Just another WordPress.com weblog

Mina tio kom-i-gång-tips

För mig har hösten alltid varit en tid för nystart. Efter sommaren känner jag mig laddad med god energi och många idéer. Jag brukar vara supertaggad att komma igång med träningen på allvar varenda höst.

Jag brukar sikta högt och komma halvvägs, men jag blir inte speciellt nedslagen för det. Jag brukar tänka att alternativet – att krypa ner i tv-sofan och moffa i mig chips varenda kväll – vore katastrof. Hellre göra lite än inget liksom.

Jag fyller 46 år i höst och givetvis har jag lärt mig en del på vägen, om mig själv om inte annat. Jag vet ungefär vad som ger mig största möjliga utdelning i form av träning. Nedan har jag listat mina tio tips på hur du – och jag – kommer igång med träningen i höst.

  1. Skynda långsamt. Börja med att träna två gånger per vecka. När det känns lätt och naturligt kan du utöka med ytterligare ett träningstillfälle. Kroppen behöver vänja sig sakta vid belastningen.
  2. Välj din bästa träningstid. Hur många gånger som helst har jag försökt att börja med tidig morgonträning. Funkar inte! För mig funkar det bäst att träna på lunchrasten eller direkt efter jobbet, helst innan jag ens kommit hem.
  3. Träna i nya fina kläder. Investera i nya träningskläder, då går träningen mycket lättare🙂
  4. Byt om direkt när du kommer hem. Ofta måste jag åka hem och laga middag till barnen innan jag ska träna. Då byter jag om till träningskläder direkt när jag kommer hem. Det suger verkligen att ta av sig dem utan att ha använt dem.
  5. Bestäm träningsdate. Det är så lätt att svika sig själv, men mycket svårare att svika andra. Bestäm med en kompis att ni ska träna ihop.
  6. Testa något nytt. Gammal beprövad träning är förvisso bra, men att lära sig nya träningsformer är ju så mycket roligare! Och är det roligt så blir det av. (Jag har två för mig nya träningsformer i åtanke den här hösten – klättring och innebandy. Återstår att se om jag kommer till skott.)
  7. Var snäll mot dig själv. Bli inte besviken på dig själv om vissa träningspass känns urjobbiga eller om resultatet känns kasst. Försök att gilla läget och tänka ”allt är bättre än inget”. Efter grispass kommer alltid guldpass!
  8. Belöna dig själv. När du uppnått dina träningsmål så ska du belöna dig själv och sträcka på dig av stolthet. Ha gärna flera delmål, då blir det fler belöningar. Och belöningen behöver inte vara något man stoppar i munnen!
  9. Njut av nuet. Var alltid här och nu under träningen. Se naturen, lyssna på fåglarna, känn dofterna, eller digga och sjöng med till musiken. Känn hur träningen bokstavligt talat landar i kroppen, stöt för stöt. Var tacksam att din kropp orkar bära dig och prestera. Låt träningen bli din stund på jorden, och en investering i din framtid.
  10. Variera mera. Både kropp och knopp mår bra av variation i träningen. Se dig som en femkampare istället för en sprinter🙂 Våga vara nybörjare!

 

klattring

Kanske kommer jag till skott och lär mig klättra i höst. (Foto: Gunnar Frennesson/BLT)

Kommentarer till: "Mina tio kom-i-gång-tips" (2)

  1. Härligt att du känner dig taggad! Samma här! Det är lite känslan från när man pluggade som sitter kvar i mig tror jag, typ ny-kalender-känslan även fast jag numera har den i telefonen. =)

    Pepp till dig! Klättring är jag också sugen på att testa.

Kommentera

Etikettmoln

