Just another WordPress.com weblog

Det bidde en… tummetott

Jag blir så trött på mig själv ibland. Rätt så ofta faktiskt. Jag har storstilade, ambitiösa träningsplaner och det blir… en tummetott, typ. Av 16 möjliga träningstillfällen under tre veckor blev det fem träningspass genomförda. De första fem dagarna innan själva julhelgen inleddes, och sen gick luften ur mig. Resten av ledigheten var det mest mat, umgås och vila som stod på programmet.

Å andra sidan är jag glad för att dessa fem träningspass verkligen blev av! Och jag har lappen kvar – och jag ska göra ett nytt försök att styrketräna hemma, dock lite mindre ambitiöst. Men jag hoppas att ni som hängde på min julutmaning lyckades MYCKET bättre än jag. Och lyckades ni inte är ni bara mänskliga, precis som jag.

Det är något med hemmaträning som skaver. I teorin är det svinenkelt – men i praktiken absolut inte lika enkelt. Några övningar på ett papper, som tar cirka 30 minuter. Hur svårt ska det vara att skarva in det i sin tillvaro? Mycket svårare än man tror uppenbarligen.

Ett problem var att jag inte hittade någon bra ”fast” tid för träningen. De fem träningstillfällen som genomfördes kom jag till skott först precis innan läggdags, men sen la jag mig senare och senare – och att börja träna efter midnatt kändes lite konstigt. Träna direkt efter frukost funkade inte heller, för då var det andra saker som skulle göras. Hundpromenader bland annat.

Att ha hund har verkligen fått mig att trotsa väder och vind. Varje dag promenerar jag 7–10 km. I regn, mörker och iskyla/halka. Nästa helg har jag varit hundägare i tre månader, och jag minns nästan inte hur det var innan. Visst har jag fått ändra på mina rutiner, men det är ett kärt bekymmer. När klockan ringer 5.45 är jag förstås trött som en tok, men jag piggnar snabbt till när jag kommer ut i den kyliga morgonluften.

Kommentera

Etikettmoln

