Just another WordPress.com weblog

 

nyjordenrunt

På min arbetsplats är jag ansvarig för friskvårdsfrågor, och jag försöker peppa kollegorna att komma igång och motionera på olika sätt.

Jag försöker också föregå med gott exempel, även om det går sådär. Men det gör det ju för de flesta. Ibland kan en förebild med svagheter och svackor vara en bättre förebild än en förebild med enorm disciplin – för en sådan kan man ju aldrig mäta sig med.

Önskemål om olika friskvårdsinsatser brukar komma fram via arbetsmiljörådet, och sen ska jag undersöka om det går att verkställa dem. Bland annat har jag fått ett riktigt bra pris på gymmet tvärs över gatan. Där har alla anställda möjlighet att köpa gymkort till kraftigt reducerat pris, plus att alla vikarier och praktikanter vi har kan träna för 50 kr/gg. På andra gym brukar engångskostnaden vara minst det dubbla.

Eftersom det är så nära till gymmet kan man träna innan jobbet, på lunchen eller direkt efter jobbet. Vi vet ju alla hur goda ambitioner allt för lätt kommer av sig så fort man kommit hem – så träning i anslutning till jobbet är verkligen att rekommendera om man vill ha det gjort.

Som ett led i denna friskvårdssatsning startar vi från den 1/2 en ny motionstävling. Tanken är att man tävlar tillsammmans i lag (3-5 deltagare), och gemensamt ska vi ta oss ut i världen. Alla kilometer räknas – promenader, löpning, simning, cykling, och man kan också omvandla annan träning till antal kilometer. Varje månad ska pris lottas ut till ett av de deltagande lagen, och när 2015 är slut lottar vi ut ett finare årspris bland de lag som deltagit minst tre månader under året.

Ledordet i den här motionstävlingen är att vi gör det här TILLSAMMANS. Allas bidrag till helheten är lika viktigt, och alla behöver en grupp. När jag har en dålig dag behöver jag gruppens stöd, och när jag har en bra dag behöver gruppen mig!

Jag vill att folk går ut med sina kollegor på lunchpromenad, eller tränar hemma på fritiden, kanske rentav tillsammans direkt efter jobbet. Våra kollegor träffar vi varje dag, och att motionera tillsammans är bästa sättet att umgås!

En annan friskvårdsinsats som det funnits önskemål om länge är massage. Så nu ska jag försöka sy ihop en sådan lösning också.

Kommentera

Etikettmoln

