Just another WordPress.com weblog

Hitta sin rörelseglädje

bjorkar150419

Om man promenerar istället för att springa så kan man samtidigt studera naturens underbara utveckling – och då får också själen sitt. I söndags slog till exempel björken utanför mitt hus ut sina knoppar, något som jag noga hade haft koll på dagligen i över en veckas tid.

 

Två och en halv vecka in i april så ser det ut som om jag får ihop riktigt många km🙂 Det är ju en underbar tid just nu, så det går liksom inte att låta bli att vara ute – och är man ändå ute så kan man ju gå en lite längre sträcka. Jag knallar runt i Brunnsparken/Brunnsskogen eller i Ronnebys olika villaområden – och bara njuter av allt som knoppar och spirar.

Just nu är den gula ginsten magnifik, björkens blad har slagit ut, och magnolians knoppar har spruckit på flera håll. Från den ena till den andra dagen så kan man märka skillnad i naturen – och jag studerar varenda träd, buske och blomma med fascination.

När jag springer har jag svårt att insupa alla dessa synintryck, för då är jag så fokuserad på hur ont det gör i ben och lungor. Hundpromenader ger förvisso inte samma kondition och styrka som löpning, men det ger mig mer till själen. Och starka ben och förbättrad kondis får jag ändå, jämfört med om jag hade valt tv-soffan hela kvällen.

De senaste tre åren har jag sprungit 5 km på Blodomloppet i Västra Mark. Den 11 maj är det dags igen, men det här året väljer jag att promenera 5 km, och då får hunden följa med🙂

Jag har börjat cykla också, och då tickar antalet km på lite snabbare. Men jag kan inte cykla mer än 7-8 km med hunden, så flera mil på cykel blir det inte tyvärr. Men det känns väldigt skönt att kunna variera promenaderna med lite cykling.

Några cykelmil blir det däremot lördagen den 16 maj för då ska jag och äldsta dottern cykla Bräknetrampen. I år väljer vi Kustrundan (23 km), och ex-sambon får passa hunden under tiden.

Det var premiär för oss två på Bräknetrampen i fjol och efteråt var dottern så trött och värkbruten att hon fick ligga med benen högt hela kvällen. Men ändå var det dottern som tog initiativet till att vi skulle anmäla oss i år också. Och det gjorde mig riktigt glad, för det betyder att hon också hittat rörelseglädjen🙂

Jag har själv aldrig varit speciellt duktig på någon idrott. I tidiga tonår tränade jag friidrott, men jag tävlade aldrig. I 18-årsåldern hittade jag Friskis & Svettis och sedan dess har jag från och till gympat och gymmat. På senare år har det även blivit en del löpning och cykling, även om jag just nu fokuserar mest på hundpromenader.

Jag behöver träningen för att stärka mig mentalt och fysiskt, och att träna tillsammans med andra är det bästa som finns. För mig är träning glädje och nöjdhet över att kroppen faktiskt kan prestera som den gör. Det får aldrig bli ett ”måste”, för då bryter träningen ner mer än den ger tror jag.

Orkar jag bara med ett kort pass så är det bättre än inget, och har jag en bra dag och orkar ösa på massor så är det en trevlig bonus. Men det är jag som bestämmer, efter dagsformen. Och i dag bestämmer jag att det blir en cykelrunda med hunden i kväll🙂 Bättre sätt att starta helgen finns inte!

Kommentera

Etikettmoln

