Just another WordPress.com weblog

BLT:s motionstävling tuffar på. Det verkar som om olika sjukdomar drabbat även mars hårt, men de som var sjuka i februari kan förhoppningsvis träna bättre under mars🙂 Fast det kan ju tid innan man kommer igång igen förstås. Allt får ta den tid det tar.

För mig har mars börjat helt okej – 110 km till och med 18/3. Jag borde klara förra månadens total (141 km) med råge. Det har precis som i februari blivit långa, raska hundpromenader (svettigt och flåsigt!), cirkelträning och yoga.

Det känns numer inte alls betungande med varken raska hundpromenader, yoga eller cirkelträning (hittills varannan vecka). Så från och med nästa vecka tänker jag börja med cirkelträning varje vecka – och lägga till ytterligare ett pass med lite mer explosiv träning, med intervaller och styrka. Träning som får mig att hosta efteråt av ansträngning🙂 Då har lungorna jobbat på bra!

När kroppen vant sig vid en viss nivå på träningen så gäller det att utöka och/eller göra annorlunda för att få fortsatt bra resultat. Om vi alltid skulle träna på samma sätt, vecka efter vecka, så skulle vi inte nå några större resultat. Kroppen skulle vänja sig helt enkelt, och anse att det här är ”normalnivån”. Därför behöver vi utmana kroppen genom att variera träningen.

Variation främjar både resultaten och lusten till att träna, vilket får oss att fortsätta träna. Det svåraste är ju inte att börja träna utan att fortsätta, och fortsätta, och fortsätta… Kondition och styrka är färskvara!

Den forskning som finns om detta visar att sambandet 80/20 mellan långintensiv och intensiv träning är optimalt med tanke på resultat och skaderisker. Tränar man lågintensivt 5 gånger per vecka så bör man träna 1 gång mer intensivt, och tränar man 6-7 gånger lågintensivt (raska promenader, yoga etc) så bör man träna 2 gånger lite mer intensivt, och så vidare.

Och intensiv träning behöver inte alls vara speciellt avancerad. Hinner man inte till gymmet så kan man kuta upp och ner för en trappa till exempel. Så det är kanske dags för mig att ta mig an trappan bakom huset igen🙂 Jag går uppför den ibland på hundpromenaderna, och den är svintuff!

trappa

Upp och ner för trappan några gånger – då får både flås och benmuskler jobba hårt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: