Just another WordPress.com weblog

Massage på arbetstid

Jag fortsätter mitt förebyggande friskvårdsarbete på jobbet. Under våren har jag bjudit in en sjukgymnast som heter Anna några heldagar. På en heldag hinner hon med 20 personer a´20 minuter.

Under 20 min masserar hon skalp, nacke, axlar och skuldror – just de delar av kroppen som vi kontorsråttor brukar ha problem med. Det är precis lagom tid för att man ska komma ner i varv och känna hur spänningarna släpper, men samtidigt inte så lång tid att man känner att det påverkar arbetet och kollegorna negativt.

Det kostar 130 kr/person och halva den summan kan man få som friskvårds/motionsbidrag från jobbet. Resterande dras på lönen, och 65 kronor för 20 minuters ren njutning är verkligen väl värt varenda krona!

Orsaken till att massage hjälper mot värkande muskler är tredelad:

  • Ökat tillflöde av friskt blod som för bort slaggprodukter, vilket gör att smärtan minskar.
  • Ökad frisättning av hormonet endorfin, som har en smärtlindrande effekt.
  • Ökad frisättning av hormonet oxytocin, som är kroppens eget lugn-och-ro-hormon.

Ökad endorfinproduktion i kroppen gör att vi känner oss gladare och att hela kroppen fungerar bättre. Endorfiner gör att vi tål smärta, sjukdom och stress bättre. Endorfiner produceras även i stora mängder när vi motionerar.

Hormonet oxytocin kallas också ”kärlekshormonet”. När en mamma ammar sitt barn frigörs stora mängder oxytocin både hos mamman och barnet, vilket binder dem ännu starkare till varandra. Kyssar, smek och kramar frigör också mycket oxytocin.

Oxytocinet sprids faktiskt via luften och tas upp av vårt luktsinne, så man kan säga att lugn smittar🙂 Många av oss blir lugnade av viss musik eller vackra ting och miljöer, vilket enligt forskarna tyder på att halten oxytocin ökar även av andra sinnesupplevelser.

Oxytocin lindrar smärta, skyndar på läkningen av sår och skador, sänker blodtrycket och halterna av stresshormoner. Vi blir mer lugna, sociala och nyfikna på vår omgivning. Verkningarna är inte bara tillfälliga utan effekten dröjer sig kvar en tid. Dessutom ger det mersmak – beröring är beroendeframkallande.

Kommentarer till: "Massage på arbetstid" (2)

  1. Spännande läsningar! Jag känner mig inte bekväm att få massage men jag får massor med närhet från min lilla son så jag kan verkligen förstå vad du skriver! För övrigt hittade jag till dig från en gammal kommentar från dig på min blogg. Jag är igång igen och det ska bli kul att titta in hos dig igen!

Kommentera

Etikettmoln

