Just another WordPress.com weblog

Säg hej till mina nya polare!

polare1

Aktivitetsarmband var årets julklapp 2014, men jag är alltid lite sen på nya tekniska trender.  Men nu har jag i alla fall köpt mig ett aktivitetsarmband! Jag invigde det i tisdags, så relationen är helt i sin linda.

Det finns en uppsjö av märken att välja på, och jag har frågat runt bland vänner innan jag gjorde mitt val.

Några kriterier har utkristalliserat sig efterhand:

  • För mig är det viktigt att armbandet inte piper eller vibrerar högljutt om man ”missköter sig”. Då åker det av kvickare än kvickast kan jag lova.
  • Det är också viktigt att det är enkelt och intuitivt att använda, helst utan krånglig manual, och att det inte kräver sladd i tid och otid.
  • Det får inte heller vara klumpigt och iögonfallande – det ska ju sitta på armen dygnet runt med paus för laddning av batteriet korta stunder.

Visst är det en leksak – men allt som motiverar mig att röra på mig är positivt. För mig är kost, träning, fysisk och psykisk hälsa en hobby. Andra lägger pengar på dyr whisky, på cd-skivor eller golfutrustning – ja, alla hobbyer kostar pengar.

Jag är i alla fall väldigt nöjd med mitt val av aktivitetsarmband, som uppfyller alla kriterier ovan. Man kan välja på tre olika aktivitetsmål dagligen, och jag har valt den andra nivån. När jag har uppnått dagens målsättning visar displayen 100 procent, eller i bästa fall mer.

När jag har suttit still för länge börjar armbandet blinka, och displayen visar ”UP” och ”WALK”. Då får jag en varningstriangel också. När jag börjar närma mig dagens mål visar displayen exempelvis ”JOG 00:15” och därefter ”WALK 00:35” och då får jag en hint om ungefär hur mycket som krävs ytterligare. Hittills har jag inte haft några problem att få ihop 100 procent och lite till.

polare2

Aktiviteten under sömnen mäts också, och då kan jag se hur mycket jag har snurrat runt i sängen och sprungit på toaletten. (Hittills har väl nattsömnen inte varit den bästa tyvärr. I alla fall inte tillräckligt lång.)

Med en app i mobilen och bluetooth synkar jag armbandet med telefonen några gånger per dag, och när batteriet är slut i armbandet så laddar jag det med hjälp av en USB-sladd till datorn. Funkar supersmidigt!

Jag hoppas verkligen att jag om några månader kan skriva här på bloggen att min och nya polarens relation består. Jag lovar inget, men det är min absoluta målsättning! Och det är alltid bra nog.

Kommentarer till: "Säg hej till mina nya polare!" (2)

  1. Jag har ett annat krav, den måste vara en klocka med. Annars samma som du. Har bara inte kommit till skott med inköpet. Nu har vi stegtävling på jobbet så jag har redan en manick att släpa runt på i sex veckor, kanske efter det. =)

Kommentera

Etikettmoln

