Just another WordPress.com weblog

Motionsstress hos ofrälsta

Motionsstress är ett relativt nytt begrepp. Med det kan antingen menas att du tränar mycket, men du gör det under tidspress. Under tiden du tränar kan du inte låta bli att tänka på allt som du borde göra hemma eller på jobbet istället, och du stressar från gymmet utan att ens ta dig tid att duscha. Jag har till och med sett personer stressa både till och från yogapasset, och jag blir lika förvånad varje gång.

Om du känner dig stressad av att motionera så tränar du för mycket. Då är det dags att reducera antalet träningstillfällen, eller träna på en annan tid – en tid som passar dig, jobbet och familjen bättre.

Å andra sidan är det en prioriteringsfråga. Vad är det som säger att barnens eller makens/makans träning alltid ska gå före din träning? Går det att kombinera på något sätt? Kan du själv promenera/springa medan barnen tränar fotboll till exempel?

Med motionsstress kan också menas att de ofrälsta blir stressade av oss som är motionsfrälsta. Vi har dem alla i vår omgivning – soffsittarna som blir irriterade när vi berättar om våra träningspass.

De himlar med ögonen och suckar när man börjar prata om träning. De svarar korthugget ”ja, ja, men träning är så tråkigt” när vi gång på gång försöker frälsa dem. Det kan vara en kompis, en förälder eller kanske rentav en dotter/son.

Sen finns det ofrälsta som tiger och lider också. De berömmer dig kanske rentav, ”du är så duktig”, samtidigt som de är väldigt avundsjuka på din drivkraft, och ledsna över att de inte själva tillhör de motionsfrälstas skara. Men vägen dit tycks dem övermäktig. De har inga erfarenheter som visar att de faktiskt kan, så de tror att de inte kan.

Om någon i ens nära omgivning känner så här så måste vi som är motionsfrälsta tagga ner och sluta tjata om hälsa och träning ett tag. Det allra bästa sättet att ”nå fram” är alltid att föregå med gott exempel.

Visa i praktiken att det går att förena träning med jobb och andra åtaganden. Visa genom din uppenbarelse att ditt humör och din hälsa påverkas positivt av träningen.

Invänta sen tålmodigt att vederbörande når en viss träningsmognad. Då står du där redo som värsta PT:n🙂 Men då är det viktigt att skynda långsamt. Låt inte vederbörande gå ut för hårt, för då bli det garanterat bakslag i form av skador.

Även om personen ifråga sprang milen på 45 min i sin ungdom så kan man inte leva på gamla meriter. Kondition och styrka är färskvara och behöver regelbundet underhåll för att bestå.

Viljan till förändring kan bara komma från individen själv. Men fakta är en bra utgångspunkt, så i en serie inlägg tänkte jag lista varför det är så viktigt att man är fysiskt aktiv, hur lite det faktiskt krävs, och vilka motivationsfaktorer som håller längst.

  1. Livslängd och livskvalité
  2. Ekonomisk fråga – för individen, samhället och företaget
  3. Regelbundenhet är viktigast
  4. Inre motivationsfaktorer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: