Just another WordPress.com weblog

Kontinuitet framför prestation

Alla livsstilsförändringar kräver kontinuitet för att etablera en vana och på sikt ge resultat. Annars gör man bara punktvisa insatser, för att sedan ramla tillbaka i gamla mönster.

Ett av mina problem är att jag alltid är supertaggad inledningsvis. Problem undrar ni, det är väl jättebra? Men det är faktiskt ett problem eftersom jag inte orkar hålla den höga nivån speciellt länge. Upp som en sol och ner som en pannkaka.

Så med min nya polare tar jag det lite chill. Vissa dagar uppnår jag inte målet, men det kompenseras andra dagar. Jag har lagt ribban rätt så lågt, för jag vill klara av det nästan varje dag.

I början av augusti skrev sjukgymnast Anna Olsson i BLT om just aktivitetsarmband. Hon fick frågan om man kan ha motion ”tillgodo” från den ena dagen till den andra. Om man uppnår till exempel 200 procent en dag, kan man då ta det lite lugnare nästa dag?

Anna Olsson svarade att det är helt okej, och till och med önskvärt. Kroppen behöver vila för att tillgodogöra sig träningen och bygga muskler.

Anna menar i samma artikel att det är viktigt att ha rätt inställning till alla de prylar som finns för att motivera oss att träna – appar, stegräknare etc. Om de stressar oss och ger oss dåligt samvete de dagar vi inte uppnår målet så förfelar de helt sitt syfte.

Viktigast av allt enligt Anna är att träningen upplevs som rolig, för utan träningsglädje är det i princip omöjligt att uppnå kontinuitet i träningen och uppnå en livsstilsförändring.

Här kan du läsa hela artikeln av Anna Olsson, som publicerades den 4/8 i BLT:

http://www.blt.se/hitta-flytet/en-modepryl-pa-gott-och-pa-ont/

procent

Så jag känner mig helt lugn med de nivåer som jag och min polare har uppnått de senaste fyra dagarna. Sen jag började med aktivitetsarmbandet förra veckan var det bara i fredags som jag inte uppnådde 100 procent.

Och egentligen krävs det inte så mycket. En vanlig dag så räcker det med 4-5 km rask promenad med hunden på kvällen. Han ska ju ändå ut och kissa, och har jag väl kommit ut så kan jag ju lika gärna gå lite längre. En timmes promenad hinner jag med nästan alla kvällar. Det är oftast bara tv-tid som jag avstår från ändå.

Familj och vänner kan man umgås med samtidigt som man promenerar🙂

Kommentera

Etikettmoln

