Just another WordPress.com weblog

Tillbaka på squashbanan

squashhallen

För första gången på minst ett år, kanske till och med två år, spelade jag och Kerstin squash igår på lunchrasten.

När jag går ut med hunden på morgonen vid sexsnåret så möter jag nästan dagligen tre tanter på väg in i idrottshallen/simhallen i Ronneby. Jag tror att de ska motionssimma. De pratar och skojar och det märks att de trivs ihop. Inga morgonsura miner där inte. Det slår mig då att den allra bästa träningen utför man i sällskap med andra. Den allra bästa träningen är när man skrattar och pratar lika mycket som man svettas.

Med den tanken gnagandes i skallen kom jag äntligen till skott och bokade en squashbana. Sen skickade jag ett meddelande till mina tre forna vapendragare på squashbanan – Kerstin, Åsa och Sylvia. Och jag fick ett napp i alla fall. Nästa onsdag hoppas jag att vi blir fyra som spelar, för jag har redan bokat bana. Och jag har skrivit in det i min kalender: 3/12 kl 11.45-12.30 squash.

Även på motionsnivå kan träning bli en prestation. Man vill springa snabbare och längre, träna fler gånger per vecka, jaga tider och ”toppa” formen inför ett motionslopp. Men plötsligt kommer livet emellan och man tappar styrfart. Ett avbokat träningspass blir två och tre… och ännu fler. Och när man inte kan prestera på den nivå man vill så kan det kännas meningslöst. Varför ens försöka?

Eftersom motion och styrka är färskvara kan man efter en sådan formsvacka känna sig som man befinner sig på ruta ett igen. Man orkar inte alls lika mycket längre, och tyvärr är det omöjligt att leva på gamla meriter. Då är det lätt hänt att svackan blir ännu djupare, och i värsta fall tar man sig aldrig upp igen.

Men det är bara att bita skallen av latmasken och komma igen! Och det bästa sättet att komma igen är att förena nytta med nöje – träna och skratta/prata samtidigt. Så ring/messa din kompis redan idag och bestäm en träningsdate!

 

Kommentarer till: "Tillbaka på squashbanan" (2)

  1. Kul ni kom iväg!

    Jag har aldrig spelat squash… När vi var utomlands sist så hittade vi en ny sport som inte är så stor i Sverige ännu. Padel. Som en korsning mellan tennis och squash. Bollarna är som tennisbollar som är punkterade för att inte studsa så långt, racketerna är korta och tjocka träracket med en massa borrade hål i, banan är mindre än en tennisbana men har ett liknande nät och är omgärdat av plexiglas som bollen får studsa mot. Hur kul som helst att spela! Vi gick dit och visste inte ens vad spelet hette. We want to play that thing in the corner that looks like tennis but isn’t.” =)

    Det finns några banor på västkusten och någon enstaka någonstans i Stockholm men den är utomhus så den får vi vänta med att få testa….

    Kram kram

Kommentera

Etikettmoln

