Just another WordPress.com weblog

Inte utan min rullmus

rullmusar

Det sliter hårdare än man tror på kroppen att jobba framför en dator hela dagarna. En hel del medarbetare på mitt jobb har värk från och till på grund av framför allt musarbete. Så därför har vi nu tre rullmusar, två musplattor, ett armstöd och en ståmatta till utlåning, och om någon vill ha en egen så beställer vi det. Det är småpengar i sammanhanget om man kan förebygga värk – våra kroppar ska hålla länge.

För cirka 15 år sedan hade jag vansinnigt ont i högersidan av nacken och höger axel, skuldra, armbåge och handled. Värken vandrade fram och tillbaka. Stressiga kvällar nöp det till extra mycket, och jag smörjde mig med tigerbalsam var och varannan kväll innan läggdags.

Ibland var det så illa att hela armen domnade bort och jag kunde knappt hålla i ratten när jag körde bil, än mindre hålla eller bära något med höger hand/arm. Det värkte och molade i armbågen, och jag tappade känseln i fingrarna.

Allt detta är klassiska musarbetessymtom!

Jag fick minst sagt lätt panik – hur skulle jag klara av att fortsätta jobba med datorer? Skulle jag vara tvungen att omskola mig? Hur skulle jag kunna få variation i mitt arbete när mitt arbete innebär att jag just sitter framför datorn hela tiden? Allt jag jobbar med sker genom datorn på ett eller annat sätt.

Jag lärde mig att använda vänster hand för musen, vilket var riktigt svårt i början. Vissa moment var jag tvungen att använda högran till för jag hade ju inte alls samma precision med vänstran. Ofta spände jag mig på högersidan ändå för att liksom ”hjälpa till”.

Jag fick helt sluta jobba med datorn hemma, för åtta timmar på jobbet och två–tre timmar på hemmaplan blev på tok för mycket. Varje gång jag gick på toaletten stod jag några minuter framför spegeln och gjorde några övningar för att öka blodgenomströmningen och stretcha spända muskler.

Efterhand blev jag allt säkrare på vänster hand, och då började värken lätta på högersidan. En dag fick jag möjlighet att prova en rullmus, en avlång rulle/stav framför tangentbordet som man använder istället för en klassisk mus. Jag var skeptisk, skulle jag orka lära om en gång till? Skulle övergången bli lika svår som till vänster hand?

Men som jag minns det tog det bara några timmar att vänja sig vid rullmusen. Med hjälp av rullen kan man glida åt alla håll, och man kan hålla ner och markera, enkelklicka och dubbelklicka på rullen också. Man använder helt naturligt båda händerna och alla fingrar. Sen finns det ett scrollhjul och olika knappar för att kopiera och klistra också.

Fördelen med rullmus är att man håller händerna på ungefär samma ställe hela tiden oavsett om man skriver eller använder musen. Man håller båda armbågarna in mot kroppen och har nedsjunkna axlar.

Stödet för handlederna gör också att man slipper den kritiska uppåtvinkeln på händerna när man skriver på tangentbordet. Den vinklingen kan göra att nerverna i handleden kläms så att fingrarna domnar.

Efter något år blev symtomen ännu bättre, och i kombination med styrketräning i förebyggande syfte så har jag inte längre problem med värk alls! Ärligt talat vägrar jag nästan att jobba utan min rullmus.

Som variant till rullmus finns nu också en ”musplatta” som verkar väldigt smidig. Den påminner om en touchplatta på en bärbar dator.

Förutom rullmus och musplatta har vi också ett armstöd och en ståmatta att låna ut för den som vill prova. Om man står upp och jobbar några timmar om dagen rör man sig mer naturligt i sidled och avlastar ryggen. Det är egentligen en helt onaturlig ställning för ryggen att sitta.

Att börja arbeta på ett alternativt sätt är nödvändigt när man får ont, men vänta inte tills du får ont – gör det i förebyggande syfte. Din kropp ska hålla i många år.

Kommentarer till: "Inte utan min rullmus" (1)

  1. Intressant! Jag har funderat på att ha en pilatesboll att sitta på på jobbet. Jag har hört att det är bra men jag har inte direkt någon koll på varför?

Kommentera

Etikettmoln

