva kommer och går i perioder. För att blogga behöver jag inspiration, och helst vill jag skriva om nya saker och aktiviteter.

I lugnare perioder (ofta kombinerat med stressigare perioder på jobbet) så finns det inte så mycket att skriva om, och då blir det glesare mellan inläggen.

Men jag finns här, och jag traskar på så gott jag kan. Jag har min polare på mig dygnet runt, och den håller koll på både aktivitet och sömn. Det blir mest promenader, och lite styrketräning. Jag har inte återupptagit löpningen, mest för att jag har problem med mina fötter.

Jag har väldigt ont i mina trampdynor, vilket tydligen kallas metatarsalgi (kan inte ens uttala det!). Upprepad belastning kan orsaka förtunning i några av fotens ”slemsäckar”, vilket gör att en nerv kommer i kläm som ger en otrolig värk, plus att tårna liksom domnar efter ett tag. Otroligt obehagligt! (Jag har inte sökt hjälp för det, bara googlat på symtom.)

Grundorsaken är att jag är ”plattfot”, det vill säga samma orsak som gjorde att jag fick hälsporre för några år sedan. Hälsporren lyckades jag få bukt med tack vare ortopediska hålfotsinlägg, men trots att jag fortfarande använder dessa så har som sagt värken flyttat framåt i foten istället.

En annan bidragande orsak är givetvis att jag väger för mycket. Jag skulle verkligen behöva springa för att få fart på fettcellerna, men när jag springer blir belastningen på trampdynorna ännu värre eftersom jag landar på framfoten när jag springer, mer än när jag promenerar då jag sätter i hälen först.

Men jag traskar vidare, man kan bara göra så gott man kan. Promenera går bra, även om värken i princip alltid är närvarande. Den är dock inte övermäktig. Jag fortsatte springa trots hälsporre, så jag fortsätter promenera trots metatarsalgi. Med bra skor och hålfotsinlägg givetvis.

Kommentera

Etikettmoln

