Just another WordPress.com weblog

Viljan till förändring kan bara komma från individen själv. Men fakta är en bra utgångspunkt, så i en serie inlägg tänkte jag lista varför det är så viktigt att man är fysiskt aktiv, hur lite det faktiskt krävs, och vilka motivationsfaktorer som håller längst.

  1. Livslängd och livskvalité
  2. Ekonomisk fråga – för individen, samhället och företaget
  3. Regelbundenhet är viktigast
  4. Inre motivationsfaktorer

Våra kroppar är skapade för att röra på sig. Förr var det en förutsättning för att överleva, men idag handlar det mer om livskvalité – både i nutid och framtid. Det handlar inte om hur länge man vill leva – utan om hur man vill leva på ålderns höst!

Om man kommer igång med regelbunden träning i 40-årsåldern så kan man få uppleva ungefär 20–25 år lika pigg som en 40-åring. Och fortsätter man med regelbunden träning efter 60 år så har man minst 20 välmående år framför sig, om man inte drabbas av sjukdom som cancer förstås.

Och det är aldrig för sent att börja! Jag har läst om tester på pigga 105-åriga kvinnor som började styrketräna, och vars muskelmassa gav gensvar direkt. Tänk då vilket gensvar en 40+ skulle få! Och genom att styrketräna regelbundet kan man orka med vardagen bättre – bära hem matkassar till exempel.

En måttligt aktiv person lever 6–9 år längre än en fysiskt inaktiv person. WHO klassar därför fysiskt inaktivitet som en hälsofara. Då sjukdom redan inträffat har fysisk aktivitet dessutom en terapeutisk effekt, och förebygger att sjukdomen blir värre eller återkommer.

Förutom kost och rökning är fysisk inaktivitet den faktor som påverkar de flesta människorna mest. Alla har något att vinna på att röra sig regelbundet. Förutom att fysisk aktivitet gynnsamt påverkar sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdom, övervikt, cancer, diabetes och högt blodtryck, så höjer fysisk aktivitet dessutom självkänslan och humöret.

Många sjuka skulle bli helt friska genom att ändra sin livsstil – och det enda som krävs är 30 minuters fysisk aktivitet fem dagar per vecka.

Motion har också en positiv påverkan vad det gäller trötthet och stress, både på arbetet och fritiden, eftersom regelbunden motion förbättrar syreupptagningsförmågan, det vill säga konditionen. Med regelbunden motion kan man förbättra sin kondition med så mycket som 50 procent.

Visst är det så att träning tar tid, men den ”ger” också tid i bemärkelsen att man orkar mer. En timmes träning per dag ”ger” grovt räknat två timmars tid per dag då man orkar vara mer aktiv. Detta beror på att syreupptagningsförmågan, det vill säga konditionen, blir bättre.

En annan viktig sak som regelbunden aktivitet innebär är att vårt skelett belastas, och när skelettet belastas ökar bentätheten. Ju mer benen i kroppen får jobba, desto starkare blir de. Simma, cykla och cross/trappmaskin funkar dock inte eftersom du inte belastar kroppen med din egen tyngd då. Faktum är att tjockisar, som har mer tyngd att bära på, ofta har högre bentäthet än spinkisar.

Någonstans i 40-årsåldern går östrogenproduktionen naturligt ner för kvinnor. Östrogen är viktigt för skelettets bentäthet, så efter 40 förlorar kvinnor lite av sin bentäthet, litegrann för varje år – om de inte motverkar den processen med regelbunden motion.

Bentätheten är viktig för att vi inte ska få frakturer om vi ramlar. Fysisk inaktivitet gör dessutom balansen sämre, vilket kan göra att man ramlar omkull.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: