Just another WordPress.com weblog

När jag har varit fysiskt inaktiv ett tag – det räcker med en-två veckor – så blir jag riktigt låg även i humöret. Tar jag inte tag i det då så blir det ännu värre, och till slut är det jättesvårt att ta sig i kragen – jag blir snudd på deprimerad. Jag blir också irriterad över skitsaker, och det känns som om hela livet är en uppförsbacke.

Det var länge sedan jag insåg det här tydliga sambandet mellan fysisk aktivitet och psykiskt mående. Jag vet att det enda som hjälper då är att få en rejäl pulshöjning, jobba hårt med musklerna och svettas floder. När jag känner som minst för att träna, så behöver jag det som mest!

Efter ett pulshöjande pass infinner sig lugnet och nöjdheten i kroppen igen. Med den känslan i kroppen kan jag lugnt kliva över barnens skor i hallen och ignorera högen med disk och smulor på golvet, och i stället kryper jag ner i ett varmt bad och bara njuter.

Jag är en motionär med en himla massa extrakilon att släpa på. Även om jag gillar att springa lopp ibland så är det faktiskt inte prestationen i sig som jag är ute efter. Jag kommer aldrig att bli jätteduktig på någon fysisk aktivitet alls. Och jag är helt nöjd med det.

Jag jobbar på att helt strunta i tider och distanser. Jag vet ju varför jag vill träna – och att jag verkligen behöver det. Jag behöver regelbunden fysisk träning både för min fysiska och psykiska hälsas skull. Pulshöjning och träningsvärk är mina ledstjärnor.

Att träning påverkar även den psykiska hälsan finns det rätt mycket forskning på. I en stor studie, som pågick under 25 år, följde forskare ett stort antal studenter på Harvard. Studien visade att bristande fysisk aktivitet i många fall ledde till depression och sömnstörningar. Vid fysisk inaktivitet tar även självkänslan stryk, man känner sig värdelös, och stresströskeln sänks. Man lackar ihop av minsta lilla påfrestning.

Vid fysisk aktivitet stressar man nämligen kroppen, som då reagerar med att blodtrycket höjs och stresshormonerna ökar. Då klarar man även psykisk stress bättre. Samtidigt bildas nya hjärnceller, och de som redan finns stimuleras.

Träning funkar inte bara förebyggande, utan det kan även mildra eller till och med bota psykisk ohälsa. Vid måttliga depressioner har det till exempel visat sig att motion funkar lika bra som läkemedel.

Vissa läkare skriver ut fysisk aktivitet på recept (FaR). Man får då recept på en anpassad aktivitet efter sina förutsättningar, men det ska vara en aktivitet som är pulshöjande. En del föreningar och friskvårdsanläggningar erbjuder ett lägre pris för deltagare med recept. I andra fall bekostar arbetsgivaren del av träningen, till exempel genom friskvårds/motionsbidrag.

Källor:

www.1177.se/Blekinge

www.prevent.se

Kommentera

Etikettmoln

