Just another WordPress.com weblog

Träna på lunchen

Sen jag blev hundägare så är det svårt för mig att träna direkt efter jobbet. Jag vill ju hem och promenera med hunden. Samtidigt gör tyvärr hundpromenader ingen större skillnad, varken på konditionen eller vågen. Tempot är för makligt helt enkelt.

När mina barn var små så satt jag i samma sits. Det fanns helt enkelt inte tid till träning på kvällarna. Efter att jag hämtat barn på dagis/fritids, handlat och lagat mat fanns ingen ork heller. Lösningen då var lunchträning, och så får det bli även denna gång.

Från och med förra veckan har jag och min kompis Å bestämt att på fredagar så ska vi lunchträna. Basta. Vi har skrivit upp det i kalendern varje fredag hela hösten ”kl 12.00 gymmet”.

Av någon konstig anledning så tycks många tro att om man ska träna så måste det vara så avancerat, och man måste hålla på minst en timme. Man måste ingenting. En halvtimmes träning är alltid bättre än ingenting! Och forskning visar att högintensiva, korta träningspass har mycket stor effekt – men man måste ta i ordentligt!

I fredags gick vi till gymmet tvärs över gatan strax före tolv och var tillbaka exakt en timme senare. På den timmen hann vi byta om, springa på löpbandet 10 min, styrketräna 20 min, duscha och byta om. Det enda vi fick avstå från var att äta, men det kan man göra lite snabbt framför datorn.

Vi gjorde följande, helt utan maskiner och tyngder:

  • 10 min på löpband (så högt tempo vi orkade med, i intervaller gå/jogga)
  • Kvastskaft framför kroppen, över huvudet, bakom ryggen (12 rep x 2)
  • Triceps-dips på bänk  (20 rep x 2)
  • Kvastskaft med raka arm-lyft bakom ryggen  (12 rep x 2)
  • Djupa knäböj med händerna korsvis på axlarna  (12 rep x 2)
  • Utfallssteg framåt växelvis på båda benen  (12 rep x 2 x 2)
  • Situps fram/upp, vänster, höger  (12 rep x 3 x 2)
  • Plankan (så länge vi orkade)

Vi svettades, pustade, flåsade och klarade knappt av att fullfölja (ajaj, utfallssteg gör ont) – men vi gjorde det! Och vi var sjukt nöjda efteråt. Bättre start på helgen kan man inte få! Även om vi knappt tog oss ur sängen i lördags morse. Och träningsvärken håller i sig fortfarande tre dagar senare.

Så på fredag är träningsväskan packad igen🙂

På tisdagar går jag på lunchyoga, och det är ungefär då som träningsvärken efter fredagsträningen har lagt sagt. Och snart börjar cirkelträningen i Vitahallen i Backaryd också, och tre träningspass per vecka plus långa hundpromenader därutöver känns som en okej träningsnivå för mig.

PS. Övningarna ovan funkar alldeles utmärkt att göra hemma också. Gärna utomhus så länge vädret tillåter🙂 Spring då upp och ner för en trappa i 10 min istället för på löpband, eller spring några varv runt huset.

Kommentera

Etikettmoln

