Just another WordPress.com weblog

Mina tankar inför 2015

rohlander

Den 23 september besökte Olof Röhlander Karlskrona, och sedan dess har mina anteckningar legat i väntan på att skrivas ner. Nu är det gjort!

I bilen på väg till jobbet i morse lyssnade jag på Roger och Titti som pratade om vad de såg fram emot under 2015. Massor av lyssnare hörde av sig och bland annat såg lyssnarna fram emot att få barn, gifta sig och flytta. Tanken slog mig då: Vad ser jag fram emot under 2015?

Jag är en person som planerar massor i det lilla. Kan inte leva utan min kalender, och jag sliter för att få ihop allting i vardagen. Ha fullständig koll, inte missa någonting. I det stora planerar jag dock inte så mycket. Allt blir som det blir. Så länge man håller alla dörrar öppna och tar vara på de möjligheter man får så är det bra nog liksom.

Det finns människor som i början av varje år gör ett ”bokslut” över föregående år. Vad har hänt? Vad har varit bra? Vad har varit mindre bra? Sen gör de en ”budget” för kommande år. Vad vill vi göra? Vad ska vi satsa på? Den idén är inte så dum egentligen, så den karamellen ska jag suga på ett tag.

Jag har en ständigt återkommande önskan i mitt liv och det är att hitta balans – mellan jobb och fritid, mat/motion, aktivitet och vila, umgänge och ensamtid etc. För mycket och för lite skämmer allt liksom. Man kan nog lyckas få fler och fler bra-balans-dagar, men de sämre dagarna kommer aldrig att försvinna helt.

Ett sätt att hålla lite koll på sina bra-balans-dagar är att rita en smiley i kalendern. En 🙂 för bra dagar 😦 för dåliga dagar och :/ för neutrala dagar. Sen kan man enkelt titta bakåt i kalendern för att fundera över om det finns något samband mellan olika smileys och aktiviteter. Sannolikt gör det faktiskt det.

Man kan också fundera över vad man mår bra av, och vad man mår sämre av. Allt för att medvetet och omedvetet välja att göra saker som man mår bra av. Jag vet till exempel att jag mår dåligt av att stressa för att passa tider. Därför behöver jag ha lite luft i min kalender, och ha rejäla marginaler när jag ska åka någonstans.

En annan konkret sak, som jag redan har genomfört, är att jag slutat snooza på morgonen. Att snooza är som att kissa ner sig i sängen – varmt och skönt inledningsvis, men väldigt obehagligt efter en kort stund och obehaget kvarstår väldigt länge. Men det sunda förnuftet är som bortblåst när klockan ringer 05.45, och jag kan göra nästan vad som helst för att ligga kvar ”bara en stund”. Nu har jag därför börjat med att ställa klockan i mobilen, som ligger på laddning i hallen. Så nu är det slutsnoozat för min del.

En sådan liten förändring får till följd att jag utan stress börjar morgonen med att promenera 20-25 min med hunden, och jag väntar tålmodigt medan han ska lukta och kissa på varannan stolpe. Därefter kan jag lugnt väcka yngsta dottern och jag slipper använda ”piska” för att snabbt, snabbt få på henne kläder och äta frukost innan taxin kommer. Jag har också tid att i lugn och ro göra mig i ordning, äta frukost och läsa tidningen. Genom att sluta snooza får både jag, dottern och hunden en mycket bättre start på dagen. En känsla som jag tror följer med oss hela dagen.

Att ta itu med surdegar är också ett sätt att få en bra-balans-dag. En surdeg som legat och väntat alldeles för länge är mina anteckningar från föreläsningen med Olof Röhlander i Karlskrona den 23 september. Men nu har jag renskrivit anteckningarna, för att få ytterligare en boost inför 2015 – året då jag ser fram emot att ha fler bra-balans-dagar än dåliga i min vardag.

Olof Röhlander sa många kloka saker, bland annat:

  •  Ta lätt på beröm, men ta också lätt på kritik. Försök att ”kapa” toppar och dalar. Var ödmjuk när det går bra, för det beror inte enbart på dig. Och när det går dåligt är det inte heller bara ditt fel.
  • Vi är inte vårt ”bästa jag” varje dag, vi är bara människor. Du är intelligent, men ibland säger du dumma saker. Tänk så om dig själv, och alla andra.
  • Längtan har ett egenvärde. En inställd semester är också en semester. Syftet med mål är att ge energi. Ha ett tydligt mål varje dag, och målet att ha många bra dagar är inte orimligt.
  • Om man vill ha en förändring så måste man göra en förändring – med risken att det kan bli sämre, åtminstone initialt. Du tar en chans – men också en risk – men ska man komma någonstans måste man hoppa på det djupa. Din grundinställning avgör hur du hanterar det nya. Pessimisten visste redan innan att det skulle bli fel. Optimisten är lika ledsen över det som gått fel, men inte lika länge, och han/hon ser det som isolerad händelse.
  • Pessimisten och optimisten är på samma teater – men ser helt olika föreställningar. Vem hade roligast? Vem hade längtat mest? Din grundinställning är den pensel du har i handen. Målar du med svart pensel blir allt svart. Om man kan påverka sig själv negativt kan man också påverka sig själv positivt. En påhittad bild kan påverka dig både negativt och positivt – och vilka bilder väljer du? När man gör en förändring vill man ha framgång direkt. När man inte får det behöver man verkligen sin positiva grundinställning, för att måla världen i ljusa pastellfärger. Gör det roligt, gör det viktigt, gör det angeläget.
  • Motstånd och lidande är normalt. Ingenting är värt något utan svårigheter. Det är inte kul att vinna när någon gör bort sig. Medaljen är inte värd något, det är resan dit som är värdefull.
  • Det som känns jobbigt behöver inte vara dåligt, och det som känns bra behöver inte vara nyttigt.
  • När du blir nervös – ”köp” dig tid. Roliga besked = svara snabbt. Jobbiga besked/problem = alltid vänta. Se till att vara tänd, men inte spänd. Oroa dig inte för mycket utan distansera dig, gärna med hjälp av humor. Se till att sikta på ”rätt” tavla. Även om du har fullt upp så kanske du inte får något gjort eftersom du lägger tid och energi på ”fel” saker.
  • Skriv upp viktiga saker – lita inte på ditt minne.

Jag är så glad att jag behöll mina anteckningar tills jag hade tid att skriva rent dem, även om det tog nästan fyra månader. För jag minns verkligen känslan som Olof ville förmedla till oss åhörare, och jag minns det driv jag kände inom mig, den höga igenkänningsfaktorn, och den tydliga vissheten om att jag i grunden är en optimist. En optimist som inifrån och ut känner att visst, vi förlorar ibland – men vi är inga förlorare.

För dig som vill ha ännu mer boost inför 2015 kan jag rekommendera boken Bli en vinnarskalle av Olof Röhlander.

Kommentera

Etikettmoln

