Just another WordPress.com weblog

Vilar mig i form

Den 1/2 börjar vi med vår motionstävling på jobbet. Sex lag har nu anmält sig, och totalt blir vi 26 personer som på ett eller annat sätt ska peppa varandra att röra på oss, och/eller motionera ihop.

Alla aktiviteter där man kan räkna km är det just dessa som ska räknas. Vid andra aktiviteter har jag sagt att en timmes medelhård träning motsvarar 5 km, och en timmes intensiv träning motsvarar 10 km. Genast blev det förstås frågor.  ”Hur mycket ger innebandy?”, ”Räknas enduro som motion?” och så vidare.

Allt är förstås en tolkningsfråga, men själv försöker jag känna efter i kroppen. Förra fredagen spelade vi squash 45 min. Vi var fyra personer på en bana och turades om, så det var inte ett stenhårt squashpass. Efteråt kunde jag klart och tydligt känna i kroppen att passet motsvarade 5 km rask promenad snarare än 10 km.

Fortsätter frågorna brukar jag bara svara – räkna som du vill, huvudsaken är ju att vi rör på oss!

En stor vinst i detta är just ledordet TILLSAMMANS. Jag hör hur det surras i fikarummet, och jag tror verkligen att folk på ett positivt sätt kommer att peppa varandra. En och annan plockar nog fram tävlingsinstinkten också – för givetvis ska jag göra en topp 5-lista varje månad🙂

Alla deltagande lag ingår också i en prislottning varje månad, och efter december lottar vi ut ett lite finare årspris. Månadspriserna blir betydligt enklare – handdukar, vattenflaskor, reflexvästar etc. Jag får se vad som finns i gömmorna, men lite priser ska jag nog köpa in också.

Själv vilar jag mig i form inför tävlingen med en betydligt lugnare vecka än den förra. I morgon fredag blir det squash med kollegorna, men annars har det bara blivit hundpromenader senaste veckan. Regn och blåst har inte heller inbjudit till speciellt långa promenader.

Men på söndag 1/2 tänker jag rivstarta tävlingen med en mil🙂

Kommentera

Etikettmoln

